Thuiswerken met kinderen? Met deze 11 tips kom je de werkdag door

auteursafbeelding

Suzanne Faber

8 december 2021 Clock 16 min
thuisweken met kinderen corona covid ondernemen remote distributed work

Lees je onze verhalen graag? Meld je dan nu aan voor Marks nieuwsbrief vol verhalen die jou en je onderneming helpen groeien. 

De meeste ouders rollen met hun ogen als je erover begint: thuiswerken met kinderen. Met de eerdere lockdowns in het achterhoofd is het een hele opluchting dat de scholen nog open zijn. Maar kinderen worden steeds vaker naar huis gestuurd: de meester of juf is ziek, de klas moet in quarantaine of je kind test positief. Copywriter Suzanne deelt haar beste tips om van thuiswerken met kinderen een succes te maken.

Kleine disclaimer: ik vind vanuit huis werken leuk, ik werk bij een organisatie die thuiswerken met kinderen uitstekend faciliteert én ik heb een rol waarin thuiswerken ook heel goed kan. Dat maakt mijn leven net iets makkelijker. Niet elke tip zal aansluiten bij elke ouder en/of kind. Haal eruit waar jij iets aan hebt en deel de rest van de tips met andere ouders, bijvoorbeeld door dit artikel door te sturen. Zo helpen we elkaar.

Tip 1: communiceer helder met je collega’s

Je zult het altijd zien: net als het jou niet uitkomt, wordt je kind wakker met een snotneus en koorts. De beslisboom is helder: niet naar school en de hele familie blijft thuis. Dat wordt een dag thuiswerken met kinderen en tussendoor een ritje naar de teststraat.

Het is goed om direct je collega’s in te seinen. Zo weten ze dat je iets minder bereikbaar, beschikbaar en efficiënt bent. Vaak vinden mensen dat niet zo erg, als ze maar weten waar ze aan toe zijn. Verwachtingsmanagement dus.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Elke maandag overleg ik met mijn collega Maya welke artikelen we op de planning hebben voor het Voys blog. En soms, als één van mijn dochters ziek is, bekijkt Maya kleiwerkjes en zwaait ze even. Dat soort kleine dingen maken uit: begripvolle collega’s maken het makkelijker om ontspannen door te werken met een ziek kind thuis.

Meteen een bonustip als je collega’s met kinderen hebt: wees een Maya.

Tip 2: stel prioriteiten

Je kunt jezelf niet in tweeën splitsen. Tijd om prioriteiten te stellen dus. Schrap ‘onnodige’ meetings en kijk nog eens kritisch naar je planning. Het scheelt je een hoop stress als je wat gaten in je agenda hebt. Gewoon, om even lekker te knuffelen of te helpen met thuisonderwijs, want dat kolomsgewijs vermenigvuldigen valt nog niet mee.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Als werken overdag niet zo goed lukt, vinden mijn collega’s het geen punt als ik met mijn agenda schuif of ‘s avonds een paar uurtjes inhaal. Ze vertrouwen erop dat ik het juiste doe. Dat vertrouwen is essentieel om goed samen te werken. We werken ook vaak asynchroon aan dingen: hierdoor is het moment waarop ik aan iets werk minder belangrijk dan de uiteindelijke input die ik lever. Wanneer en hoe ik dat doe, dat is aan mij. Hierdoor is het (bijna) nooit een probleem als een van de kinderen onverwacht thuis zit.

thuiswerken met kinderen corona covid remote distrubed working voys

Tip 3: zorg voor een eerlijke taakverdeling thuis

Woon je samen met een partner? Dan is deze tip extra belangrijk voor jou. In de BV Familie is jouw partner je belangrijkste collega. Dat klinkt weinig romantisch, maar ja, dat is de verdeling tussen werk en zorg ook gewoon niet: de kaarsjes steek je na werktijd maar aan. Want naast geliefden ben je een team dat samen opvoedt, verzorgt en poetst.

Thuiswerken met kinderen valt of staat met een eerlijke taakverdeling, waarbij geen van de twee partijen rechten probeert te ontlenen aan bijvoorbeeld gender, salaris of status.

Dus: is er een keer een kind thuis, verdeel werktijd en zorgtijd dan eerlijk.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Als onze kinderen niet naar school kunnen, checken mijn partner en ik als eerste onze agenda’s. Soms heb ik taken die best even kunnen wachten, soms heeft hij die dag een rustig schema. Op basis daarvan bepalen we wie die dag de meeste zorg op zich neemt. Belangrijk daarbij is dat het geen wedstrijdje ‘wie heeft het belangrijkste werk’ wordt. De centrale vraag is: hoe kunnen we elkaar zo goed mogelijk helpen?

Hebben we beiden veel belangrijke afspraken? Dan is het simpel. We hakken de dag doormidden en werken elk een dagdeel, terwijl we het andere dagdeel zorgen. Opvallend: als ik maar een paar uur heb, ben ik vaak razend productief. Ik bewaar de kleine taken dan voor tussendoor: mail bijwerken, dingen lezen en ondertussen een appeltje schillen en thee zetten.

Tip 4: richt je werkdag slim in en plan vooruit

Regeren is vooruitzien: heb je een drukke dag voor de boeg én weinig hulp, dan is een slimme planning je beste vriend. Die is vooral handig bij quarantaine en verkoudheid trouwens, want buikgriep gaat niet zo goed op een schema.

De avond voor je gaat werken, maak je een plan aan de hand van je agenda en zet je klaar wat je de volgende dag nodig hebt:

  • kleding en ondergoed
  • lievelingsspeelgoed
  • knutsel-, of kleispullen
  • avondeten (of je bedenkt vast waar je gaat bestellen)

Alles wat ruimte inneemt in je brein op een werkdag, haal je vast uit je systeem. Voor cruciale meetings, plan je wat schermtijd in voor je kind. Je hoeft natuurlijk niet tot in detail te bepalen waar de kinderen mee gaan spelen, want een dag loopt altijd anders. Dat kun je alleen beter incasseren als je alle randzaken wegneemt.

Bonustip: maak de planning visueel. Met pictogrammen of desnoods gewoon met post-its aan de muur. Dan weten de kinderen ook precies wanneer je beschikbaar bent. Na de activiteit haal je een post-it weg, waardoor ze ook zien wanneer jouw werkdag afgelopen is.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Zelf hanteer ik de ‘ik-zie-de-bui-al-hangen’-methode. Dat betekent vooral: ingrijpen voor de verveling toeslaat. Als de tv een uurtje aan mag, zet ik na 45 minuten vast een leuk setje Playmobil klaar. Of iets anders waar mijn dochter een tijdje niet mee heeft gespeeld. Het verrassingselement zorgt ervoor dat ze vooral gericht is op het nieuwe speeltje en niet op mij. Ik weet dat ze haar aandacht er ongeveer een uur bij kan houden, dus na 45 minuten zorg ik dan voor een kleurplaat of een knutselproject etc.

Het succesgehalte neemt behoorlijk toe als ik pauzes neem waarbij ik volle bak aandacht geef: een half uur intensief meespelen, kleuren of kleien is vaak al genoeg om daarna weer even vooruit te kunnen. En het is ook gewoon gezellig.

Tip 5: plan geen meetings na schooltijd

Ook als je kinderen gewoon gezond zijn en lekker naar school gaan, kan thuiswerken een uitdaging zijn, vooral als je kinderen niet naar de BSO gaan. Bijvoorbeeld omdat oma of opa normaal oppast of de BSO dicht is. Daarom een tip van Cruyffiaanse proporties.

Als je niet aan het bellen bent, kun je ook niet gestoord worden.

Als het even kan, plan je meetings dan onder schooltijd in. Duidelijkheid is voor iedereen fijn. Je collega’s weten dat ze jouw volle aandacht hebben, je kinderen hoeven niet op hun sokken door het huis te sluipen en je hebt zelf minder stress.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Mijn kinderen gaan elke dag tot 14:00 uur naar school. Als ik direct om 8:30 uur begin, heb ik behoorlijk wat productieve uren voor de boeg waarin ik zoveel kan bellen als ik wil. Dat doe ik vaak niet, want ik ben ook maar een mens en tot 9:00 uur ligt mijn prioriteit bij theedrinken en Slack bijlezen. Maar, het kan wel.

Twee middagen per week is mijn jongste dochter in de buurt als ik aan het werk ben. In die tijd plan ik geen meetings in. De ene middag ga ik schrijven. De andere middag regel ik praktische zaken, zoals artikelen online zetten, afspraken met collega’s inplannen, foto’s uitzoeken, een tekst van een collega checken of researchen. Tussendoor maak ik fruit en drinken, zet ik de kleidoos op tafel en zoek ik kwijtgeraakte Barbieschoentjes.

In mijn agenda heb ik deze twee middagen geblokt: iedereen kan zien dat ik dan niet beschikbaar ben voor meetings. In de praktijk blijkt dat deze indeling niet alleen voor de kinderen fijn is: alle kleinere taken, die me door de week heen best wel afleiden, schuif ik door naar mijn vaste middag. En op mijn schrijfmomenten gaat de knop om en komen de woorden vanzelf: alsof mijn brein erop ingesteld is.

Tip 6: trek de kookwekker uit de kast

Kinderen zijn mensen met weinig geduld en zonder besef van tijd. Dat is niet per se een handige combinatie, zeker niet als jij iets af moet maken. In de meeste gevallen is het ongeduld van een kind geen onwil: ze weten gewoon echt niet wat iets abstracts als ‘ik kom zo bij je’ of ‘nog vijf minuutjes’ is.

De ouderwetse kookwekker met bel biedt voor jongere kinderen uitkomst. Natuurlijk stel je hem niet direct op drie kwartier in. Door steeds een paar minuten langer te wachten, bouw je wat tolerantie tegen het ‘ik-wil-het-en-ik-wil-het-nu-gevoel’ op. Voor oudere kinderen werkt de wekker op jouw, of hun, telefoon ook prima. Uiteraard kun je de tijd dan wel iets oprekken.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Ik zet de kookwekker zelden in, omdat het meestal niet nodig is. Mijn werk is flexibel genoeg om ontspannen aan de dag te starten, ook als alles anders loopt. Maar soms heb je zo’n taak die echt niet kan wachten, terwijl er een kind is dat ook niet kan wachten. En dat is het moment dat de (digitale) kookwekker heel goed van pas komt. Vaak ben ik nog sneller klaar dan anders. Wat ik normaal in 30 minuten doe, lukt dan ineens in 15 minuten. Gewoon, omdat er geen andere keuze is.

thuiswerken met kinderen distributed remote voys covid corona

Tip 7: betrek je kinderen bij je werk

Kinderen zijn best slim en creatief, als je ze de kans geeft. In plaats van ze weg te houden bij je werk, want dat is lastig, kun je het ook omdraaien en de kinderen juist bij je werk betrekken. Zo wordt thuiswerken met kinderen een stuk interessanter. Vooral voor iets oudere kinderen werkt dit goed. Deel een (licht) vraagstuk met ze waar je al een tijdje tegenaan loopt. Na een dagdeel kun je vragen om hun idee te presenteren. Helemaal leuk als een collega zo aardig is om even mee te luisteren. Het is goed voor het zelfvertrouwen van je kind, jij kijkt weer met een frisse blik naar je werk en het is fijn voor jullie onderlinge band.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Mijn dochter weet het precies: ‘Voys helpt mensen om beter te bellen, he?’ We praten regelmatig over mijn werk en wat ik precies doe. Ze kent een deel van mijn collega’s van gezicht, omdat ze af en toe meekijkt als ik aan het bellen ben. Omdat ze snapt wat ik doe, snapt ze ook beter dat ik soms tijd nodig heb om een artikel te schrijven. Haar uitdagen om echt mee te denken is de volgende stap.

Tip 8: buitenspelen is ook voor jou gezond

Zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd: dat klinkt als een geslaagde werkdag. Maar vaak, na meerdere uren videovergaderen, lezen, schrijven en ondertussen je kind vermaken, ben je helemaal niet meer zo helder van geest. Als je thuiswerkt, is het verleidelijk om weinig pauze te nemen. Ongezond eigenlijk, die hersenen die maar overuren draaien.

Het is maar goed dat je kind thuis is: verstoppertje, tikkertje en ‘schipper mag ik overvaren?’ zijn het recept voor een frisse neus én een fris hoofd. En, bonus, de meeste kinderen worden er ook hartstikke blij van, want die bruisen van de energie. Even goed uitrazen zodat die energie ergens heen kan, helpt jou de rest van de werkdag door.

In quarantaine kun je natuurlijk niet naar de speeltuin, maar in je eigen achtertuin is ook van alles te beleven.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Mijn oudste dochter gaat vaak zelf op pad, maar met mijn jongste dochter gaan we regelmatig even naar buiten. Mijn partner is van het samen fietsen, ik van de speeltuin of een rondje lopen en vogels zoeken.

Geen tuin? Wees creatief! Tijdens de eerste lockdown ‘leenden’ wij de tuin van de buren. Via de schuttingdeur naar binnen en weer naar buiten, zonder fysiek contact, maar wel elke dag een uurtje luchten. Er is meer mogelijk dan je denkt!

remote thuiswerken met kinderenvoys distributed working covid corona

Tip 9: Netflix is geen schande

It takes a village to raise a child. Maar ja, soms heb je gewoon geen village in de buurt. Of je mag de village even niet thuis ontvangen. Het is geen schande om je kinderen lekker voor Netflix te zetten zodat je die ene meeting wel kunt doen, je stuk nog even kunt afschrijven of je mail bijwerken. Je kunt je er schuldig over voelen, maar de kinderen zijn blij en het is een enorme luxe dat je Netflix hebt om in te zetten. Je hebt gewoon beide je schermtijd nodig.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Op sommige dagen werken al die mooie schema’s en planningen niet. De kinderen hebben er geen zin in of zijn gewoon niet fit genoeg. Op die dagen geef ik me over aan Netflix (en voor de oudste Nintendo). Want dankzij Polly Pocket, Paw Patrol en Ruby Regenboog kan ik toch nog iets doen op een dag. Tussendoor eten we fruit, doen we een spelletje of gaan we even naar buiten. En dan gaan de schermen lekker weer aan.

Ik geloof zelf niet in het aanbieden van educatieve activiteiten, dat helpt ook. Voor kinderen is het hele leven een educatieve activiteit. Kinderen leren de hele dag door, van alles wat ze doen. Je hoeft echt niet elke dag met cijfers en letters in de weer om je kinderen iets bij te brengen. Vandaag is de les dat het helemaal prima is om af en toe je rust te pakken. Dus, gooi dat schuldgevoel maar lekker het raam uit.

Tip 10: documenteer alles

Documenteren wat je hebt gedaan is één ding, maar net zo helpend is het documenteren hoe je iets hebt gedaan: dat helpt collega’s om alles snel over te nemen als je onverwacht uitvalt. Want soms is je kind ineens wel echt ziek of ben je de hele middag al je contacten van de laatste week aan het nalopen en lukt werken gewoon niet. Als je dan ergens middenin zit, is het handig dat iemand het stokje over kan nemen zonder al te veel gedoe.

Een paar gedeelde mappen in Google Drive zijn vaak al heel helpend of een tool als Notion, waarin je gezamenlijk aan projecten kunt werken. Ook slim: zorg dat je collega’s toegang hebben tot je mailbox. Zo kunnen zij alle correspondentie lekker snel terugvinden.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Een tijdje geleden was ik ziek én mijn kinderen zaten in quarantaine. Je begrijpt: één groot feest. Ik was niet aan het werk, maar ondertussen had mijn collega Maya wel informatie nodig voor wat vertalingen voor onze Duitse website. Via de tool Hubspot kan zij in mijn mailbox en lagen alle teksten binnen no time bij het vertaalbureau.

Daarnaast gebruik ik zelf de tool Asana voor het maken van lijstjes. Ik maak per week een planning, ik heb een to-do-lijst en to-do-lijsten voor specifieke projecten. Uiteraard heb ik die op tijd (voor afspraken) en prioriteit (to do’s) gesorteerd. Dat geeft mij lekker veel overzicht, maar maakt het ook supermakkelijk om dingen over te dragen als dat nodig is. Ik zie letterlijk in één oogopslag wat er moet gebeuren, wie dat kan overnemen en of het ook een paar dagen kan wachten.

Tip 11: heb een beetje geduld

Hoe vaak heb je nou helemaal in een pandemie gezeten? Precies, het is de eerste keer. En dat is voor je kinderen ook zo. Alles wat zeker was, van je verjaardag vieren met je familie tot en met een wattenstaafje in je neus als je verkouden bent, is anders dan het was. Heb een beetje geduld met ze, en met jezelf. Het vraagt van ons allemaal best wat om toch door te gaan met ons leven, regels te volgen en spannend nieuws te zien op tv. Het is eigenlijk behoorlijk knap hoe onze kinderen zich aanpassen, hoe we zo productief thuiswerken met kinderen en allemaal ‘gewoon’ ons (huis)werk doen. Als het een keertje niet helemaal lukt, is dat dan echt zo erg?

Zo gaat dat bij ons thuis:

Ook bij ons thuis balen we wel eens stevig van alle maatregelen, besmettingen en op elkaars lip zitten in een klein appartement. Maar, eerlijk is eerlijk, we doen het eigenlijk hartstikke goed. Het thuiswerken met kinderen gaat lekker, we houden rekening met elkaar en we genieten op een andere manier nog net zoveel van het leven.

Ook fijn: het werk is heel duidelijk in wat de verwachtingen zijn. Niemand dwingt je om naar kantoor te komen en als je komt, zijn er heldere regels waaraan je je moet houden zodat we allemaal gezond blijven. Als we vergaderen, doen we dat allemaal online, ook als er wel mensen op kantoor zijn. Zo houden we onze samenwerking gelijkwaardig.

Verder staan de mensen van de People-cirkel klaar om te praten als de pandemie je stress geeft en worden we regelmatig verwend met lekker eten of een leuk pakketje.

thuiswerken met kinderen remote distributed working voys covid corona

Bonustip: investeer in goede noise cancelling

Kinderen zijn specialist in het maken van herrie. De Lego-bak die omgekieperd wordt, een onderlinge ruzie of de ‘paaaaaaaaaaaaaap’ of ‘maaaaaaaaaaaam’ vanuit een ander deel van het huis. Goede noise cancelling maakt je leven beter. Als het jouw beurt is om te werken, kun je je ook echt afsluiten van de buitenwereld en tijdens een meeting horen je collega’s niet hoe je peuter zichzelf ter aarde stort omdat je zijn boterham in blokjes hebt gesneden. Winst!

Benieuwd wat de beste noise cancelling headphones zijn? Dat hebben we een tijdje terug in een blog voor je uitgezocht. Het kan zijn dat de prijzen inmiddels iets zijn aangepast, maar de specs zijn natuurlijk hetzelfde. En daar gaat het uiteindelijk om.

Zo gaat dat bij ons thuis:

Zelf gebruik ik de Bose 700. Zonder muziek onderdrukt hij de ruis van de kinderen al heel aardig, met muziek hoor ik ze nauwelijks meer en tijdens meetings heb ik geen last van omgevingsgeluid. Ik ben heel blij dat ik deze van het werk mag gebruiken, zonder noise cancelling zou ik reddeloos verloren zijn en mezelf misschien ook wel ter aarde storten.

Alle tips zijn natuurlijk leuk en aardig, maar lekker thuiswerken begint wel bij de werkgever. Want als die het thuiswerken niet faciliteert, met de juiste spullen én de juiste mindset, kost het je meer energie en stress dan gezond voor je is, wat ook weer doorwerkt in je gezin. Kortom: een goede thuiswerkplek is essentieel voor het succes van al die mooie tips over thuiswerken met kinderen.

Thuiswerken met kinderen, je kunt het!

Laten we er samen het beste van maken. Ken je iemand die het thuiswerken met kinderen moeilijk vindt? Deel dit artikel dan. En deel vooral ook jouw gouden tips met ons op Twitter. Ben je er even helemaal klaar mee? Dat mag! Give yourself a break. In de tussentijd blijven wij artikelen delen om jou te ondersteunen. Lekker lezen met een bakje koffie, want pauzes, die hebben we allemaal nodig.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 26 augustus 2022

Werken waar en wanneer je wilt: zo ben je telefonisch bereikbaar

Van 1 november 2021

Conference-module voor alle Voys-klanten gratis