Hoe start je een internetprovider; de bierviltjesberekening

Mark Vletter
op 29 januari 2019

KPN wil de 250.000 XS4ALL klanten graag houden, maar wil afstand nemen van het merk. Inmiddels hebben bijna 50.000 mensen de petitie getekend om het merk, maar eigenlijk vooral het gedachtegoed, te behouden. De actiegroep voor het behoud van dit gedachtegoed praat inmiddels met providers over een nieuwe plek waar dit kan. Tip van mij: kijk vooral naar de bestaande kleine providers als Tweak.nl.

Nadat één van de collega’s in de wandelgangen riep dat “internet aanzienlijk eenvoudiger is dan cloud telefonie” besloten we dat eens ruwweg uit te rekenen. We gaan in de rekensom uit van 10.000 klanten die glasvezelverbindingen van 100mbit internet (overboeking 100:1) willen hebben. We gaan er ook vanuit dat we daarvoor geen nieuw glas hoeven te graven. Hier volgt onze bierviltjesberekening.

Eenmalige kosten

Routers

Internet begint met routers. Die dingen zijn niet goedkoop en kosten je € 50.000,- per stuk. Je wilt er twee in twee verschillende datacentra vanwege redundantie. Daarmee is de eerste € 100.000,- uitgegeven.

Jij een ip, jij een ip, iedereen krijgt een ip!

Datzelfde bedrag geven we nog een keer uit aan DNS (het vertalen van een website-url in het adres van de servers die daarachter zitten), DHCP (zorgen dat je zelf een internetadres hebt), monitoring en andere omliggende zaken. Dan hebben we een beetje overcapaciteit, maar 10.000 klanten is natuurlijk nog maar het begin.

4x € 2.000,-

Vervolgens moeten de twee datacenters met elkaar kunnen praten. Deze connecties kosten ons eenmalig € 2.000,-. RIPE is de partij waar we ons aan moeten sluiten om internetprovider te mogen spelen en daar geven we nog een keer € 2.000,- aan uit. Dan willen we dat je internetverbinding beschermt is voor externe aanvallen. Nog een keer een eenmalig bedrag van € 2.000,-. Nu moeten we internet dataverkeer in gaan kopen. Ik zal de techtermen niet uitleggen, maar 10 gig transit kost ons nogmaals twee keer €2.000,- aan setup fee.

De mensen die het aan elkaar knopen

Dan willen we nog een aantal goede internet engineers die dit allemaal aan elkaar knopen. Laten we ervan uitgaan dat drie dames en heren hier zes maanden mee bezig zijn ad € 60.000,- per jaar. Daarmee geven we afgerond nog een keer € 100.000,- uit.

Totaal eenmalige kosten voor het opzetten van de internetprovider

  • Dit brengt de totale eenmalige kosten op:
  • BGP routers: € 100.000,-
  • DNS/DHCP/Monitoring ea: € 100.000,-
  • Datacenter connectie: € 2.000,-
  • RIPE: € 2.000,-
  • Netwerk bescherming: € 2.000,-
  • Dataverkeer: € 4.000,-
  • Engineers: € 100.000,-

€ 310.000,-

De maandelijkse kosten

Dan hebben we een aantal maandelijkse kosten om rekening mee te houden.

Een plek voor de hardware

We hebben een aantal racks nodig in onze datacenters om alle apparatuur in op te hangen en stroom (3kw) om het spul van prik te voorzien. Met € 1000,- per datacenter geeft je dit € 2.000,- aan kosten.

De datacenter connecties, de bandbreedte en losse kosten

De netwerkbescherming kost ons € 2.500,- per maand. Aan RIPE gaan we € 150,- per maand betalen, wat een koopje is in verhouding tot de 10gb datacenter-connecties die we redundant moeten inkopen. Dat kost ons € 5.000,- per maand.

Dan willen we bandbreedte inkopen en ook dit willen we natuurlijk redundant hebben. Hier gaat de grootste kostenpost in zitten, namelijk € 11.000,- per maand. Tot slot moeten we in Nederland voldoen aan de tapverplichting. Dit besteden we uit bij NBIP voor € 200,- per maand. Tellen we dit allemaal bij elkaar op dan komen we tot het volgende lijstje.

Totaal maandelijkse kosten voor het starten van de internetprovider

  • Datacenter: € 2.000,-
  • Netwerkbescherming: € 2.500,-
  • RIPE: € 150,-
  • Datacenter-connecties: € 5.000,-
  • Bandbreedte: € 11.000,-
  • NBIP: € 200,-

€ 20.850,-

Deel deze bedragen door onze 10.000 klanten en dan gaan deze eenmalig € 31,- en per maand € 2,09 betalen voor alleen het internet.

Hierin zijn de contracten met KPN voor WEAS en de connecties met KPN op het datacenter niet meegenomen! Als je bijvoorbeeld kijkt wat je nodig hebt om DSL op het KPN netwerk te leveren dan betaal je maandelijks €11,00 voor DSL & €3,13 voor het snelheidsprofiel. Dat is € 14,13 extra per maand! Voor Ziggo wordt het in 2019 verplicht om andere spelers toe te laten op haar netwerk, waarmee het leveren van internet over de kabel mogelijk wordt. De kosten hiervan zijn onbekend, maar ik verwacht dat ze vergelijkbaar zullen zijn.

De grote “sommige opties zijn eigenlijk verplicht” optielijst

Je eigen IPv4 adres

Dan volgt het grote optielijstje. Je hebt een modem/router nodig waarmee je verbinding maakt met het internet. Deze krijgt een adres. IPv6 is daarin de nieuwe standaard, maar veel mensen willen nog een IPv4 adres. Dat kan, maar deze adressen zijn schaars en kosten je € 16,- eenmalig. En natuurlijk krijg je dan een vast IP adres (take the hint KPN).

De monteur aan huis

Dan komen we bij de volgende optie: de monteur aan huis. Monteurs die internet kunnen aanleggen bij jou als eindklant en in de glasvezel POP (Point of Presence), worden ingekocht bij een derde partij die dit doet voor meerdere providers. De kosten zijn onbekend, maar we rekenen hiervoor ongeveer € 100,- eenmalig.

De geweldige helpdesk, de ondersteunende middelen en een factuur

Natuurlijk willen we een geweldige helpdesk die je kunt bellen bij vragen. Ons klantgeluk-team telt elf mensen voor de 12.000 klanten die Voys ondersteunt. Reken op € 600.000 aan kosten per jaar voor 10.000 klanten. Dat is € 60,- per klant per jaar.

Ook zullen we de klanten maandelijks een rekening moeten sturen. De software daarvoor hebben we in dit geval, maar er is ook een rekenkamer die ervoor zorgt dat dat allemaal soepel loopt. Met 3 FTE is het € 150.000,- per jaar en dus € 15,- per gebruiker.

Dan moet er een website komen waar je alles zelf kunt gaan regelen. Reken € 200.000,- voor een goede site met backend en koppeling met CRM-systemen en een half jaar om de basis goed in elkaar te zetten door vier ervaren mensen ( € 120.000,-). Een extra € 32,- per gebruiker.

Voor het in de lucht houden en doorontwikkelen van alle genoemde technologie rekenen we € 240.000,- per jaar voor de mensen die dat gaan doen.

E-mail

E-mail gaan we niet zelf doen. Dit is een specialisme en dit willen we veilig en op je eigen domein (mark@familiejansen.nl). Bij https://soverin.net/ betaal je € 3,25 per maand, maar laten we zeggen dat we het voor een max van vijf e-mailadressen willen en daar € 5,- per maand voor betalen. Een andere optie is Protonmail waarmee we écht secure gaan. Voor één gebruiker betalen we € 4,- per maand en voor het gezin aanzienlijk meer met € 24,- per maand.

Spamfilter e.a.

Outbound Spamfilters zijn ook handig (poort 25 filteren en alleen open op verzoek). De technische mogelijkheid hebben om klanten af te kunnen afsluiten bij wangebruik of betalingsproblematiek is ook wenselijk. De kosten hiervoor zijn lastig in te schatten, maar reken even € 2,- per gebruiker.

TV kijken en bellen?

Verder wil je wellicht ook TV kijken en bellen. Consumententelefonie kost je ongeveer € 9,- voor een telefoonnummer en onbeperkt bellen. Een TV-abonnement begint bij Ziggo met €18,70 en bij Canal Digitaal zit je op €15,95. Je kunt ook kunt kiezen voor alleen internet TV met NPO Start Plus (€ 2,95 per maand), de RTL zenders en Videoland (€ 8,99 /maand) of Netflix op twee schermen (€ 10,99).

Een modem/router welke remote beheerd kan worden

Tot slot moeten er modem/routers geleverd worden. We kiezen daarbij voor Mikrotik, maar we moeten ook iets hebben om deze eenvoudig op afstand te kunnen beheren. Het modem/router kost ons eenmalig €100,- en voor remote management rekenen we € 24.000,- per jaar. Natuurlijk kun je ook je bestaande spullen blijven gebruiken, maar die beheer je dan ook zelf.

De optielijst kosten

Daarmee komt ons optielijstje er als volgt uit te zien:

Eenmalig per gebruiker

  • IPv4: € 16,-
  • Monteur: € 100,-
  • Website + backoffice backend: € 32,-
  • Modem/router: € 100,-

Totaal € 248,-

Maandelijks per gebruiker

  • Geweldige klantondersteuning: € 5,-
  • Factuur: € 1,25
  • Netwerk- en systeembeheer: € 2,-
  • E-mail bij Soverin (family): € 5,-
  • Spam- en misbruik preventie: € 2,-
  • Modem/router beheer: € 0,20

Internet totaal: € 15,45
Bellen: € 9,-
TV: € 15,95

Conclusie

We zijn inmiddels door goed wat bierviltjes heen. De kosten zijn niet laag, maar ook niet onoverkomelijk. De ondernemer zou zeggen dat de businesscase gezond is. Dat blijkt ook wel, want XS4ALL is binnen KPN een zeer winstgevend onderdeel. De casus wordt steeds beter wanneer er meer dan 10.000 mensen op je netwerk zitten.

Mijn advies aan “XS4ALL moet blijven werken” zou zijn om op zoek te gaan naar een kleine bestaande internetprovider. Dan kun je snel grote stappen zetten. Als je een provider vindt die bij je past, versterk je het gedachtegoed en hun positie om deze -ook politiek- stevig neer te zetten. Idealiter zorg je ervoor dat de eindklant een sterke stem krijgt in de nieuwe of bestaande organisatie. Zo kun je met een community ook de marketingkosten laag houden, want deze zijn niet besproken, maar kunnen significant zijn.

Mocht een dergelijke provider tegen de uitbreidingskosten aanhikken, dan is een crowdfundingactie een prima idee. Idealiter betalen de eerste 10.000 klanten daarbij de eerste drie maanden abonnementskosten vooraf. Zo kun je ook testen welk aanbod ze willen:

  • Alleen internet
  • Wel of geen IPv4
  • Welke derde diensten (e-mail, telefonie, TV)

Vervolgens zou ik de klanten één voor één aansluiten om zo de druk op de serviceorganisatie behapbaar te houden. Voor de portal en backend zou ik starten met een “net goed genoeg” systeem en deze met de tijd uitbouwen. Ook dan houd je daar de kosten laag en focus je op wat echt nodig is. En mocht “XS4ALL moet blijven” wat denkkracht zoeken, dan werken er bij ons een aantal nerds die graag meedenken. Volgens mij is Nederland namelijk wel toe aan wat meedenkende nerds en voor een berekening als deze, op een heel groot bierviltje.

Tweet Deel Deel