“Mijn doel is om tools te bouwen die het leven makkelijker maken”

Maya van der Schuit
op 6 april 2020

Een gesprek met Jantine Doornbos, eigenaar van FoodDrop en Dropper

Al die bezorgscooters- en auto’s door de stad, kan dat niet anders? Met die gedachte start Jantine Doornbos in 2016 FoodDrop en in 2019 Dropper. “Toen het bedrijf net bestond, bezorgden we gezonde maaltijden, maar ook de betere pizza’s en hamburgers. Tegenwoordig droppen we echt van alles: van schoenen tot koffie.”

Over FoodDrop en Dropper
Branche: Software as a service, matchmaking tussen lokale verzenders en koeriers
Opgericht in: 2016 en 2019
Aantal collega’s: 12
Actief in: Groningen

Het idee voor FoodDrop ontstaat als Jantine in Groningen op het terras zit en bezorgscooters rijden af en aan ziet rijden. “Veel restaurants hadden een eigen bezorgdienst om eten bij mensen thuis te brengen. Dat kan anders, vond ik, en vooral veel duurzamer. Het leek me logischer om de bezorgdiensten te bundelen: zij bezorgen, restaurants koken. Zo doet iedereen waar hij of zij goed in is.”

Ze studeert op dat moment informatiekunde en weet hoe ze moet programmeren. Twee weken later heeft ze de basis van het FoodDrop-platform staan en betrekt ze horecaondernemers uit haar netwerk bij haar plan. In korte tijd is FoodDrop een feit: een maaltijdbezorgservice per fiets.

Alles tegelijk

Ze runt FoodDrop in haar eentje, met wat hulp van haar vrienden. “Ik weet het nog goed. Het was een zondag, de eerste dag dat FoodDrop open was, en steeds meer bestellingen druppelden binnen. Omdat het systeem nog niet was geautomatiseerd, moest ik zelf de planning doen. Zo fietste ik al plannend met m’n telefoon in de hand door de stad om bestellingen zo snel en efficiënt mogelijk te bezorgen. Een enkele keer zat ik huilend op de fiets, omdat het eigenlijk niet te doen was.”

Overdag op kantoor, ‘s avonds op de fiets

Ze houdt het een tijdje vol: overdag programmeren, de marketing doen, contact hebben met restaurants, en ‘s avonds bezorgen. “Dat bezorgen deed ik samen met vrienden. Al gauw kwamen mijn moeder en een bevriende programmeur helpen om mijn onderneming draaiende te houden.” En dan gaat het hard: er komen steeds meer bestellingen binnen en meer restaurants sluiten zich aan. “Ik nam bezorgers aan, ging een samenwerking aan met grote supermarkten uit de buurt en als klap op de vuurpijl kreeg mijn bedrijf een investering.”

Het moet anders

Het gaat goed met FoodDrop en aan de buitenkant ziet alles er tof uit. Jantine krijgt positieve reacties op haar bedrijf en Groningen omarmt het merk. “Maar toen kwam Thuisbezorgd met eigen bezorgers en ging ook Uber Eats bezorgen. Daartegen valt bijna niet te concurreren, dus ik wilde me met FoodDrop op een andere manier onderscheiden.” Ze bedenkt niet nog een bezorgdienst, maar verandert de functie van haar platform: in het begin van 2019 wordt Dropper geboren.

Van koffie tot schoenen

Hoe het Dropper-model eruitziet? “Het platform koppelt lokale koeriers aan lokale verzenders. Ik heb zelf geen bezorgers meer in dienst, zij kunnen zich nu aanmelden op ons platform, net als leveranciers. We zijn dus van dienstverlener naar platform gegaan en zetten middelen en materialen in die er al zijn, want waarom zouden we weer een bezorgdienst toevoegen? Voorheen bezorgden we vooral maaltijden, tegenwoordig droppen we van alles: van schoenen tot koffie.”

Het werkt zo: het algoritme achter het Dropper-platform bekijkt welke koerier welke levering kan doen. “Heb jij iets besteld en je buurman toevallig ook? Dan dropt de bezorger bij jouw huis de bestelde pizza en bij de buren een nieuwe jas. Dit doen we met lokale bezorgteams en verzenders, om zo deze partijen aan elkaar te koppelen en te ondersteunen. Zo wordt bezorgen veel efficiënter.”

Lokaal en groen

Dit nieuwe model is gemaakt om in elke stad en elk dorp uit te rollen. “Het platform staat, dus je hebt alleen koeriers en andere bedrijven nodig die zich aansluiten. Zo kunnen lokale ondernemers mee blijven doen met de grote webshops, omdat de bezorgtijd kort is. Daarnaast wordt het straatzicht veel groener met fietskoeriers, in plaats van scooters en busjes.”

Focus en structuur

Om je onderneming goed draaiende te houden, is het volgens Jantine belangrijk om een goed team te hebben. “We doen alles ‘inhouse’, van software-ontwikkeling tot sales en marketing. Ik probeer zoveel mogelijk focus en structuur aan te brengen, zodat het voor iedereen binnen Dropper duidelijk is welk doel we nastreven. Iedereen doet waar hij of zij goed in is, zo kan ik me focussen op het product: het softwareplatform.”

Uitbreiden

“Toen ik nog studeerde, was ik nooit de beste van de klas. En toch heb ik het algoritme achter het Dropper-platform in m’n eentje geschreven. Dat is wat ik het liefste doe, programmeren. Die kant zie ik mijn bedrijf ook meer op gaan: dat we met de Dropper-software naar andere dorpen en steden gaan.”

Die uitbreiding is dichtbij. “Binnenkort gaan de krantenbezorgers van NDC Mediagroep ook als droppers werken. Zij bezorgen dan niet alleen meer kranten, maar ook een bosje bloemen of iets anders bij iemand op de route.” En onlangs kwam Dropper met nog iets nieuws, iets wat helemaal past bij de quarantainesituatie: #appjedrop. “Heb je zin in een banaan of is je wc-papier op? Stuur ons dan een appje. Een koerier haalt het product vervolgens voor je uit de winkel en dropt ‘t bij je thuis. Zo hoef je zelf de deur niet uit. Dat is mijn uiteindelijke doel: tools bouwen die het leven makkelijker maken.”

 

Meer ondernemersverhalen lees je op voys.nl/ondernemen.

Tweet Deel Deel