2 minuten leestijd

Plagiaat en wat je er niet tegen moet doen

Geplaatst op 21 februari 2013

Voys was in 2004 één van de eerste bedrijven in de wereld met een online telefooncentrale en daarmee in 2006 één van de eerste hosted VoIP telefonie providers. Als je de eerste zakelijke VoIP provider bent, ben je ook de eerste die over dit onderwerp schrijft. En de eerste die schrijft vormt een “inspiratiebron” voor vele anderen. Plagiaat is een minder vriendelijke term die dit fenomeen omschrijft. Hoe ga je om met bedrijven die jouw copyright schenden?

Help mijn content wordt gejat

Uit de Google resultaten

Alle content op de Voys website is sinds 2006 onderhevig aan copyright. Google is in Nederland de grootste zoekmachine en je kunt Google vragen om jouw teksten, plaatjes, muziek en video’s uit de resultaten te laten halen op basis van copyright schending.

voordelen van voipGoogle vertelt ons dat wij 114 andere webpagina’s hebben mogen inspireren met onze content op de “voordelen van VoIP” pagina.

Screenshots maken en aanschrijven

De vervolgstap is om screenshots te maken van de andere website die jouw content gebruikt en het bedrijf aan te schrijven. Een gang naar de rechtbank is daarbij niet veel voorkomend, maar wel degelijk een optie. Het Nederlandse recht is namelijk duidelijk over intellectuele eigendommen. World Online werd in 1999 al schuldig bevonden aan plagiaat en moest een forse schadevergoeding betalen. Wil je deze weg als bedrijf wel inslaan?

Dit gaat je energie kosten

De vraag is of je energie wilt steken in het achterhalen en benaderen van partijen die je content overnemen. Het gaat je een hoop tijd kosten die je ook in andere mooie artikelen kunt steken. Waar krijg jij meer energie van; nieuwe content schrijven waar je “volgers” enthousiast over zijn of achter bedrijven en personen aanzitten die toch gaan beweren “dat ze het niet wisten” of legio andere excuses opwerpen?

Het internet bestaat door kopieergedrag

Het is belangrijk om je te realiseren dat het internet bestaat bij kopieergedrag. “Aan de basis van de meeste artikelen staat te vaak nog een ouderwetse (en betaalde) journalist” of in ons geval een bedrijf met zeer veel ervaring in een bepaalde markt. Ook “everything is a remix” is een goed voorbeeld van het gebrek aan creativiteit.

Het is natuurlijk ook een prachtig compliment als andere bedrijven je content “lenen” voor hun eigen communicatie en hun eigen website.

Content van Voys.nl kopiëren? Vanaf vandaag mag dat!

Er zijn echter ook bedrijven die het anders doen. Zo schreef Steven een mooi artikel over WhatsApp, waarin hij de juridische kaders schetste waarbinnen je WhatsApp zakelijk zou kunnen gebruiken. Sprout deed inspiratie op aan ons artikel en gaf Voys daarin een eervolle vermelding.

Omdat we deze vorm van content creatie willen aanmoedigen veranderen we het copyright op onze website. Vanaf vandaag is deze beschikbaar onder creative commons licentie. En nee, je hoeft zelfs niet te vermelden waar je inspiratie hebt opgedaan, ook al wordt een eervolle vermelding altijd gewaardeerd. En wat geldt voor ons schrijfwerk, geldt natuurlijk helemaal voor onze kijk op de wereld en onze manier van werken. Kopieer daaruit vooral de aspecten die binnen jouw bedrijf gaan werken!


Geschreven door Mark Vletter

Nieuwste: 7 keuzes die we maakten bij de start van ons bedrijf en die ons later succesvol maakten Van 15 september


Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 13 juli

Gluurapparatuur verpest je bedrijfscultuur

Van 6 juli

Stiekem meegluren met collega’s, mag dat zomaar?