Webhooks

Webhooks

Wat is een Webhook?

Met de module Webhooks kun je eigenlijk álles maken wat je maar wilt. Van het openen van een slagboom als iemand naar een telefoonnummer belt tot het automatisch versturen van een e-mailtje wanneer een klant je zakelijke nummer heeft gebeld. De module webhook wordt voornamelijk gebruikt voor een aantal doeleinden. CRM integratie, Schakelen op basis van externe database, het doormeten van online marketing (Google adwords) campagnes en het ontvangen van een e-mail bij een gemiste oproep.

Wat belangrijk is om te weten is dat je met deze Webhooks module een http-request gedaan kan worden naar een externe URL. Vervolgens kan vanaf daar 'iets' met de http-request gedaan worden. Alles kan, als de juiste gegevens maar worden teruggestuurd. Voorbeeldtoepassingen zijn dat een klant zelf kan bepalen waar inkomende gesprekken naartoe worden doorgeschakeld, of dat de naam van de beller wordt opgezocht in een database en vervolgens wordt meegestuurd naar de ontvanger. In dit scherm kan de URL en een aantal daarbij horende opties geconfigureerd worden.

Hoe maak je een Webhook aan?

  • Login in Freedom.
  • Ga naar Beheer.
  • Klik op Webhooks.
  • Druk op toevoegen.
  • Geef een naam aan jouw Webhook, bijvoorbeeld ‘Zapier koppeling’.
  • Bij beschrijving geef je eventueel meer informatie op. Verder is deze niet van belang voor het functioneren van de webhook.
  • Bij Doorgeven van nummerweergave kan worden geselecteerd welk nummer de ontvanger van het gesprek als nummerweergave te zien krijgt:
    • Nummer van de beller.
    • Gebelde nummer.
    • Onderdrukt(anoniem).
    • image
  • Bij URL-template vul je de URL in die aangeroepen moet worden bij een inkomende oproep. De help-tekst in het formulier geeft al enige uitleg. Dit veld specificeert hoe de door de webhook aan te roepen URL eruit moet zien. Er kunnen 4 variabelen worden ingevoerd in de URL-template:
    • {code}: de cijfercode die door de beller wordt ingevoerd (zie "Gebruik IVR" hieronder).
    • {did}: het gebelde nummer.
    • {callerid}: het caller-ID van de beller.
    • {callername}: de naam van de beller, indien aanwezig.
    • Een eenvoudig voorbeeld van een URL-template is bijvoorbeeld:

      http://webrouting.voipgrid.nl/test.py?code={code}&callerid={callerid}

  • Gebruik keuzemenu. Vink dit aan als je wilt dat een beller een cijfercode moet invoeren om verder te kunnen. Nadat dit is aangevinkt worden 5 extra velden zichtbaar:
    • Timeout: vul hier het aantal seconden in dat de beller heeft om zijn of haar cijfercode in te voeren
    • Aantal pogingen: vul hier het aantal pogingen in dat de beller heeft om de cijfercode correct in te voeren
    • Beginbericht: selecteer hier de Melding die wordt afgespeeld zodra de beller naar deze webhook wordt gerouteerd.
    • Fout bericht: selecteer hier de Melding die wordt afgespeeld als de beller een onjuiste cijfercode heeft ingevoerd.
    • Timeout-bericht: selecteer hier de Melding die wordt afgespeeld als het aantal seconden dat bij Timeout is ingevoerd wordt overschreden.
    • image
  • Druk op Opslaan.

Als het goed is, is er nu een link aangemaakt tussen jouw telefonieplatform en jouw script, CRM pakket, Zapier of ander programma. Nu moet je deze Webhook nog activeren in jouw belplan.

Webhooks in het belplan instellen

  • Ga naar Belplannen.
  • Klik op het telefoonnummer waar jij de webhook in wil gebruiken.
  • Klik op Belplan wijzigen.
  • Druk op Stap toevoegen op de plek waar je de webhook wil hebben. Je krijgt twee substappen te zien:
    • HTTP en keuzemenu gelukt: de substappen hierin worden uitgevoerd als de webhook de juiste waarden heeft teruggegeven (de url heeft connectie) en de beller eventueel een juiste keuzemenu optie heeft ingetoetst.
    • HTTP of keuzemenu mislukt: in overige gevallen worden de substappen hierin uitgevoerd. De klant heeft een verkeerde keuze gemaakt, die niet bestaat of de url doet het niet, vanwege bijvoorbeeld een server die eruit ligt.
    • image

Wat zet je nu in die Webhook?

Alles wat je normaal in je belplan zet, kan je nu in die Webhook zetten. Hieronder bespreken we nog wat opties die in combi met een webhook op een andere manier te gebruiken zijn.

Variabele Callernaam

De callernaam - de naam van de beller die de gebelde in zijn of haar scherm ziet - kan op 3 manieren worden gemanipuleerd:

  1. Webhook: stel de callernaam in op de waarde die door de webhook is teruggegeven.
  2. image
  3. Voorvoegsel: vul in het tekstveld in de routeerstap een tekst in die voor de callernaam wordt geplaatst.
  4. image
  5. Vervang: vul in het tekstveld in de routeerstap een tekst in: dit wordt nu de callernaam.
  6. image

Variabele eindbestemming

Als de webhook een eindbestemming heeft teruggegeven, dan kan hiernaar worden doorgeschakeld door in de routeerstap "Variabele eindbestemming" (onder het webhook-kopje) te selecteren.

image

Feedback die je het systeem kunt geven

Status

  • ACK -> invoer is goed
  • NAK -> invoer is niet goed
  • ERR -> er is iets fout gegaan

Destination

Gebruikt voor het doorschakelen naar een andere eindbestemming.

Callername

Gebruik als je de naam van een beller, of de status van een gesprek (keuze uit een IVR) weer wilt geven in een VoIP toestel.

Een HTTP aanroep is succesvol afgevangen. Feedback wordt:

status=ACK

status=ACK&destination=%2B31502102544
status=ACK&destination=215

status=ACK&callername=VoIPGRID

De webhook functie integreren met jouw CRM pakket

Op het moment dat er een gesprek binnenkomt geven wij een puls af aan het CRM pakket. In deze puls zitten nummer van de beller, indien bekend, en het gebelde nummer. De klant geeft de naam wat moet worden weergegeven terug aan ons systeem en laten deze naam zien in het scherm van het VoIP toestel.

Een ‘klantkaart’ tonen

Optioneel kun je ook het CRM een "klantkaart" laten tonen op basis van het binnenkomende gesprek, maar dat is intelligentie die in het CRM pakket aanwezig moet zijn.

Een voorbeeld hiervan is te vinden op de Webhooks voorbeelden pagina.

icon
Wij werken ook samen met Red Cactus en hun programma Bubble, dus voordat je zelf iets gaat bouwen, kijk even of deze mogelijkheid misschien wel wat voor jou is.

Schakelen op basis van externe database

Wij kunnen binnenkomende doorschakelen naar een door een extern systeem teruggegeven telefoonnummer. Dit kan op basis van

  • Het nummer van de beller
  • Het gebelde nummer
  • Een ingegeven pincode

Doormeten van telefoongesprekken in Google Analytics

Bij het doormeten van telefoongesprekken heb je een blok nummers nodig. Aan iedere campagne wijs je een apart nummer toe. Met een blok van 10 nummer kun je 10 campagnes tegelijkertijd doormeten.

Op het moment dat een klant belt naar een nummer uit het blok roepen wij een url aan met daarin het gebelde nummer (de campagne) en het nummer van de beller (indien beschikbaar). Onze puls verwerkt geen javascript en soortgelijke dus nadat de url is geopend zal zelf een stukje code moeten aanroepen wat zorgt voor de werkelijke meting van de conversie.

Nadat de URL is aangeroepen schakelen we het gesprek door naar het nummer van het bedrijf en de campagne is doorgemeten.

E-mail ontvangen bij een gemiste oproep

Wanneer er een oproep gemist wordt, kan het handig zijn het telefoonnummer van de beller in een e-mail, smsbericht of via bijvoorbeeld Slack te ontvangen waarin datum, tijdstip en gebelde nummer worden vermeld. Zie Webhooks voorbeelden voor een uitgewerkt voorbeeld via een Zapier koppeling met webhooks.

VIP pincode

Het is mogelijk met de webhook om klanten een bepaalde VIP code te geven voor bijvoorbeeld een storingslijn. Hoe dit werkt kun je lezen op de VIP pincode pagina.

Via Zapier naar 300+ andere webapplicaties

De webhook koppel je eenvoudig aan Zapier. Zapier maakt het net als IFTTT (If this then that) mogelijk om systemen met elkaar te integreren.

Dat betekent dat een actie in de ene webdienst, zorgt voor een trigger in de andere, waardoor er een actie in gang gezet wordt. Zapier koppelt onder andere aan Slack, Gmail, Google Calendar, Zendesk, Mailchimp, Evernote, Dropbox en vele andere.

FAQ

Wat is het verschil tussen gespreksnotificaties en webhooks?

Bij Webhooks wordt er maar één dezelfde url wordt aangesproken. Bij gespreksnotificaties kan de url op vijf verschillende momenten worden aangesproken.

✍️
Ik heb feedback op jullie hulppagina’s.

Updates

Wij werken constant aan ons platform en andere producten. Wil je op de hoogte blijven van alle updates, check voys.nl/updates.

Verbeteringen

Wij ontwikkelen voor en met jou als klant. Hierbij wordt alle feedback gewaardeerd. Heb je zelf een suggestie hoe wij onze producten kunnen verbeteren, check dan voys.nl/verbeteringen.

Contact Kom je er met onze hulppagina’s toch niet helemaal uit, klik dan op het bel icoontje rechtsonder op de pagina om een afspraak in te plannen!