Bekijk snel of het antwoord op je vraag in onze handleidingen kunt vinden.

Bijvoorbeeld op “Cisco”, “Belplan” of “Naamherkenning”.

SIP-analyse

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 15 maart 2021

Wat kan je met SIP-analyse?

Hier kun je uitlezen wat er technisch gebeurt met de telefoongesprekken die worden gevoerd door jouw account. Het aanmaken van een SIP-analyse staat niet standaard aan bij je beheer-rechten. Dit kan aangezet worden door team Klantgeluk.

Aanmaken van een SIP-analyse.

  • Log in op Freedom.
  • Klik in de menubalk op ‘Beheer’.
  • Selecteer SIP-analyse.
  • Selecteer een bestaand IP-adres, wil je een nieuwe toevoegen, neem dan contact op met team Klantgeluk.
  • Klik op Verkrijg debug gegevens. Er wordt nu een SIP analyse aangemaakt.

Basis SIP-analyse.

Klik op het IP adres van de meest recente SIP analyse. Je krijgt nu alle pakketten te zien die van en naar dit IP-adres zijn gestuurd. Als je op Request of Response klikt kun je de inhoud van het SIP pakketje zien. Aan de rechterkant zijn er een aantal filters die je in kunt stellen. Bijvoorbeeld bij registratieproblemen is het handig om alleen de Registreer pakketjes te zien.

Normale registratie.

Een normale registratie ziet er als volgt uit:

Je ziet hier dat het toestel eerst een registratie doet en daarna een 401 unauthorized terugkrijgt. Dit komt omdat het toestel altijd eerst probeert te registreren zonder authenticatie. In de register hierna zet het toestel wel zijn authenticatie.

Foute registratie.

Een registratie die niet goed gaat kan er als volgt uit zien:

Wanneer in de regel van de tweede REGISTER op request klikt krijg je het volgende te zien:

REGISTER sip:sipproxy.voipgrid.nl SIP/2.0
Via: SIP/2.0/UDP 192.168.22.108:65103;rport;branch=z9hG4bKPjwlntQYb5WyAwiabsaPFoclqWcZ2X0Ptz
Max-Forwards: 70
From: "test" <sip:test@sipproxy.voipgrid.nl>;tag=a05x20M1N14N1LWOGOYVmzDSvTvDvvYw
To: "test" <sip:test@sipproxy.voipgrid.nl>
Call-ID: u7j152AjNxegGdBEz-9RuBefAhayOm1q
CSeq: 4780 REGISTER
User-Agent: Telephone 1.1.4
Contact: "test" <sip:test@192.168.22.108:65103;ob>
Expires: 300
Allow: PRACK, INVITE, ACK, BYE, CANCEL, UPDATE, INFO, SUBSCRIBE, NOTIFY, REFER, MESSAGE, OPTIONS
Authorization: Digest username="test", realm="voipgrid.nl", nonce="53e3429f00006e78d40428391ae7fc61c0f0219cd8fd97e8", uri="sip:sipproxy.voipgrid.nl", response="1b0622550087a6d444ac754f1a509b17"
Content-Length:  0

Hierin valt op dat er een paar keer het woord "test" staat. Op deze plekken moet eigenlijk het account id staan van het VoIP account. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van het probleem.

Normaal inkomend gesprek.

Zie het screenshot hieronder voor een normaal inkomend gesprek.

Mislukt inkomend gesprek.

Door een netwerkprobleem:

In het screenshot hieronder is een mislukt inkomend gesprek te vinden.

Onze servers sturen een INVITE pakketje maar de telefoon reageert hier niet op. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Toestel staat uit
  • De firewall laat het INVITE pakketje niet door
  • Het toestel staat achter dubbele routers (dubbel NAT)
  • De routing functie in de router werkt niet goed

Geen inbound route of verkeerde DDI:

Wanneer je geen inbound route hebt aangemaakt op je PBX of wanneer je een verkeerde DDI indeling hebt dan kun je onderstaande melding krijgen.

De DDI indeling is onder de geavanceerde SIP instellingen in het VoIP/Trunk account in te stellen. Bij een VoIP account moet de DDI altijd het account id zijn.

Verkeerde codec of encryptie:

Als het toestel een verkeerde codec heeft of als er in het toestel encryptie aanstaat (SRTP) dan kan het zijn dat je de melding 488 (Not acceptable here) krijgt. Dit is op te lossen door de juiste codecs in te stellen (G711A of G729).

In onderstaande INVITE is te zien dat er bij het media gedeelte (onderaan de INVITE) iets met crypto staat. In dit voorbeeld staat dus SRTP aan.

INVITE sip:0612345678@sipproxy.voipgrid.nl;user=phone SIP/2.0
Via: SIP/2.0/TCP 192.168.0.106:2099;branch=z9hG4bK-plgffwr5sjtb;rport
From: "SOS" <sip:123450001@sipproxy.voipgrid.nl>;tag=y8360432fo
To: <sip:0612345678@sipproxy.voipgrid.nl;user=phone>
Call-ID: 552d25d3e3bd-tacbq1e4ff2r
CSeq: 2 INVITE
Max-Forwards: 70
Contact: <sip:123450001@192.168.0.106:2099;transport=tcp>;reg-id=1
X-Serialnumber: 0004134904FD
P-Key-Flags: keys="3"
User-Agent: snom300/8.7.3.19
Accept: application/sdp
Allow: INVITE, ACK, CANCEL, BYE, REFER, OPTIONS, NOTIFY, SUBSCRIBE, PRACK, MESSAGE, INFO, UPDATE
Allow-Events: talk, hold, refer, call-info
Supported: timer, 100rel, replaces, from-change
Session-Expires: 3600;refresher=uas
Min-SE: 90
Proxy-Authorization: Digest username="123450001",realm="voipgrid.nl",nonce="552d25f80000da80934f9c34c8f7c0beceed8bdffe52f642",uri="sip:0612345678@sipproxy.voipgrid.nl;user=phone",response="7adfc8f401d3227a5217d83d7ffcebc9",algorithm=MD5
Content-Type: application/sdp
Content-Length: 228

v=0
o=root 1077847011 1077847011 IN IP4 192.168.0.106
s=call
c=IN IP4 192.168.0.106
t=0 0
m=audio 64896 RTP/AVP 0
a=crypto:1 AES_CM_128_HMAC_SHA1_32 inline:zalNZKDFBWLrTK92Qi+n0kcztrgBbqP4lJW/NOoe
a=ptime:20
a=sendrecv

 

 

We helpen je

Toch een collega spreken?

Kom je er toch niet helemaal uit of kun je het niet goed vinden?

Bel ons Team Klantgeluk op 050 700 9920,  stuur een e-mail naar klantgeluk@voys.nl of start een chat hier rechts onderin.