1 minuten leestijd

Wijziging tarieven 0900-nummers

Geplaatst op 29 juli 2008

Vanaf 13 juni 2014

Heb je een 0900-nummer? En betaalt jouw bellende klant per minuut voor een advies- of informatiegesprek? Dan is dit vanaf 13 juni aanstaande niet meer toegestaan door de Nederlandse overheid. Vanaf dan geldt namelijk een wettelijk maximum bedrag van €1,00 per gesprek.

Als een bestaande klant naar jouw 0900-nummer belt, is het alleen nog toegestaan om daarvoor een bedrag per gesprek te berekenen en niet meer per minuut. Je bepaalt zelf het bedrag van het gesprek, met een maximum van €1,00.

Let op! De nieuwe regelgeving geldt alleen voor bestaande klanten (waarmee je een overeenkomst hebt gesloten) die naar jouw organisatie bellen. Voor nieuwe (potentiële) klanten die naar jouw 0900-nummer(s) bellen voor informatie blijven de regels na 13 juni 2014 ongewijzigd. Lees meer over de nieuwe regelgeving op de website van de Rijksoverheid.

“Zowel bestaande als nieuwe klanten bellen mijn 0900-nummer”

Als je op dit moment een 0900-nummer voor zowel nieuwe als bestaande klanten gebruikt, dan ben je genoodzaakt om dit te veranderen. Een optie is om een 0900-nummer aan te vragen speciaal voor de klantenservice (en met een maximum tarief van €1,00) en eventueel een ander 0900-nummer speciaal voor nieuwe (potentiële) klanten aan te houden. De wettelijk vastgelegde maximum tarieven voor zo’n nummer zijn €1,40 per gesprek of €0,90 per minuut.

Eigen verantwoordelijkheid

Het is je eigen verantwoordelijkheid om als nummerhouder tijdig (en dus voor 13 juni 2014) correcte tarieven aan je bellers te rekenen én te communiceren. Het wijzigen van de tarieven kun je, als klant van Voys, regelen via je accountmanager. Houd er rekening mee dat dit enkele weken in beslag neemt, dus zorg ervoor dat je dit op tijd doet. Zorg er ook voor dat de juiste tarieven vermeld worden in alle openbare uitingen van je bedrijf, zoals op de website, in de algemene voorwaarden en in de contracten. Bovendien is het handig om je medewerkers te informeren over de tariefswijziging.

Speciaal nummer aanvragen?

Wil je vanwege de nieuwe wet- en regelgeving een extra 0900-nummer aanvragen? Neem dan contact op met ons Adviesteam. Zij kunnen je uitleggen wat je moet doen om een nieuw 0900-nummer aan te vragen en activeren dat nummer vervolgens voor je.


Geschreven door Mark Vletter

Nieuwste: 18 vragen over het CIOT, onze boete en de rechtszaak daartegen beantwoord Van 22 april


Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 17 november

We gaan verhuizen!

Van 22 november

Zakelijk Noord-Nederland zet zich in voor Groningen Airport Eelde