Bekijk snel of het antwoord op je vraag in onze handleidingen kunt vinden.

Bijvoorbeeld op “Cisco”, “Belplan” of “Naamherkenning”.

Webphone problemen oplossen

Geschreven door . Laatst bijgewerkt: 5 July 2022

Je hebt de Webphone geïnstalleerd zoals hier beschreven staat, maar lekker bellen lukt nog niet. De meestvoorkomende problemen én hun oplossingen hebben we hieronder voor je uiteengezet. Controleer voor je aan de slag gaat eerst de volgende dingen:

  • Ben je ingelogd via webphone.voys.nl?
  • Gebruik je de Webphone in Google Chrome, Firefox of Edge?
  • Is de functie die je zoekt wel mogelijk? Klik hier om de functies van de Webphone te leren kennen.
  • Is je headset goed ingesteld in de Webphone? Klik op ‘instellingen’ en scroll naar ‘Apparaten’. Zorg dat je daar de juiste headset hebt geselecteerd. Staat je headset er vaker tussen? Kijk even bij ‘De Webphone verliest Audio of heeft geen audio.’

Webphone problemen

1. Ik krijg een melding dat mijn audiokwaliteit slecht is.

2. Ik hoor niets.

3. De Webphone blijft rinkelen nadat het gesprek is opgenomen.

4. Ik krijg geen inkomende oproepen binnen.

5. Zodra ik een oproep opneem valt de verbinding weg.

6. Mijn microfoon werkt niet (ik hoor de klant wel).

7. Ik heb mijn Webphone geminimaliseerd, maar nu weet ik niet of de Webphone afgaat.

8. Ik krijg geen pop-up wanneer ik gebeld wordt.

9. Ik zie dat mijn collega op ‘in gesprek staat,’ maar ze is wel gewoon beschikbaar.

10. De Webphone is niet langer actief als ik even bij mijn laptop weg ben geweest.

11. Als ik op opnemen druk, verbreekt de verbinding.

12. De Webphone geeft aan dat mijn netwerkinstellingen gecontroleerd moeten worden. 

 

1. Ik krijg een melding dat mijn audiokwaliteit slecht is

Onze Webphone kan uitlezen of jouw internet goed genoeg werkt om met de Webphone te bellen. Krijg je de bovenstaande melding te zien? Dan is de kans groot dat je gesprekken niet goed klinken omdat de internetverbinding niet stabiel genoeg is. Check dus of je internetverbinding toereikend is om VoIP gesprekken mee te kunnen voeren. Tip: sluit je computer aan op het internet via een netwerkkabel, deze verbinding is stabieler dat via WiFi.

2. Ik hoor niets.

Is je verbinding stabiel genoeg, maar heb je nog steeds audio problemen? Controleer dan de instellingen van de headset die je gebruikt.

Zorg dat je niet de “Standaard” of “Communicatie” apparaten selecteert, maar het apparaat zelf. Staan de instellingen op Standaard en Communicatie? Dan kan je besturingssysteem dit zelf gaan wisselen, zodat je ineens niet meer belt via jouw headset, maar via je monitor zonder speakers.

Staat dit allemaal goed? Dan kan het ook mogelijk zijn dat de audio geblokkeerd wordt door je eigen netwerk.

Probeer in dat geval het volgende:

  • Herstart je router.
  • Zit je op wifi? Maak gebruik van een LAN kabel (eventueel met een hub als tussenstuk) in je laptop. Zo is je internet ook stabieler.

3. De Webphone blijft rinkelen nadat het gesprek is opgenomen

In dit geval heeft de router waarschijnlijk wat moeite met het rondsturen van het verkeer naar de Webphone. Een router herstart kan hier al de oplossing zijn.

4. Ik krijg geen inkomende oproepen binnen.

Doe in dit geval eerst de volgende checks:

  • Sta je op beschikbaar of op ‘Do not disturb'(niet storen)?
  • Staat je bereikbaarheid goed? Zorg dat de bereikbaarheid van je gebruiker op je Webphone account staat, dit stel je in via de instellingen van de Webphone.

 

  • Staat je Webphone of gebruiker wel in het belplan?
  • Is een collega ingelogd met hetzelfde e-mailadres? De Webphone is per gebruiker maar op één computer tegelijkertijd te gebruiken.

5. Zodra ik een oproep opneem valt de verbinding weg

Dit wordt veroorzaakt door de instellingen van je browser of computer. Waarschijnlijk heeft de Webphone geen toestemming gekregen om gebruik te maken van je headset en/of microfoon. Dit pas je aan in de instellingen van je computer, of volg de onderstaande stappen. Kijk goed of je de Webphone gebruikt in de browser of als applicatie:

Je hebt je Webphone open in een tabblad van je Chrome of Edge browser: 

  • Klik op het slotje voor de url: https://webphone.voys.nl/dialer.
  • Klik op cookies.
  • Selecteer de paginalink en klik op de knop “verwijderen.”
  • Sluit je browser helemaal af en open de browser opnieuw.
  • Ga naar webphone.voys.nl en log opnieuw in.
  • Geef hier toestemming voor je microfoon en headset gebruik.

Je hebt je Webphone open in een tabblad van je Firefox browser: 

  • Klik op het slotje voor de url: https://webphone.voys.nl/dialer.
  • Klik op ‘cookies en websitegegevens wissen’.
  • Je krijgt een pop-up. Klik op ‘verwijderen’.
  • Sluit je browser helemaal af en open de browser opnieuw.
  • Ga naar webphone.voys.nl en log opnieuw in.
  • Geef hier toestemming voor je microfoon en headset gebruik.

Je hebt de Webphone app gedownload: 

  • Ga naar de zwarte balk rechtsboven en klik op de drie verticale stippen.
  • Klik op app-informatie en ga vervolgens naar “Cookies.”
  • Klik op de pagina link en klik onder in op verwijderen.
  • Verwijder vervolgens de Webphone via de drie stippen boven in.
  • Ga naar webphone.voys.nl in Chrome en log opnieuw in.
  • Geef hier toestemming voor je microfoon en headset gebruik.
  • Ga rechtsboven in de browser naar de drie verticale stippen en klik op ‘Installeer Voys Webphone’ om de app weer op je laptop te zetten.

6. Mijn microfoon werkt niet (ik hoor de klant wel)

Het balkje van de microfoon slaat niet groen uit. Dit kan je zien bij de instellingen van de Webphone en dan bij Apparaten onder microfoon.

Heeft de Webphone toestemming om gebruik te maken van je microfoon en staan de instellingen in de Webphone goed? Dan kan het zijn dat je headset zelf wat problemen heeft. Controleer of de instellingen van je headset goed staan en of je headset niet op mute staat.

Windows

  • Werkt de Microfoon in Windows wel?
  • Mag Chrome de Webphone gebruiken?
  • Staat de browser in de  geavanceerde instellingen actie? (zie hieronder)

Ga naar de instellingen in Windows:

  • Klik op geluid.
  • Klik op geavanceerde geluidsopties.

Kijk hier of Chrome niet op mute staat:

MacOS

Met apple kan je heel makkelijk je bluetooth apparaten koppelen zodra je in de buurt bent van je apparaat. Soms pakt alleen het verkeerde apparaat je bluetooth apparaat. Let dus goed op of je headset wel verbonden is met je macbook. Als je naar systeemvoorkeuren (tandwiel) gaat en dan op bluetooth drukt kan je dit zien.

Soms is je headset gekoppeld, maar heeft je laptop het nog niet goed geregistreerd. Als je naar systeemvoorkeuren (tandwiel) gaat en dan op geluid klikt. Check of daar bij de invoer en uitvoer het juiste apparaat is geselecteerd. Ook kan je hier kijken door middel van het invoerniveau balkje of je microfoon wel werkt.

7. Ik heb mijn Webphone geminimaliseerd, maar nu weet ik niet of de Webphone afgaat.

Controleer of je de Webphone niet per ongeluk afgesloten hebt. Als je de Webphone hebt geminimaliseerd krijg je alsnog een ringtone en een pop-up.

8. Ik krijg geen pop-up wanneer ik gebeld wordt.

Gebruik je Edge als browser? Dan kan het zijn dat die deze pop up niet ondersteund. We raden dan aan om Chrome te downloaden.

Gebruik je al Chrome? Dan kan het zijn dat de instellingen van je laptop of Chrome de pop-up blokkeren. Zorg ervoor dat je alle toestemmingen voor meldingen voor de Webphone in de browser én in je computer goed hebt staan.

Controleer eerst of de Webphone browser toestemming heeft:

Staat dit goed? Check dan de instellingen van je computer:

MacOS

  • Ga naar je ‘systeemvoorkeuren’.
  • Klik op ‘Berichtgeving’.
  • In de linker kolom zoek je ‘Chrome’ en klik erop.
  • Zet ‘Sta berichtgeving toe’ aan.
  • Vink vervolgens aan wanneer je die pop up wil ontvangen.

Let op! Soms staat Chrome er dubbel in. Zorg dat je dezelfde instellingen bij beide hebt staan zodat het werkt zoals jij wil.

Windows

  • Druk op start.
  • Type in “meldingen” in de zoekbalk en open de instellingen voor meldingen en acties.
  • Zorg dat “meldingen” aan én dat de toestemming voor Chrome aanstaat.

9. Ik zie dat mijn collega op ‘in gesprek staat,’ maar ze is wel gewoon beschikbaar

Andersom kan natuurlijk ook: mijn collega staat op beschikbaar in mijn Webphone, maar eigenlijk is ze aan het bellen. Dat kan kloppen: er zit vertraging in het doorgeven van de daadwerkelijke status van collega’s. We zijn op dit moment druk bezig om de Busy Lamp Field functionaliteit in de Webphone beter te laten werken.

10. De Webphone is niet langer actief als ik even bij mijn laptop weg ben geweest

Webbrowsers willen tabbladen of applicaties die langere tijd niet gebruikt worden in slaapstand zetten.

  • Vink in de instellingen van de Webphone “Voorkom slaap-/sluimerstand” aan om dit te voorkomen.

Staat dit al aangevinkt, maar is de Webphone nog steeds niet actief? Loop dan de instellingen van je computer na:

MacOS

  • Ga naar je ‘systeemvoorkeuren’.
  • Klik op ‘Batterij’ en klik vervolgens  weer op ‘Batterij’.
  • Schakel ‘Energiebesparingsmodus’ uit.
  • Klik dan op ‘Lichtnetadapter’.
  • Vink ‘Schakel sluimerstand uit voor netwerktoegang’ aan.
  • Zet ‘Energiebesparingsmodus’ uit.

Windows

Bij geheugenactiviteit hoger dan 80% kan de Webphone ook afgesloten worden. Dit moet ook uitgezet worden.

 

11. Als ik op opnemen druk, verbreekt de verbinding.

Waarschijnlijk is je microfoon niet goed gekoppeld met de Webphone. Dit kan je zien bij de instellingen. Onder de microfoon staat een balkje. Als deze niet verkleurd, dan weet je dat je microfoon niet werkt.

Als de Webphone gebruikt wordt in een citrix (beveiligde) omgeving mag de microfoon waarschijnlijk niet gebruikt worden. Bovenstaande is dan ook aan de hand. Je kan het beste dan even bij je IT’er vragen naar de instellingen van deze omgeving te kijken om te zien of het alsnog een optie is om de microfoon te gaan gebruiken.

12. De Webphone geeft aan dat mijn netwerkinstellingen gecontroleerd moeten worden.

Als je deze opmerking krijgt, dan is er hoogstwaarschijnlijk ook daadwerkelijk iets niet juist aan je netwerkinstellingen. Volg onderstaande stappen om erachter te komen waar het probleem ligt of neem contact op met je IT’er.

  • Plug je laptop direct in de router met een kabel. Werkt de Webphone nu wel goed? Dan is er een probleem in de koppelingen die je gebruikt. Check even of alle kabels goed zitten, geef je switch eventueel een herstart. Werkt het nu wel goed?
  • Bel je normaal via wifi en werkt het wel als je direct via de router belt, dan kan het zijn dat je wifi signaal niet stabiel genoeg is om te bellen via de Webphone. We raden aan om gebruik te maken van een bekabeld netwerk. Hiervoor kun je eventueel een USB hub gebruiken als je laptop niet de juiste poorten heeft.
  • Werkt de Webphone niet goed terwijl hij direct in de router zit, geef de router een herstart.
  • Na de herstart probeer je het weer. Werkt het nog niet, dan is er misschien wat aan de hand met je router.
  • Werkt het nog niet? Dan raden wij je aan om contact op te nemen met een IT’er of misschien staat hier nog een tip voor je om uit te proberen.

 

Staat je probleem er niet tussen? Laat het ons dan weten!

We helpen je

Toch een collega spreken?

Kom je er niet helemaal uit of kun je het niet goed vinden?

Bel ons Team Klantgeluk op 050 700 9920,  stuur een e-mail naar klantgeluk@voys.nl of start een chat hier rechts onderin.

Helaas...

De 15 minuten zijn verlopen. Dat betekent dat je nummer(s) niet meer is/zijn gereserveerd.

Als je het snel nogmaals probeert zou het kunnen dat je jouw gekozen nummer(s) nog kunt redden van andere kapers op de kust.  Maar hier geldt wel: weg = pech

We kunnen deze review zo niet vinden

Erg vervelend dat we deze specifieke review niet voor je kunnen vinden. Bekijk al onze reviews om erachter te komen wat klanten van ons vinden!

Kiyoh pagina!