Met webhooks kun je alles…

auteursafbeelding
Maya van der Schuit
24 november 2016 Clock 7 min

maar dan ook echt álles!

Doorverbinden, een keuzemenu instellen of een melding inspreken; het zijn de basisfunctionaliteiten van zakelijke telefonie. Veel organisaties hebben één of meerdere van die functionaliteiten ingesteld in hun belplan. Toch zijn er nog veel meer mogelijkheden met de telefonie van Voys, met dank aan één specifieke functionaliteit: de webhooks! Met webhooks kun je eigenlijk álles maken wat je maar wilt. Van het openen van een slagboom als iemand naar een telefoonnummer belt tot het automatisch versturen van een e-mailtje wanneer een klant je zakelijke nummer heeft gebeld. Toch is de module webhooks niet zo bekend als de andere functionaliteiten. Daarom vertellen we je graag wat meer over de prachtige mogelijkheden van webhooks!

webhooks

Wat is een webhook?

Met een Webhook kun je, op basis van een URL, verschillende systemen koppelen aan Freedom, ons telefonieplatform. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat – bij een binnenkomend gesprek – de naam van de beller wordt opgezocht in je CRM-systeem (of een andere database). Als het nummer in je CRM-pakket staat, dan zorgt de koppeling ervoor dat de naam van de beller vanuit je CRM-pakket wordt doorgegeven aan Freedom. Op die manier krijg je de naam van de beller in het display van je VoIP-telefoon. Om je een beetje inzicht te geven in hoe zoiets werkt, hebben we hieronder stap voor stap uitgelegd wat er in zo’n geval gebeurd:

  1. Nummer +31612345678 belt naar telefoonnummer +31507009999;
  2. Freedom loopt het ingestelde belplan door en ziet dat er een URL moet worden aangeroepen;
  3. Freedom roept vervolgens de volgende URL aan: https://voorbeeld.voys.nl/crm/script.php?gebeldenummer=+31507009999&nummervandebeller=+31612345678
  4. Het script (script.php) zoekt in een database naar de naam van de beller en geeft dit terug op de volgende manier: status=ack&callername=Loodgietersbedrijf;
  5. Freedom leest de “callername” uit en laat het toestel vervolgens overgaan.

Webhook URL

Het aanroepen van een URL is één van de mogelijkheden van onze webhooks. Daarmee kun je, zoals in bovenstaand voorbeeld, het nummer van de beller aanroepen, maar kun je bijvoorbeeld ook het gebelde nummer of de bellernaam (dus bijvoorbeeld de naam van het bedrijf) aanroepen. Dat laatste hebben wij voor al onze klanten geregeld met de functionaliteit Naamherkenning. Naast het aanroepen van een URL kun je:

    • Een pincode intypen in een telefoon en deze pincode gebruiken als variabele in een URL;
    • Belplan laten schakelen op basis van het antwoord dat je script geeft (status=ack of status=nack);
    • Iets in het scherm van je toestel zetten als je wordt gebeld, zoals de (bedrijfs)naam van de beller;
    • Doorschakelen naar een nummer op basis van het antwoord van je script. Het platform van Voys roept in zo’n geval jouw script aan. Dat script weet vervolgens wat er moet gebeuren óf geeft een antwoord (bijvoorbeeld status=ack&destination=+31507009999) aan ons platform, zodat het Freedom platform weet wat er moet gebeuren.

En dan?

Of je nu een URL aanroept of een belplan wilt laten schakelen, uiteindelijk gaat het erom wat je met deze mogelijkheden kunt bewerkstelligen. In feite hangt dat helemaal af van je eigen fantasie, want je kunt écht alles instellen. Om je weg te helpen, heb ik hieronder een aantal voorbeelden van mogelijke koppelingen uitgewerkt:

Lamp aan- of uitzetten

Een lamp aan- of uitzetten, dat klinkt niet als iets dat je kunt doen door naar een telefoonnummer te bellen. Toch kan het wel degelijk met het Arduino computerplatform, een Ethernet shield voor een Arduino en een relais. Zorg ervoor dat op de Arduino een webserver draait. Deze webserver kun je zo programmeren dat hij een relais schakelt wanneer Freedom een URL aanroept. Aan het relais hang je vervolgens een lamp. Als je vervolgens het gekoppelde telefoonnummer belt, zet je de lampen op je kantoor of thuis aan- of uit.

Statistieken bijhouden

Stel, je wilt weten door welk nummer jullie organisatie het meeste wordt gebeld. Dan kun je dit natuurlijk uit de gesprekkenlijst in Freedom halen. Een andere mogelijkheid is om dit te achterhalen met behulp van webhooks. Daarmee kun je net wat nauwkeuriger meten en bijvoorbeeld achterhalen welke collega de telefoon het meest heeft opgenomen in een bepaald tijdsbestek. Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is een PHP-script en een database. Het PHP-script zet ieder inkomend gesprek in een database. Om te achterhalen hoe vaak een bepaald nummer heeft gemaakt in één week, maand of jaar, maak je een ander script dat die gegevens telt. Et voila, je hebt je eigen statistieken module gemaakt!

Ordernummer in display van de telefoon

Een andere mogelijkheid van webhooks is om bellers een code- of ordernummer in te laten typen. Vervolgens gebruik je de ingetypte code als variabele in de webhook URL. Achter deze URL staat een script, die de ingetypte code uitleest en deze weer teruggeeft aan Freedom als callername. Deze ‘callername’ (eigenlijk de ingetypte code) kun je weer in het belplan zetten. Als het VoIP-toestel overgaat komt de ingetypte code in het scherm te staan. Zo kun je bijvoorbeeld snel een order erbij pakken.

Je kunt dit zelfs nog verder trekken. Omdat je script nu het ordernummer kent, is het bijvoorbeeld mogelijk om met behulp van een push tool (pushover.net of pushbullet.com) een pop-up te laten verschijnen op de computer die bij de telefoon staat. Word je gebeld door een specifieke klant, dan verschijnt het ordernummer in de pop-up. Als je daar op klikt, kom je direct bij de juiste order uit.

webhooks-voys

SLA pincode voor het weekend

Sommige bedrijven werken met zogeheten Service Level Agreements. Dat zorgt ervoor dat je ook wel eens in het weekend gebeld wordt door een klant die een vraag heeft. Als een klant in het weekend belt met vragen, dan wil je zeker weten dat deze een SLA heeft afgesloten. Met de module Webhooks kun je de beller een (SLA-)code laten invoeren. Nadat de klant de code heeft ingegeven, stuurt het Freedom platform deze code naar een scriptje (dat je zelf hebt gemaakt) om de code te controleren. Klopt de code? Dan wordt het script status=ack teruggestuurd. Heeft de beller een verkeerde code ingevoerd, dan stuurt het platform de status=nak terug (dit moet je overigens zelf instellen). Het belplan schakelt vervolgens op basis van de ACK (HTTP gelukt) en de NAK (HTTP mislukt).

Dit voorbeeld kun je vervolgens nog verder uitbreiden. Stel dat de klant de juiste code heeft ingegeven. Dan kun je met behulp van webhooks doorverbinden naar de dienstdoende monteur op basis van de dag van de week. Heeft de klant geen code of de verkeerde code ingetypt? Dan kun je ervoor zorgen dat de beller naar de volgende stap in het belplan wordt geleid en bijvoorbeeld een voicemailbericht in kan spreken.

Webhooks koppelen met Zapier (en dus met 1000+ pakketten)

Als je zelf niet kunt programmeren, dan is Zapier een uitstekend product. Zapier is een soort van koppelprogramma waarmee veel cloud pakketten aan elkaar te knopen zijn. Voys koppelt ook met de Zapier webhook en dus met 1000+ andere pakketten. Meer over de koppeling met Zapier, lees je hier.

voys-zapier-1547x325

Extended webhook

Hoewel de ‘gewone’ webhook voor de meeste mensen al behoorlijk technische koek is, heeft Freedom ook een extended webhook voor de echte technische man. Met de extended webhook kun je onder andere URL’s aanroepen als een belgroep overgaat, als iemand in de belgroep heeft opgenomen en als er iemand heeft opgehangen. Daarmee kun je bijvoorbeeld berekenen hoe lang iemand er over doet om op te nemen. Ook kun je – als je weet welke collega achter welke computer zit – een pop-up laten verschijnen op de computer waar die collega achter zit.

In deze URL’s kun je ook weer andere variabelen gebruiken. Denk dan bijvoorbeeld aan het interne nummer van het toestel van degene die heeft opgenomen en heeft opgehangen. Daarnaast kan Freedom ook een uniek ID meesturen, zodat je van een bepaald gesprek kunt berekenen hoe lang iemand heeft gebeld.

Met de extended webhook kun je dus precies bijhouden welk toestel het meest is opgenomen. Daarnaast kun je met Pushover of Pushbullet ook een pop-up laten verschijnen op het scherm van degene die heeft opgenomen, bijvoorbeeld om die collega een compliment te geven dat hij of zij zo vaak het toestel opneemt! Ook kun je de resultaten laten verschijnen op een management dashboard. Wedden dat iedereen super snel opneemt in het vervolg?

Meer weten?

Denk je na het lezen van dit blog: “Zou dit of dat ook kunnen?” De kans is heel groot dat datgene wat je hebt bedacht, daadwerkelijk kan! Wel moet je een klein beetje technisch zijn om een koppeling in te stellen. Ben je zelf niet zo technisch? Dan is het verstandig om je IT-man of -vrouw te vragen je te helpen bij jouw idee.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 19 maart 2024

Efficiënter bellen met Call control – beter klantcontact in minder tijd

Van 20 februari 2024

De perfecte telefooncentrale instellen voor jouw bedrijf – de beste tips en tricks voor het MKB