Bekijk snel of het antwoord op je vraag in onze handleidingen kunt vinden.

Bijvoorbeeld op “Cisco”, “Belplan” of “Naamherkenning”.

Oproepen van bijv. 100, 101, 1000, 1001 stopzetten

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 15 maart 2021

Wat is er aan de hand?

Het VoIP verkeer (SIP) gaan over diverse poorten binnen je netwerk. Externe personen kunnen (moedwillig) ook data pakketjes sturen naar deze poorten. Dit kan er voor zorgen dat je toestel overgaat waarbij er een vreemd nummer in je display staat, bijvoorbeeld 100, 101 of 1001. Deze oproepen worden veelal direct verbroken zodra je probeert op te nemen. Dit probleem komt voornamelijk voor op Tiptel en Yealink toestellen.

Deze oproepen kunnen in principe geen kwaad. Je vindt ze ook niet terug in je gesprekkenlijst in freedom.voys.nl en er worden geen gesprekskosten voor in rekening gebracht.

De oplossing?

Controleer als eerste of je toestel is aangesloten op een modem of router met een actieve routerfunctie. Je kan dit doen door het IP-adres van je toestel te achterhalen. Begint dit IP-adres met 192.168.xxx.xxx, 172.16-31.xxx.xxx en 10.xxx.xxx.xxx. dan is je toestel goed aangesloten.

Om de oproepen te voorkomen moet je je firewall beter dicht zetten, in deze handleiding vind je meer informatie. Als je dit niet kunt instellen op je router/firewall dan kun je ook de lokale SIP poort op het toestel wijzigen. Standaard staat deze ingesteld op 5061 voor toestel 201. Je kunt dit wijzigen naar bijvoorbeeld 5091.

We helpen je

Toch een collega spreken?

Kom je er toch niet helemaal uit of kun je het niet goed vinden?

Bel ons Team Klantgeluk op 050 700 9920,  stuur een e-mail naar klantgeluk@voys.nl of start een chat hier rechts onderin.