Bekijk snel of het antwoord op je vraag in onze handleidingen kunt vinden.

Bijvoorbeeld op “Cisco”, “Belplan” of “Naamherkenning”.

Keuzemenu

Geschreven door . Laatst bijgewerkt: 8 oktober 2021

Een keuzemenu is een reeks met opties die bellers horen wanneer ze naar een nummer bellen, zoals: ‘Voor de afdeling verkoop, toets 1, voor de afdeling administratie, toets 2.’ Nadat de beller een keuze gemaakt heeft, kun je deze doorsturen naar een bepaalde medewerker of belgroep.

Keuzemenu aanmaken

  • Log in op Freedom.
  • Klik in de menu balk op ‘Beheer’.
  • Kies voor ‘Keuzemenu’ en klik op Toevoegen.
  • Geef een Naam en een Beschrijving aan het keuzemenu, zodat je deze herkent wanneer je er meerdere aanmaakt.
  • Timeout is het aantal seconden dat de beller de kans heeft om een keuze te maken. 10 seconden is een uitstekende standaardwaarde.
  • Aantal pogingen is hoevaak een beller het keuzemenu herhaalt te horen krijgt voordat deze wordt doorgestuurd naar de optie ‘Overig/Mislukt’.
  • Selecteer een Begin bericht (welkomstbericht), Fout bericht (wordt afgespeeld wanneer er een foutieve of ongeldige keuze gemaakt is) en Timeout bericht (wordt afgespeeld wanneerde timeout-tijd verlopen is). Deze geluiden zijn optioneel en kun je zelf opnemen onder ‘Geluiden’ en daarna hier in het rijtje selecteren.
  • Klik op Opslaan.

Keuzemenu in het Belplan

Zet nu het keuzemenu in je belplan.

  • Klik in de menu balk op ‘Belplan’ en selecteer het nummer waar je het keuzemenu aan wil toevoegen.
  • Kies voor stap toevoegen. Kies in het eerste dropdown menu voor keuzemenu. In de tweede selecteer je het juiste keuzemenu. Klik op Opslaan.
  • Er komen twee mogelijkheden naar voren: ‘Optie 1‘ en ‘Optie Overig/Mislukt‘.
  • Wil je meer opties toevoegen? Druk op de knop ‘Optie toevoegen‘.
  • Het nummer van de optie, is het nummer dat de klant in moet toetsen. Heb je dus de opties 1,2 en 9, dan kan je je nummer aanpassen door op de drie stippen te klikken achter de optie die je van nummer wilt veranderen. Klik op wijzigen en selecteer het juiste nummer/icoontje. Druk daarna op opslaan.
  • Vul onder elke optie in wat er moet gebeuren als de beller deze keuze maakt.
  • Geef bij de optie Overig/mislukt aan wat er gebeurt als de beller geen of een verkeerde keuze maakt. Dit kan onder andere een een jump zijn naar een begin van het keuzemenu, zodat de beller het begin bericht opnieuw te horen krijgt.

Tips voor het keuzemenu

  • Maak je keuzemenu niet te lang. Bellers vinden het vervelend om een lange reeks aan opties door te nemen.
  • Wat je dan beter kan doen is een extra laag in je keuzemenu maken. Dus eerst: ‘Voor afdeling Verkoop kies 1’. Wanneer er 1 is getoetst: Heeft u vragen over een bestelling, toets 1. Wilt u graag advies over onze prachtige producten, toets 2’.
  • Combineer een Keuzemenu met de module Openingstijden. Dan komen bellers buiten openingstijden niet in het keuzemenu terecht, maar krijgen direct een melding/voicemail dat het bedrijf gesloten is.
  • Tip 1: noem het getal als laatste zodat mensen dit niet te hoeven onthouden.
  • Tip 2: Wil je weten welke keuze klanten maken in het keuzemenu, zet dan een Variabele Callernaam voor de bestemming (niet mogelijk bij doorschakeling naar vaste of mobiele nummers).

Voorbeeldmeldingen

  • Startbericht
    Welkom bij [bedrijfsnaam]
    Voor [afdeling] kies 1
    Voor [afdeling] kies 2
    Voor overig kies 3
  • Onjuiste keuze
    Wij hebben geen juiste keuze ontvangen, probeer het nogmaals.
We helpen je

Toch een collega spreken?

Kom je er toch niet helemaal uit of kun je het niet goed vinden?

Bel ons Team Klantgeluk op 050 700 9920,  stuur een e-mail naar klantgeluk@voys.nl of start een chat hier rechts onderin.