¿Por qué España?

auteursafbeelding
Mark Vletter
13 augustus 2013 Clock 1 min
Image placeholder

”Waarom onderzoeken jullie nu juist in Spanje de mogelijkheden voor een Voys-vestiging?” Die vraag wordt me de laatste tijd regelmatig gesteld en de redenen zijn legio…

Spanje

Reden 1: Ruimte voor een goede VoIP speler

De eerste en tegelijk één van de belangrijkste redenen: Spanje kent één absolute marktleider voor vaste telefonie, namelijk Telefonica. Telefonica handelt voornamelijk onder de merknaam Movistar en is dominanter dan KPN in de Nederlandse markt. Het aantal VoIP-spelers is zeer beperkt en partijen die de kwaliteit van Voys matchen hebben we niet gevonden. Er is dus ruimte.

Reden 2: Er wordt voldaan aan dé randvoorwaarde voor VoIP

Kwalitatief hoogstaand internet is dé belangrijkste randvoorwaarde voor een goed VoIP gesprek. Stabiel internet is hier zelfs in de bergen voor een scherpe prijs beschikbaar, dus ook achter die voorwaarde kunnen we een vinkje zetten.

Reden 3: Klanten vinden Voys

In Nederland hebben we vanaf het begin ingezet op internet. Wij zoeken de klant niet, maar zíjn er als hij of zij op zoek gaat naar een hoogwaardige telecomoplossing. In Spanje is die ruimte er ook nog. Digitaal loopt het land iets achter op Nederland (hier kom ik in het volgende artikel over Voys Spanje op terug) en de Nederlandse markt is daarmee voor Voys een geweldige thuismarkt, waarmee Voys een structurele voorsprong heeft.

Reden 4: Crisis = omwenteling

De crisis is voelbaar in Spanje. VoIP biedt naast flexibiliteit ook een enorme besparing op de operationele kosten. Daarmee is het dé oplossing voor PYME’s (het MKB van Spanje).

Reden 5: Goede mensen

De werkloosheid is hoog – met name onder de jonge, hooggeschoolde arbeiders – en daarmee is het eenvoudig om goede mensen te vinden, die willen werken in de Spaanse versie van het Voys Model.

Reden 6: Een grote markt

328 miljoen mensen op de wereld zijn de Spaanse taal machtig. Spanje vormt daarmee een goede opstap naar andere Spaanstalige landen.

Prachtige argumenten

Kortom: hierboven lees je allemaal prachtige argumenten waarom het betreden van de Spaanse markt een goed idee is. Het zijn allemaal rationele zaken. De enige echte reden is dat mijn onderbuikgevoel vanaf het begin “Spanje” riep, toen we het hadden over internationalisering. Ik had niet als enige dat gevoel, want ook bij andere collega’s riep Spanje een goed gevoel op. En daarmee komt Voys.es steeds een stapje dichterbij.

P.S. Mijn onderbuik roept trouwens ook af en toe iets in het Frans, net als die van Erwin ;-)…

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 19 februari 2024

Zo maak je van jouw organisatie de ultieme werkomgeving

Van 19 juli 2023

Groeien als ondernemer: 4 lees- en luistertips voor de zomervakantie