Bijvoorbeeld op "Cisco", "Belplan" of "Naamherkenning".

Checking DNS Cisco

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 16 maart 2020

De melding ‘Checking DNS’ kom je tegen in de display van Linksys (SPA942, SPA941, SPA 962) en Cisco (SPA504, SPA303, SPA 5xx serie) toestellen.

Wat is er aan de hand?

DNS staat voor Domain Name System. Hoewel er in het display van je toestel staat dat er een DNS-storing is, is dit zelden het probleem. Dat zou namelijk betekenen dat de DNS-server van bijvoorbeeld XS4ALL niet bereikbaar is.

De oplossing

Controleer eerst of je PC een internetverbinding heeft. Is dat niet het geval, dan is er meer aan de hand. In dat geval kan het zijn dat je internetprovider een storing heeft. Je kunt dan ook het beste even contact opnemen met de beheerder van je netwerk of je internetprovider.

Hoewel het niet zo vaak voorkomt, kan het ook zijn dat er echt een DNS-storing is. Je kunt dan een alternatieve DNS instellen in je toestel. Dat doe je als volgt:

  • Druk op de menutoets op je Cisco / Linksys toestel.
  • Ga naar (9) Network en vervolgens naar (11) Non-DHCP DNS 1 en druk op de edit-toets.
  • Toets nu het volgende in op je toestel: 1*1*1*1.
  • Als het goed is, staat er nu 1.1.1.1 in het scherm van het toestel. Druk op OK/Save. Druk vervolgens nogmaals op Save.
  • Start het toestel opnieuw op. Dit doe je door de stekker van je toestel uit het stopcontact te halen en er opnieuw in te pluggen.

Toch een collega spreken?

Kom je er toch niet helemaal uit of kun je het niet goed vinden?

Bel ons Team Klantgeluk op 050 700 9920,  stuur een e-mail naar klantgeluk@voys.nl of start een chat hier rechts onderin.