Bekijk snel of het antwoord op je vraag in onze handleidingen kunt vinden.

Bijvoorbeeld op “Cisco”, “Belplan” of “Naamherkenning”.

VoIP-trunk

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 15 maart 2021

Wat is een SIP trunk (of VoIP trunk)?

Een VoIP-trunk wordt ook wel een SIP-trunk of een Trunk-account genoemd. Een VoIP-trunk wordt ingesteld in een VoIP-centrale en zorgt ervoor dat deze registreert op de servers van Voys. Dit gebruik je dus enkel wanneer je een eigen VoIP telefooncentrale gebruikt.

VoIP-trunk toevoegen:

  • Log in op Freedom.
  • Klik in de menubalk op ‘Beheer’
  • Selecteer VoIP-trunk. 
  • Klik op toevoegen en ga akkoord met de SIP trunk kosten
  • Geef een beschrijving aan de VoIP-trunk. Deze waarde wordt ook gebruikt voor Uitgaande naam.
  • Het Account ID en het wachtwoord vormen samen de login voor de VoIP-trunk en deze worden automatisch gegenereerd.
  • Standaard heeft een VoIP-trunk de beschikking over twee lijnen. Bij Aantal lijnen voer je het maximale aantal gelijktijdige gesprekken in die je denkt te gaan voeren met de VoIP-trunk.
  • Het Interne nummer (extensie) is een driecijferig nummer waaraan je de VoIP-trunk kunt herkennen als je meerdere trunks hebt.
  • Selecteer de hoofdlocatie van de VoIP-trunk bij de 112 regio. Dit moet je opgeven zodat je bij het bellen naar 112 wordt doorgeschakeld naar de juiste alarmcentrale. Staan de toestellen die gekoppeld zijn aan de VoIP-trunk op meerdere plekken in Nederland of in het buitenland, dan raden we aan om voor ‘landelijk’ te kiezen.
  • De Caller ID informatie van de trunk zorgt ervoor dat een VoIP-server of VoIP-centrale zelf bepaalt welk nummer uit de beschikbare nummers wordt meegezonden. Het formaat hiervoor is landcode met +, regiocode zonder 0, telefoonnummer (+31501234567). Mocht dit niet mogelijk zijn omdat bijvoorbeeld de centrale de + niet aankan, dan is “31501234567” toegestaan.
  • Het uitgaand nummer (Caller ID) is het nummer dat degene die je belt in zijn scherm ziet staan. Je kunt hier alleen nummers opgeven die aan je toegekend zijn.
  • Uitgaande nummer onderdrukken spreekt voor zich. Let wel, als “Gebruik de CLI informatie van de trunk” ook aan staat overschrijft dit de “Uitgaande nummer onderdrukken” optie.
  • Uitgaande naam mag je leeg laten.
  • Je kan restricties aanmaken voor de VoIP-trunk. Bij mag uitbellen naar geef je aan waar naartoe gebeld mag worden. Standaard staat alles open, behalve 0906 en 0909.
  • Klik op Opslaan.

Geschikte VoIP-centrales

Alle centrales zijn geschikt om met een trunk van Voys te gebruiken, zolang ze ‘SIP praten’. Er bestaan tientallen merken VoIP-centrales. Wij kennen van lang niet alle centrales de juiste configuratie. In onze veel gestelde vragen en op onze technische wiki vind je meer informatie over het instellen van je VoIP-centrale. Kom je er niet uit, dan helpt ons supportteam graag voor een tarief van €22 per kwartier.

Beveiliging

Het is erg belangrijk dat je de centrale goed beveiligt. Het komt regelmatig voor dat slecht beveiligde VoIP-centrales worden ‘gehackt’ en enorm veel uitgaand bellen. Gelukkig hebben we bij Voys een fraudedetectiesysteem die je VoIP-trunk deactiveert bij verdacht belverkeer. Wanneer dit gebeurt zorgt dit systeem ervoor dat de schade beperkt blijft. Wij berekenen in een dergelijk geval wel kosten voor de fraudedetectie van €44. Dit is een fractie van de schade die kan ontstaan wanneer dit niet wordt gedetecteerd.

Indien je weinig verstand hebt van het instellen van VoIP-telefoniecentrales, dan raden wij aan om hosted VoIP bij ons te nemen. Hierbij hoef je je geen zorgen te maken over beveiliging.

We helpen je

Toch een collega spreken?

Kom je er toch niet helemaal uit of kun je het niet goed vinden?

Bel ons Team Klantgeluk op 050 700 9920,  stuur een e-mail naar klantgeluk@voys.nl of start een chat hier rechts onderin.