Nieuw bouwblok: Webkoppeling!

Mark Vletter
op 29 juli 2008

Een nieuw telecom bouwblok

Er zijn projecten waarbij je bij het schetsen al weet dat het buiten budget zal gaan. Niet omdat je dat wilt, maar omdat er met iets meer werk veel meer mogelijk is. Dit was zo’n project, maar dan erger. Uren maal drie, kosten maal twee, maar wat is het mooi geworden.

Voor ik zal uitleggen wat we hebben gedaan, eerst even enorm veel dank voor Walter, Harm en Pascal. Dit was niet de makkelijkste klus, maar het eindresultaat mag er wezen. Wat hebben we precies gedaan? Ik leg het graag uit.

Doorschakelen op basis van externe database

Het begon met het verzoek van een klant om via een HTTP koppeling zelf te kunnen bepalen waar inkomende gesprekken naartoe worden doorgeschakeld. Geen vreemd verzoek, want we hadden dit eerder gedaan, maar in plaats van maatwerk besloten we om dit als een nieuw component in onze webomgeving te ontwikkelen.

Dan ga je schetsen en vervolgens zie je meer mogelijkheden.

Webpulse

Met een ‘webpulse’ kun je bijvoorbeeld een CRM applicatie vertellen dat er een gesprek binnen komt. Op welk nummer en van welke beller. Handig, want zo kun je op een monitor zien wie er belt en eventueel waarover de klant belt, nog voordat het gesprek aangenomen wordt.

De naam van de beller in je scherm

Als je met de webpulse een stap verder gaat kun je ook feedback, zoals bijvoorbeeld de naam van de beller, teruggeven aan Voys. De naam van de beller, gekoppeld aan je CRM, wordt dan weergegeven in het scherm van je VoIP telefoon. Name Field Manipulatie, wordt het ook wel genoemd.

Naam van de gebelde lijn in je scherm

Als we het naamveld dan toch gaan manipuleren, kunnen we dat dan ook doen zonder de HTTP koppeling? Ja, natuurlijk, waarom niet. Zo kun je meerdere brands waaronder je actief bent, binnen laten komen op één telefoon en in het scherm zien voor welk “merk” je gebeld wordt. Je kunt hier vervolgens zelf je begroeting op aanpassen.

Ook kun je met een prefix in het scherm laten zien dat het eigenlijk een directe lijn voor je collega was, maar dat hij/zij niet op kon nemen.

Klantcode en doorschakelen

Een beller een code laten invullen en doorschakelen op basis van deze code is een andere uitbreiding. Zo hoeft een beller het echte nummer van een gebelde niet te kennen (anoniem bellen). Ook kun je extra inkomsten generen met bijvoorbeeld een bedrijfsgids door een 0900-nummer te vermelden met de code van de klant, in plaats van het telefoonnummer van de klant.

Code controle

Een andere optie is dat je alleen controleert of een ingevoerde code correct is. Zo kun je klanten met SLA een `Gold´ code geven, waarmee ze 24h support kunnen krijgen, of je kunt een eigen micropayment systeem inrichten.

Webpulse en Google analytics

Een laatste leuke optie die voornamelijk voor webmarketeers interessant is, is het opzetten van microsites met een apart telefoonnummer voor de microsite.

Meet conversie met Google analytics via trackpageview of losse pagina Conversie kun je meten met de _trackPageview optie van Google analytics, een tracking image of via een aparte pagina met een conversie code.

Zo kun je niet alleen zien hoeveel er gebeld wordt via een specifieke site, maar ook een webpagina aanroepen met daarin een Google conversie code, om daarmee de conversie van de marketing campagne te kunnen meten. Het systeem kan zowel conversie op campagnes meten, als conversie op bezoekersniveau.

Tot slot

Slechts enkele voorbeelden

Hierboven staan maar enkele voorbeelden van wat er mogelijk is. De mogelijkheden zijn echter eindeloos dus laat je fantasie de loop en kijk hoe je dit kunt gebruiken binnen jouw organisatie. Het programma is binnen de webomgeving terug te vinden onder HTTP routering.

De kosten

En de kosten, wie heeft die nou gedragen? In dit geval waren wij dit. We zijn zo enthousiast over de mogelijkheden dat, hoewel de klant een deel van de ontwikkeling heeft betaald, alle extra’s voor rekening van Voys zijn.

Het component kost overigens € 150,- aansluitkosten en € 25,- per maand.

Documentatie?

Die hopen we spoedig op te nemen in de help Wiki.

Corporate diensten, beschikbaar voor het MKB!

Voys is ooit gestart om het MKB een betere telefonie oplossing te kunnen bieden. Met dit component zijn we weer een stap verder in het bieden van corporate telecomdiensten tegen een MKB prijs en daar zijn we best trots op. Meer weten? Bel naar 050-7009999 of mail naar info@voys.nl.

Tweet Deel Deel