KPN trekt de stekker uit ISDN. Vanaf 2019 wordt ISDN uitgefaseerd en zal bellen via het internet (VoIP) de enig mogelijkheid zijn. KPN zal alleen nog grootzakelijke ISDN aansluitingen blijven ondersteunen.
ISDN bestaat sinds 1984. Met ISDN konden bedrijven meerdere nummers over meerdere lijnen laten gaan, wat met analoge telefonie niet mogelijk was. Verder werd de gesprekskwaliteit veel hoger dan via een analoge aansluiting. Groot nadeel aan deze centrales is dat ze inflexibel zijn. Als jouw bedrijf wil uitbreiden, dan heb je eigenlijk geen andere keuze dan een nieuwe duurdere centrale aan te schaffen.
KPN is lang doorgegaan met het aanbieden van ISDN. Volgens KPN zijn nu pas de internetverbindingen stabiel genoeg om spraak via het internet volledig aan te bieden en is er geen behoefte meer aan ISDN lijnen.
VoIP staat voor Voice over IP, oftewel bellen via het internet. Daarvoor heb je geen vaste ISDN centrale meer voor nodig, omdat deze centrale zich in het internet bevindt. Daarom wordt het ook wel Hosted VoIP genoemd. Groot voordeel hiervan is dat je centrale altijd up to date is qua VoIP beveiliging en mogelijkheden en dat je als bedrijf heel flexibel bent. Krijg je een nieuwe collega, dan maak je snel een nieuwe gebruiker voor hem aan. Gaat er een collega weg, dan verwijder je de gebruiker en betaal je er ook niet meer voor.
Met een ISDN-centrale was je gebonden aan de locatie van de centrale. Vandaar dat het ook ‘vaste telefonie’ wordt genoemd. Met VoIP is die telefonie niet zo vast meer. Je kunt namelijk op elke plek waar internet is een telefoon aansluiten op de internetverbinding en bellen alsof je op kantoor bent. Of dat nou bij een medewerker thuis is, of op een vakantieadres in Frankrijk: zolang er internet is bel je gewoon met je eigen bedrijfsnummer.
Alle huidige functionaliteiten en meer: Jouw bedrijf kan met het systeem even veel als met een ISDN-centrale en nog meer. Zo breidt je eenvoudig uit met modules als Openingstijden, voicemail, meldingen en keuzemenu’s.
Overstappen van ISDN naar VoIP is heel eenvoudig en is binnen twee weken geregeld. Jouw bedrijfstelefoonnummer kan gewoon overgenomen worden zonder dat je onbereikbaar bent in de tussentijd. Wij doen de aanvraag voor overname en spreken met je huidige provider een datum en tijdstip van overzetten af. In die tussentijd gaan we je nieuwe telefonie al gebruiksklaar maken en bel je nog met je ISDN-centrale door. Op de datum en tijd van de nummerovername gaat je nummer naadloos over op je VoIP-telefonie.
Wil je meer weten over het beste alternatief voor ISDN? Laat je dan door ons adviseren. Bel 050 700 9900 of stuur een mail naar hallo@voys.nl.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Erg vervelend dat we deze specifieke review niet voor je kunnen vinden. Bekijk al onze reviews om erachter te komen wat klanten van ons vinden!
Kiyoh pagina!