3 minuten leestijd

De week van de internetproblemen

Geplaatst op 3 april 2014

Soms heb je van die weken dat het allemaal niet helemaal lekker loopt. Deze week was zo’n week. Een van de interne probleem was onze defecte koffiemachine. Gelukkig is de reparateur NU bezig daar verandering in te brengen. Daarnaast waren er her en der wat problemen met het internet. Niet groot, maar wel vervelend. Wat was er nu allemaal aan de hand, wat is er van dag tot dag gebeurd de afgelopen week en hoe hebben we daarop gereageerd?

koffiemachinestuk

E-mailen met Microsoft…

Of eigenlijk: niet e-mailen met Microsoft

Het begon vrijdag. Een aantal klanten ontving geen voicemail of faxen meer in hun e-mail box. Alle klanten die er last van hadden bleken één ding gemeen te hebben: ze maken gebruik van Office 365. Na flink wat uitzoekwerk blijkt Microsoft een IP van ons per abuis op een e-mail blacklist te hebben gezet. Hierdoor worden onze fax en voicemailberichten niet afgeleverd in de inbox van klanten met Office 365. Microsoft gaat dit oplossen, maar tot die tijd is het ingeven van een ander e-mailadres voor het ontvangen van faxen en voicemailberichten de enige oplossing. Dit doe je door in mijn.voys.nl onder de knoppen Fax Inkomend en Voicemail een ander e-mailadres in te voeren.

Internetknooppunt GN-IX

Haperende gesprekken door wegvallende audio

Maandag begonnen we de week fris, maar kreeg internetknooppunt GN-IX halverwege de dag teveel verkeer op de lijn om het allemaal goed te verwerken. Dit had bij een beperkt aantal klanten haperende gesprekken tot gevolg. De netwerkmannen hebben er voor gezorgd dat al het verkeer langs een andere lijn dan de GN-IX liep en het probleem was verholpen.

UPC, Tele2 en Ziggo

Upgrades, verkeerde nummerweergave en geen internet

Dinsdagmorgen belden enkele klanten die internet afnemen bij UPC dat hun Gigaset toestellen niet meer goed registreerden. De oorzaak? UPC bleek haar routers van een update te hebben voorzien. Een restart van de router van UPC en het basisstation van de Gigaset bleek de oplossing.

Ook merkten we dinsdag dat Tele2 telefoonnummers niet goed weergaf. Als je als klant van Voys belde naar een Tele2 klant, werd een nummer als 050 123 45 67 weergegeven als 50 123 45 67. Tele2 loste de problemen aan het eind van de dag op.

Tot slot werd internetprovider Ziggo die dag getroffen door een grote internetstoring in het noorden van het land. Veel van onze klanten hebben twee internetverbindingen, waardoor ze gewoon konden blijven bellen via de back-up verbinding. Voor klanten die dat niet hebben, konden gesprekken eenvoudig worden doorgeschakeld naar (belgroepen met) mobiele toestellen. Hierdoor bleef de telefonische bereikbaarheid gegarandeerd.

BT en T-Mobile

Voor de woensdag

Woensdag kreeg telecomprovider British Telecom – de partij die een groot deel van ons telefonieverkeer verwerkt – een storing waardoor gesprekken ‘vielen’. Ongeveer 250 gesprekken werden daarbij afgebroken. Een reden voor ons om over te schakelen op de back-up providers die we hebben. Aan het eind van de dag was de landelijke storing bij BT opgelost en kon er weer gebeld worden over hun lijnen.

Ook T-Mobile bleek woensdag en donderdag een storing te hebben, waardoor sommige T-Mobile nummers niet bereikbaar bleken.

Conclusie?

De conclusie van collega Jorg was dat het internet niet zo goed tegen mooi weer kan en dan stuk gaat. Zoals je leest doen wij er alles aan om onze klanten optimaal bereikbaar te houden; ook bij storingen van internetproviders en toeleveranciers. 90% van onze klanten zal helemaal niks gemerkt hebben van bovenstaande en zo hoort dat. Dat maakt de interrupties voor de andere 10% niet minder vervelend. Er zit veel ‘resilience’ in ons netwerk (zoals de mogelijkheid om over te schakelen op back-ups en het hebben van automatische fallbacks), waardoor we veel kunnen doen om optimale bereikbaarheid te garanderen.

Heb je na het lezen van dit verhaal nog vragen over één van bovenstaande problemen? Neem dan contact met ons op via 050 700 99 99.


Geschreven door Mark Vletter

Nieuwste: 7 keuzes die we maakten bij de start van ons bedrijf en die ons later succesvol maakten Van 15 september


Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 4 augustus

Check, check, dubbelcheck: deze 5 lessen leer je van onze epic fail

Van 15 juni

In 2021 is Voys trotse sponsor van…