4 minuten leestijd

De resultaten: dit vinden jullie van de Voys App

Geplaatst op 10 mei 2017

Voys heeft als één van de belangrijkste kernwaarden: we ontwikkelen voor en met de klant.

Zakelijk nummer op je smartphone

Veel van onze klanten wilden graag via hun smartphone bellen en gebeld worden met hun zakelijke telefoonnummer én hun telefonische bereikbaarheid beheren. Dat is de reden dat we in 2014 de Voys app lanceerden. Ondertussen wordt de app dagelijks door enkele duizenden klanten gebruikt.

Om de app op maximale snelheid te blijven ontwikkelen, vinden we het heel belangrijk om feedback van onze klanten te ontvangen. Wat vinden jullie van de app? Welke features zie je graag snel tegemoet? Wat vind je van de kwaliteit? Vragen om belangrijke data te verzamelen zodat het app development team weet waar de pijlen op moeten worden gericht.

Tweeweg en VoIP

Waar de app eerst alleen via een tweeweg-gesprek een verbinding kon opzetten, kunnen klanten met de huidige app via hun 4G-verbinding via VoIP bellen. Via VoIP bellen scheelt namelijk aanzienlijk in de belkosten en het brengt een verbinding veel sneller tot stand.

Nu horen we nog wel eens van klanten dat ze met het VoIP bellen tegen problemen aanlopen en daarom wilden we die problemen in kaart brengen en kijken waar winst te behalen is. Hieronder delen we de uitkomsten van ons onderzoek. Vervolgens leggen we graag uit op welke manier je de app het best in kan zetten voor jouw bedrijf.

Onderzoek

We vroegen onze respondenten naar de gebruiksvriendelijkheid, de kwaliteit van de verbindingen en de gesprekken en naar de gewenste features. Van 266 gebruikers ontvingen we feedback.

Dit zijn de resultaten

Ruim 80% van de gebruikers geeft de app een voldoende, waarvan ongeveer 40 % dik tevreden is met een 8 of hoger. De overige 20% geeft een onvoldoende.

70 % van de app-gebruikers gebruikt een iPhone.
30 % van de app-gebruikers gebruikt een Android telefoon.

iPhone-gebruikers zijn over het algemeen veel tevredener dan Android gebruikers. (gemiddeld cijfer van een 7,0 vs een 6,3)

52 % gebruikt de app voornamelijk via 4G (wat ook de bedoeling is)
48 % gebruikt de app voornamelijk via Wifi

Klanten die de app voornamelijk via 4G gebruiken geven een hoger cijfer dan de ‘voornamelijk via Wifi’-gebruikers (6,7 vs 6,1)

Meest voorkomende wensen

We vroegen ook waar we de grootste verbeteringen kunnen aanbrengen. Het grootste deel van de app-gebruikers gaf aan dat de app stabieler en betrouwbaarder mag worden in de verbinding en in de gesprekken. Duidelijk.

Echte feature verbeteringen gingen voornamelijk om de naamweergave, gemiste oproepen en het veranderen van de beltoon. We hebben ze allemaal naar het app development team gestuurd, zodat zij de items de juiste prioriteit kunnen geven.

Onze analyse

De Voys app is een softwaretelefoon en daarmee afhankelijk van een flink aantal factoren. Dat zijn geen smoesjes; het zijn factoren die echt buiten onze macht liggen.

  • type smartphone: iPhone heeft slechts een handjevol modellen, maar er zijn meer dan 2000 verschillende Android telefoons.
  • versie van de firmware: vooral Android-gebruikers hebben veel verschillende actieve firmwareversies met eigen lagen per fabrikant erin.
  • netwerkaanbieder: netwerkaanbieders KPN, Vodafone en T-Mobile hebben allemaal een eigen 4G-netwerk en daar zitten nog wel eens verschillen in.
  • ontvangst: omdat het natuurlijk altijd draadloos gaat, is het belangrijk om een goede stabiele 4G-verbinding te hebben. Hoewel Nederland een prachtige dekking heeft, is nog niet overal 4G-dekking.

We hebben de app zo gemaakt dat deze goed werkt via een 4G-verbinding via VoIP. Als back-up hebben we ook de werking met Wifi mogelijk gemaakt, maar ook daar zijn we weer afhankelijk van factoren:

  • type internetaanbieder
  • type modem/router
  • netwerkinfrastructuur
  • kwaliteit Wifi-signaal

Deze variabelen zorgen soms voor een gespreks- of verbindingskwaliteit die men niet van Voys gewend is.

Hoe gebruik je de Voys 4G app

De Voys 4G app is sowieso heel handig om te gebruiken als een remote control om je telefonische bereikbaarheid mee te beheren.  Daarnaast kun je hem gebruiken om mee te bellen. Wees je daarbij wel bewust dat een telefoontoestel die bekabeld is aangesloten altijd betrouwbaarder is dan een draadloze softphone.
We raden aan om de Voys app echt alleen op 4G te gebruiken. Mocht je toch via Wifi willen bellen, test het dan voordat je een klant belt. Tijdens een gesprek kun je altijd naar 4G switchen. Sterker nog, in de toekomstige versies kun je uitsluitend 4G gebruiken.

Voornamelijk voor uitgaande gesprekken

Daarnaast raden we ook aan om de Voys app voornamelijk te gebruiken voor uitgaande gesprekken. Als je de app ook instelt voor inkomende gesprekken, zorg dan altijd dat je een fallback naar je mobiele nummer instelt. Zo weet je zeker dat een telefoontje altijd binnenkomt.

We hebben de uitkomsten van dit onderzoek natuurlijk ook intern besproken en besloten de communicatie rondom de app beter met elkaar af te stemmen en te stroomlijnen, zodat elke klant hetzelfde verhaal te horen krijgt over de voordelen en nadelen.

Blijf hem gebruiken (en feedback geven)

Ons app development team is constant bezig met optimaliseren. Daarom is elke versie van de app weer beter. Blijf daarom de app gebruiken en je feedback doorgeven. Met meer feedback en voorbeeldgesprekken help je ons en jezelf mee de app te verbeteren.

Dankjewel

Graag bedanken we via deze weg nog even iedereen die meegewerkt heeft aan het onderzoek naar de app. We vinden het fantastisch om te zien dat jullie zo meedenken en goede opbouwende feedback geven waar we echt iets mee kunnen.


Geschreven door Joris Beltman

Nieuwste: Een eerlijk verhaal over de Voys App Van 27 juli


Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 12 mei

Zo wijzig je je openingstijden rondom Pinksteren

Van 14 januari

Een fris nieuw ontwerp voor Freedom