Bijvoorbeeld op "Cisco", "Belplan" of "Naamherkenning".

Audiokwaliteit verbeteren

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 12/18/2017

De kwaliteit van je VoIP-gesprekken wordt in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van je netwerk, modem/router en internetverbinding. Als er onvoldoende bandbreedte beschikbaar is of wanneer het netwerk instabiel is, dan komen pakketjes met spraak te laat, in de verkeerde volgorde of helemaal niet aan. De klachten kunnen variëren van kleine tikjes en haperingen tot volledig onverstaanbare gesprekken.

Een aantal tips om de klachten te verhelpen:

  • Herstart je internetmodem/router/switche(s). In bepaalde gevallen kan instabiliteit in deze apparaten zorgen voor slechte verbindingen en dus voor slechte audio.
  • Controleer of de telefoon rechtstreeks op de internetmodem / -router is aangesloten. Ben je hier niet zeker van, vraag dit dan na bij je netwerkbeheerder.
  • Probeer het gebruik van diensten die veel bandbreedte gebruiken te beperken. Dit zijn diensten zoals bijvoorbeeld Dropbox, Bittorrent en online back-up diensten. Stel eventueel een maximum in voor de bandbreedte die dergelijke (bandbreedte intensieve) applicaties mogen gebruiken. Vaak is het ook mogelijk om een back-up buiten kantoortijd in te plannen.
  • In veel routers is het mogelijk om een bandbreedte te reserveren voor VoIP-gesprekken, een zogeheten quality of service (QoS). Hoe dit moet worden ingesteld en hoe effectief dit werkt, is afhankelijk van je merk/type router. Het makkelijkste is om al het verkeer naar onze IP reeks (195.35.114.0/23 en  185.103.76.0/22) voorrang te geven.
  • Vermijd gebruik van WiFi/3G of Powerlines/Homeplugs (internet via het stopcontact) voor VoIP-telefonie.
  • Informeer bij je internetleverancier of het mogelijk is je internetverbinding te upgraden naar een hogere upload/download snelheid.
  • Maak gebruik van een afzonderlijke internetverbinding voor je VoIP-telefonie.
  • Bij veel zakelijke verbindingen (xDSL of glasvezel) is het mogelijk om een extra ‘kanaal’ aan te vragen. Dit kanaal kan worden gebruikt voor VoIP-telefonie. Benamingen hiervoor zijn bijvoorbeeld Private-Virtual-Circuit (PVC) of Ethernet-Virtual-Circuit (EVC). Het voordeel van zo’n extra kanaal op je bestaande verbinding is dat het vaak goedkoper is dan een tweede internetverbinding terwijl het wel dezelfde voordelen biedt als een separate verbinding; data en VoIP zijn volledig gescheiden.
  • Maak je gebruik van internettoegang in een bedrijfsverzamelpand, neem dan contact op met de beheerder. Het kan zijn dat andere gebruikers veel bandbreedte gebruiken.

Als je het idee hebt dat er voldoende bandbreedte is, maar toch klinken je gesprekken niet zuiver, dan kan het zijn dat je internetverbinding zelf niet stabiel is. Door middel van deze verbindingstest kun je de kwaliteit van je internetverbinding testen. Zorg ervoor dat je dit test met een bekabelde computer of laptop direct aan je internetmodem.

Blijft het probleem bestaan of komt het regelmatig terug? Dan is het verstandig dat je (netwerkbeheerder) contact met ons opneemt. Wij kunnen je dan verder adviseren over je netwerk. Daarnaast kan je onze blogpost ”VoIP en het bedrijfsnetwerk” eens doorlezen.

Toch een collega spreken?

Kom je er toch niet helemaal uit of kun je het niet goed vinden?

Bel ons Team Klantgeluk op 050 700 9920,  stuur een e-mail naar klantgeluk@voys.nl of start een chat hier rechts onderin.