“We hebben de gezonde drang om nieuwe dingen te doen”

Maya van der Schuit
op 28 juli 2020

Een gesprek met Boudewijn, Mark en Dave, eigenaren van Block & Barrels en Barra.

Dit verhaal ging in eerste instantie over ondernemers met een groeiend bedrijf. Maar toen kwam corona. We gingen opnieuw bij de horecamannen op bezoek om te praten over ondernemen in coronatijd.

Een driegangendiner aan huis, een interactieve kookshow, noem maar op. Restaurants verzinnen in coronatijd creatieve ideeën om aan het werk te blijven en zichtbaar te zijn. Toch zijn er horecaondernemers die het niet zo aanpakken en zich op een andere manier in de kijker spelen.

Over Block & Barrels en Barra
Branche: horeca
Opgericht in: 2017 en 2019
Aantal medewerkers: in totaal zo’n 30
Gevestigd in: Groningen

Boudewijn en de Zuid-Afrikaanse broers Mark en Dave zijn vrienden en horecaondernemers in Groningen. In 2017 openen ze hun eerste zaak: Block & Barrels. Het restaurant staat in hartje stad en focust zich op duurzaam vlees en speciaalbier, dit alles in een pubsfeer. De mannen werken samen met lokale leveranciers en serveren producten uit de regio.

Hetzelfde, maar dan anders

Het vuur, de spanning en de stress die ze rond de opening van hun eerste restaurant ervaren, willen de heren opnieuw voelen. “De Block & Barrels-formule van mooie producten en een intensieve samenwerking met lokale partners mocht wat ons betreft wel in de herhaling.” Daarom openen ze in 2019 Barracuda Social Club. “Een tent waar we niet alleen vlees, maar ook vis serveren en waar we ons richten op het avondprogramma: na het eten blijven hangen en lekker borrelen.”

Gezonde drang om te vernieuwen

Komen de ideeën voor een tweede zaak voort uit verveling? “Nee, we hadden gewoon zin in iets nieuws. En we wilden voorkomen dat de sleur erin sluipt. Als ondernemers hebben we de gezonde drang om te ontwikkelen en te blijven vernieuwen. Het heeft er ook mee te maken dat we steeds kijken wat we kunnen verbeteren en waar we kunnen bijsturen.”

Zo houden de ondernemers continu de vinger aan de pols. “Het ging goed met Barracuda Social Club: er kwamen gasten en zij vonden het fantastisch. Maar het zat nog niet bomvol, zoals we dat bij Block & Barrels wel zagen.” Ze gaan op onderzoek uit om te ontdekken wat er beter kan. “We kwamen erachter dat mensen ons oversloegen omdat het de naam van een visrestaurant had. Dus we misten een hele groep die niet bij ons kwam eten. We besloten de boel anders aan te pakken.”

Toen kwam corona

Het is half maart 2020: vanwege de coronacrisis moeten alle restaurants de deuren sluiten. Zo ook de zaken van Boudewijn, Mark en Dave. Om zich heen zien ze restaurants die interactieve kookvideo’s maken en maaltijden bezorgen. “Dat besloten we bewust niet te doen, omdat we dat niet zagen zitten. We wilden onze core business niet veranderen. Een steak moet vanaf de grill direct op een bord belanden en niet eerst twintig minuten in een laadbak van een scooter liggen.”

Wie denkt dat de heren de afgelopen tijd achterover hebben geleund, heeft het mis. Achter de schermen is een heleboel gebeurd. “Als ondernemers werden we gedwongen om opnieuw naar ons businessmodel te kijken, daar was ineens ruimte voor. We hebben onze foodtruck afgebouwd, daarmee zijn we langs verschillende adressen in de stad gereden om te laten zien dat we er nog steeds zijn. Daarnaast zijn we via social media in contact gebleven met onze vaste gasten. En we hebben de transformatie van Barracuda Social Club versneld in gang gezet.”

Streetartbar

De mannen hebben Barracuda Social Club omgetoverd tot Barra. Een restaurant waarin hun liefde voor streetart naar voren komt. De kaart? Die is alleen wat simpeler geworden. Vis? Dat staat er nog steeds op. Je ziet het nu alleen niet meer terug in de naam van het restaurant. “Wie nu bij ons binnenstapt ziet veel kunst. Er hangen werken van regionale artiesten, maar ook van Parra en Delta bijvoorbeeld. Het restaurant is een soort expositieruimte.”

Naast de streetart die nu op de muren zit en eraan hangt, hebben ze het interieur een update gegeven. Er staan bijvoorbeeld wat meer banken, om de zaak meer een lounge- en bargevoel te geven. Als klap op de vuurpijl lanceren ze een grote brandingcampagne, Barra is overal te zien: op de Groningse straten en op social media. Zo spelen ze zichzelf in de kijker.

Duurzaam en dichtbij

Boudewijn, Mark en Dave hebben een hechte band, die is volgens hen essentieel. “Een bepaalde vriendschap is belangrijk om goed samen zaken te kunnen doen. Ons advies aan andere ondernemers is daarom: wees niet bang om samen te werken met mensen die dicht bij je staan, zeker als ieder z’n eigen rol vervult. Zo vul je elkaar aan. In coronatijd heeft het vertrouwen in elkaar zich weer dubbel en dwars bewezen.”

Ook met de nieuwe Barra-plannen zoeken de mannen het dicht bij huis. Ze schakelen bevriende ondernemers in om de brandingcampagne op touw te zetten. “Zo steunen we een lokale ondernemer, net zoals we samenwerken met lokale voedselleveranciers zodat de producten niet van heinde en verre hoeven te komen.” Duurzaam en dichtbij, dat is het motto.

Hoe gaat het nu?

De zaken zijn weer open en dat voelt goed. “We zijn blij dat we onze gasten weer mogen ontvangen, ze weten ons gelukkig nog te vinden. En de reacties op het vernieuwde Barra zijn superpositief.” Dat alles niet hetzelfde is als voor corona, spreekt voor zich. Toch is dat niet alleen maar negatief. “Tuurlijk is het jammer dat je de zaak niet meer zo vol hebt als eerst. Maar waar er eerst een piek was van donderdag tot en met zaterdag, is de drukte nu veel meer verdeeld over de week. Dat biedt weer nieuwe kansen.”


Meer ondernemersverhalen lezen? Check dan voys.nl/ondernemen.

 

Tweet Deel Deel