Bekijk snel of het antwoord op je vraag in onze handleidingen kunt vinden.

Bijvoorbeeld op “Cisco”, “Belplan” of “Naamherkenning”.

Cisco attendant console (SPA500s of 500ds) instellen

Geschreven door . Laatst bijgewerkt: 17 juni 2021

Een attendant console is zeer geschikt voor personen die veel telefoonverkeer afhandelen en vaak doorschakelen. Je kan maximaal twee attendant consoles aansluiten op één toestel. De SPA500s of SPA500ds bieden de volgende functies, mits goed ingesteld:

  • BLF (Busy Lamp Field): hier zie je welke collega’s in gesprek zijn.
  • Speed Dial: met één druk op de knop een collega bellen.
  • Call Pickup: het aannemen van een gesprek van een collega.

Stap voor stap instellen

Om je attendant console goed in te kunnen stellen, moet je ervoor zorgen dat je toestel (SPA504 of SPA942) is voorzien van de laatste versie van de firmware. Volg daarvoor de provisioning handleiding.

Als het toestel up-to-date is, volg dan onderstaande stappen:

  • Vul in je browser het IP-adres van je toestel in. Op die manier kom je terecht in de webinterface van je Cisco toestel.
  • Klik vervolgens op Admin login rechts bovenin en daarna op Advanced.
  • Ga naar het tabblad Attendant Console.
  • Neem vervolgens de instellingen over zoals in het onderstaande screenshot:
Attendant-console--algemene-instelling

Het enige wat je nu nog moet doen is de gewenste extensie toevoegen aan je attendant console. Hoe je dat doet lees je hieronder; let er daarbij op dat je per Unit Key de cursieve gedeelten aanpast aan jouw situatie:

  • Kopieer en plak de regel fnc=blf+cp+sd;sub=123456789@$PROXY;ext=201;nme=201; in de verschillende Unit Keys.
  • De cijfers 123456789 zijn fictief. Voer in plaats van deze cijferreeks het VoIP-account ID in. Deze vind je in freedom.voys.nl. Ga naar Beheer en klik op VoIP-account, je ziet nu achter elk VoIP-account een Account ID staan.
  • Achter ‘ext’: vul je het interne nummer in dat bij het VoIP-account hoort.
  • Achter ‘nme’ vul je de naam van je collega of nogmaals het interne nummer in.

Als je dat hebt gedaan, ziet het er als volgt uit:

Attendant-console-unit-key-instelling

Instellen extern nummer en belgroep

Wil je een extern nummer onder een knopje van je BLF instellen (speed dial)? Gebruik dan de volgende regel: fnc=sd;ext=0501234567;nme=Extern

Wil je een intern nummer van een belgroep onder een knopje van je BLF instellen? Gebruik dan de volgende regel:
fnc=sd;sub=995;ext=995;nme=995; waarbij 995 het interne nummer van je belgroep is.

Twee bedrijven één BLF console

Als je één receptionist hebt die voor twee bedrijven de telefoon aanneemt dan is het noodzakelijk om voor elk bedrijf een VoIP account in je toestel te zetten. De BLF werkt standaard alleen voor account 1. Wil je BLF voor andere accounts gebruiken dan moet je dit aangeven middels de volgende regel: fnc=blf+cp+sd;sub=123400007@$PROXY;vid=2

Heb je de handleiding doorlopen en is het nog niet gelukt? Neem dan contact met ons op.

Let op: Op de SPA303 kan je geen attendant console aansluiten, maar je kan wel de ongebruikte knoppen aan de rechterkant van je scherm als BLF (Busy Lamp Field) instellen.

  • Ga met je browser naar het IP adres en klik rechts bovenin op admin en daarna op advanced.
  • Ga naar het tabblad Phone en kies wel Line Key je wil aanpassen.
  • Wijzig Extension naar disabled
  • Wijzig Share Call Appearance naar shared
  • Vul bij Extended function de configuratieregels in zoals hierboven beschreven.
  • Als laatste druk je op ‘submit all changes’
We helpen je

Toch een collega spreken?

Kom je er toch niet helemaal uit of kun je het niet goed vinden?

Bel ons Team Klantgeluk op 050 700 9920,  stuur een e-mail naar klantgeluk@voys.nl of start een chat hier rechts onderin.