Wat is een 0800 nummer?

Een 0800 nummer is een telefoonnummer dat voor de beller gratis is. Sommige bedrijven vinden het prettig om telefoontjes met servicevragen gratis aan te bieden aan klanten. Voor deze organisaties komt een 0800 nummer goed van pas. 

 

Hoe werkt een 0800-nummer?

Een 0800 nummer kan zelf gekozen worden (naar beschikbaarheid) en wordt doorverbonden naar naar een gewoon telefoonnummer. Dit kunnen overigens ook meerdere normale telefoonnummers zijn. 

Wanneer het personeel van de klantenservice bijvoorbeeld thuis werkt, kunnen de inkomende oproepen worden doorgeschakeld naar de mobiele werktelefoons. Zo is er, ondanks de afstand tussen werknemers, altijd een medewerker die de oproep zal beantwoorden. 

 

Kan ik zelf mijn 0800-nummer kiezen?

Wij hebben 0800-nummers niet op voorraad; deze moet je aanvragen bij de ACM. Hier kun je een keuze maken uit de beschikbare telefoonnummers. 

0800-nummers zijn verkrijgbaar in 2 vormen: met 4 cijfers erachter (0800-1234) of met 7 cijfers erachter (0800-1234567). Dit brengt het totaal dus op 8 of 11 cijfers. 

Wanneer je voor welke vorm kiest, komt aan op je persoonlijke voorkeur. Hier zitten dus verder geen verschillen in.

 

Hoe vraag ik een 0800 nummer aan?

Een 0800 nummer moet jouw bedrijf altijd zelf aanvragen bij de ACM. Vervolgens kan Voys het telefoonnummer voor je activeren.

 

Wat kost een 0800 nummer voor de beller?

Voor de beller is het gebruik van een 0800 nummer altijd gratis, ook via de mobiele telefoon. Dit is een specifiek kenmerk van het 0800 nummer. Organisaties die een 0800 nummer hebben, kiezen er bewust voor om telefonische service gratis aan te bieden. 

 

Wat kost een 0800 nummer voor een organisatie?

De kosten van een 0800 nummer bestaan voor een organisatie uit de volgende onderdelen:

  • Bij Voys kost het hosten van het nummer 35 euro per maand. 
  • Per gebruiker betaal je daarnaast 18 euro per maand; het aantal gebruikers is hetzelfde als het aantal gewone telefoons waarnaar de oproepen doorverbonden kunnen worden. 
  • Als laatste zijn er nog de gesprekskosten. Die worden betaald door de organisatie. Lees meer over de gesprekskosten

 

Waarom een 0800 nummer?

Een 0800 nummer wordt vaak gebruikt door organisaties die de bereikbaarheid voor klanten zo gemakkelijk mogelijk willen maken. Obstakels als starttarieven of kosten per minuut zitten er bij een 0800 nummer voor de beller niet bij, dus sluit dit erg goed aan voor deze groep. Klanten die kunnen bellen naar een gratis nummer, zullen eerder contact opnemen dan bij het gebruik van bijvoorbeeld een 0900 nummer.

Offerte aanvragen?

Wil je meer informatie over servicenummers? Vraag vrijblijvend een offerte aan of bel ons op 050 700 9900 en laat je adviseren.