De zin en onzin van de nieuwe cookiewet

Geplaatst door op

Nederlandse cookiewet: de onzin

De cookiewet geldt voor alle websites in de wereld

De Nederlandse wet verplicht alle websites in de wereld om te voldoen aan de nieuwe cookiewetgeving. Hieronder vallen ook websites van multinationals als Google, Facebook, Twitter en LinkedIn. Allemaal moeten ze voldoen aan de wetten van een landje aan de Noordzee met ruim 16 miljoen inwoners. Dit is verre van reëel en ik ben benieuwd naar de reactie die Facebook of Google stuurt op de brief van de Opta, waarin zij Facebook zullen informeren over deze wet. Ik ga er namelijk vanuit dat Opta start met het waarschuwen van de meest bezochte websites in Nederland.

justitia

Opta komt mankracht tekort

De Opta, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, moet de telecomwet handhaven. In 2011 waren er gemiddeld 134 mensen werkzaam bij de Opta blijkt uit hun jaarverslag. Opta heeft niet de mankracht om miljarden websites te controleren en aan te schrijven.

Ruim één miljoen websites aanpassen?

Nederland telt op dit moment ruim 1,1 miljoen websites. Veel van deze websites worden niet actief onderhouden. Het is onredelijk en onzinnig om al deze websites aan te gaan laten passen. Daarnaast reikt het internet veel verder dan Nederland alleen.

Het is niet gebruiksvriendelijk

Als je op iedere website per cookie moet aangeven wat je voorkeuren zijn zit je gemiddeld 30 seconden langer op iedere nieuwe website die je bezoekt. Gooi je om wat voor reden de cookies van je eigen browser weg, dan begint dit verhaal voor iedere website opnieuw. Je persoonlijke voorkeuren worden namelijk opgeslagen in... een cookie.

Enkele websites van de Nederlandse overheid voldoen zelf niet

Niet alleen de websites van veel politieke partijen, maar ook de website van een overheidsinstantie zoals politie.nl, voldoen zelf niet aan de cookiewet. Daarbij kan men ook les trekken uit het verleden. Veel overheidswebsites voldoen niet aan de webrichtlijnen die de overheid gesteld heeft in 2010. Halverwege 2011, 6 maanden na invoer, voldeed 98% van de websites van de overheid nog niet aan de richtlijnen.

Nederlandse cookiewet: de zin

privacy

Privacy is van belang

Het bovenstaande neemt niet weg dat privacy van belang is op het internet en dat dit steeds serieuzer genomen wordt. Dit begint met de plicht om de bezoeker te informeren: Vertel je bezoekers welke informatie jouw website van ze opslaat of wat andere bedrijven voor jou opslaan over je bezoeker. Net als de algemene voorwaarden is het netjes om op ieder pagina te verwijzen naar je Privacy policy. Ook kun je bezoekers van je website in bescherming nemen. Veel gebruikte diensten als Google Analytics en Youtube bieden mogelijkheden om de privacy van de bezoekers extra te waarborgen. Hoe ze dit doen, zal hieronder worden toegelicht.

Google Analytics en privacy

Google Analytics heeft een zogenaamde anonymize ip functie. Hiermee worden de laatste drie cijfers van het IP adres geanonimiseerd. Door deze te anonimiseren wordt locatiebepaling van je bezoekers iets minder nauwkeurig, maar dat is voor veel websites niet onoverkomelijk.

Youtube en privacy

Youtube biedt de optie om geen cookies op te slaan. De Google support pagina is hier niet heel duidelijk over, maar in de praktijk blijkt het eenvoudig in te stellen. In plaats van de normale youtube.com embed url gebruik je http://www.youtube-nocookie.com in je embed code. Er verandert hierdoor verder niets aan de functionaliteit van de website.

Let op Twitter, Facebook ‘like knoppen’ en andere externe diensten

Een Facebook like knop plaatst, net als een LinkedIn button, een Google + knop en een Youtube video, een cookie. Zoek uit welke externe diensten je gebruikt en hoe deze omgaan met cookies.

Veel gebruikte externe diensten in Nederland die gebruik maken van cookies zijn, op volgorde van populariteit:

  • Google Analytics: ruim 29% van de websites
  • Twitter: bijna 5,5%
  • Facebook: ruim 4%
  • Addthis, een browser plug-in voor social sharing: bijna 4% van de websites
  • Youtube: ruim 2%
  • Statscouter: ruim 1%
  • LinkedIn: ruim 1%
* Bovenstaande data komt van Dataprovider.com.

”Do not Track” instelling in browsers

“Do not Track” (DNT) is een nieuwe functie die in steeds meer browsers zit. Hiermee geeft je browser aan een website door dat jij niet gevolgd wilt worden. Firefox was de eerste browser die deze functie ondersteunde, maar Microsoft Internet Explorer en Safari van Apple volgden snel. Ook Chrome van Google heeft sinds februari van dit jaar een Do not Track functie en tot slot is Opera 12 sinds juni van dit jaar ook voorzien van een Do not Track functie. Alle meest gebruikte browsers voor computers ondersteunen daarmee de Do not Track functionaliteit. Mobiele browsers blijven nog achter, maar dit zal waarschijnlijk niet lang meer duren.

De eerste grote websites, waaronder Twitter geven al aan de nieuwe functie te ondersteunen. Dit heeft echter weinig te maken met de Nederlandse wetgeving. In Amerika is de “Privacy Bill of Rights” in de maak. Do not Track vormt waarschijnlijk een belangrijk onderdeel van deze wet.

Meer leuke artikelen om te lezen

Voys verhuist één week naar het buitenland

Je bedrijf, inclusief medewerkers, voor één week verplaatsen naar het buitenland. Een mooie uitdaging of gekkenwerk? Bij Voys zagen we het als een mooie uitdaging en hebben we het dan ook ‘gewoon’...

33Ondernemen 48Inspiratie

Reageer

  • Cookie Monster2 jaar 3 maanden

    Even een heel belangrijke fout wegnemen: het is geen Nederlandse wetgeving, maar EU wetgeving! En Nederland moet daar ook aan voldoen...

  • afbeelding van Mark
    2 jaar 3 maanden Daar heb jij natuurlijk helemaal gelijk in. Hij had in 2011 al in moeten gaan, maar alleen Denemarken en Estland hadden hun zaakjes toen voor elkaar. 26 mei 2012 volgde je UK en juli volgende NL. Het neemt niet weg dat hij in heel veel EU landen nog niet actief is.
  • Pieter2 jaar 2 maanden

    Het is wel een nederlandse wet en dan zelfs nog maar een deel ervan voor wat betreft de cookies: artikel 11.7a van de Telecommunicatiewet (Tw).
    Het is de nederlandse interpretatie van de Europese Richtlijn: 2009/136/EG.
    Deze Nederlandse interpretatie is overigens strenger dan de richtlijn zelf. In veel andere landen is de cookie van bijvoorbeeld Google Analytics wel functioneel geacht, in Nederland weer niet. Dus als je je als webwinkel eigenaar afvraagt waarom je omzet keldert? Da's omdat ze ergens anders shoppen. Niemand zit te wachten op het wegklikken van popups, banners en andere zaken. Overigens verwacht ik in de nabije toekomst wel oplossingen van bedrijven als Google... verandert er uiteindelijk niets behalve dan dat je geen cookies meer nodig hebt.. :).
    Overbodige wet zorgt voor innovatie zullen we maar zeggen.. hoera.

  • Ramin5 maanden 2 weken

    Hier in Praag kun je de Codex Gigas bewonderen, ik weet niet op welke mnaeir en hoeveel glas ertussen zit, maar toch Ik ga een dezer dagen (ik woon in Praag) dat boekie toch maar eens bekijken

Top