Bekijk snel of het antwoord op je vraag in onze handleidingen kunt vinden.

Bijvoorbeeld op “Cisco”, “Belplan” of “Naamherkenning”.

Telefonische overlast stoppen

Geschreven door . Laatst bijgewerkt: 22 april 2021

Het is vervelend als je als klant hinderlijk gebeld wordt. Hieronder volgen een aantal stappen om de overlast te stoppen. Hou hierbij rekening dat Voys vanwege privacy wetgeving een eventueel onbekend nummer nooit bekend maakt richting jou als klant.

Bel mij niet register

Het is tevens goed om van het volgende op de hoogte te zijn: Callcenters bellen je namens bedrijven om je telefonische aanbiedingen te doen. Hierbij wordt soms gebruik gemaakt van belcomputers, waardoor je soms wel een inkomend gesprek ontvangt, maar vervolgens niets hoort. Als je niet gebeld wil worden door callcenters en belcomputers, dan kun je je aanmelden bij het Bel-me-niet-register. Het Bel-me-niet Register is alleen voor ‘natuurlijke personen’. Dit zijn consumenten en bepaalde bedrijven zoals vennootschap onder firma’s, maatschappen en eenmanszaken. Een BV, NV, of ander rechtspersoon kan geen telefoonnummers blokkeren.

De eerste stap

Wordt de telefonische overlast gepleegd door een bekend nummer, dan is de eerste stap om zelf het nummer terug te bellen, mocht je in contact komen met de beller, dan kan je het dringende verzoek doen om te stoppen met bellen. Is het een anoniem nummer of stopt de overlast niet dan kan je het volgende doen:

Bekende nummers filteren

Het is mogelijk om bekende nummers te filteren. Maak een Filtergroep aan in Freedom en voeg daar het nummer aan toe waarvan de telefonische overlast komt. Voeg de filtergroep toe aan het belplan, om zo oproepen van dit nummer te routeren naar een gekozen eindbestemming, melding of kies voor de stap verbinding verbreken.

Anonieme nummers filteren

Het is mogelijk om anonieme nummers te filteren. Maak een Filtergroep aan in Freedom en selecteer daar het vakje ‘anoniem nummer’. Voeg de filtergroep toe aan het belplan, om zo anonieme oproepen te routeren naar een gekozen eindbestemming, melding of kies voor de stap verbinding verbreken.

Verzoek tot onderzoek

Wil je anonieme nummers niet filteren dan kan je een verzoek indienen tot onderzoek naar het anonieme nummer. Hiervoor hebben we onderstaande gegevens nodig van minimaal drie momenten waarop een dergelijke hinderlijke oproep ontvangen werd:

  • het gebelde nummer
  • de datum
  • het tijdstip

Belangrijk hierbij is dat de laatst genoteerde oproep maximaal 24 uur geleden is.

Wij proberen het nummer te achterhalen. Er zijn situaties mogelijk waarbij het nummer niet te achterhalen is, hierover wordt je door ons op de hoogte gesteld. Is het nummer achterhaald, dan kunnen we hiermee de provider van het nummer achterhalen en deze benaderen met de uitleg dat een klant van ons door één van hun abonnees hinderlijk gebeld wordt met het dringende verzoek de partij / persoon om te laten stoppen met bellen.  

Autoriteit Consument & Markt

Via de site van de Autoriteit Consument & Markt kan op telefoonnummer worden gezocht, waarbij vervolgens ook de provider van dit nummer wordt weergegeven. Door ons wordt op dat moment contact gezocht met de provider van de bellende partij. Hierbij wordt officieel een melding gedaan dat een klant telefonisch overlast ervaart door een nummer dat ondergebracht is bij hun. Het verzoek wordt gedaan contact op te nemen met de eigenaar van het nummer met het dringende verzoek te stoppen met bellen.

Nog steeds overlast? De ervaring leert dat het veelal niet verder komt dan de bovenstaande stappen. Vervolgstappen hierna zijn o.a. aangifte van stalking bij de politie, maar dit is zeer afhankelijk per situatie. Het is verstandig om in een dergelijke situatie contact met ons op te nemen zodat wij je hier verder in kunnen ondersteunen.

We helpen je

Toch een collega spreken?

Kom je er toch niet helemaal uit of kun je het niet goed vinden?

Bel ons Team Klantgeluk op 050 700 9920,  stuur een e-mail naar klantgeluk@voys.nl of start een chat hier rechts onderin.