Uitbreiden en ondernemen in België

Steven Buurma
op 13 juli 2016

De geboorte van project België

In het rijtje ‘ik ga met mijn bedrijf uitbreiden naar België’ is menigeen ons voorgegaan. Soms mét, maar ook vaak zonder het gehoopte succes. Finaal mislukt vanwege ontbrekend marktonderzoek of soms volledig onderbouwd maar toch zonder ‘match’.

Iedereen kan binnen Voys projecten opzetten en uitvoeren en zo werd Voys België mijn project en collega Anniek sloot zich al snel aan.

Onderzoek naar de Vlaamse markt

Na een marktstudie, productstudie en vele brainstormsessies over de manier waarop we als Voys zouden moeten internationaliseren reisden we af naar onze zuiderburen. Terug uit Antwerpen waren we besmet met het Vlaamse virus. Dit voelt goed en dit moeten we gewoon doen.

Als bedrijf met het HQ in Groningen kozen we al snel voor Antwerpen als vestigingslocatie. Makkelijk bereisbaar, de start-up mentaliteit viert hoogtij en het doelpubliek lijkt enorm op dat wat we uit Groningen kennen en zo waarderen. Zelfs het taaltje was best te verstaan!

image-2016-07-13 (1)

Steven en Eva op ons HQ in Antwerpen

Antwerpen = thuiskomen

We werden met open armen ontvangen door de Stad Antwerpen. Wat zo opviel aan Antwerpen was dat men ons overal bij wilde helpen. Als we kijken naar de situatie in Nederland valt op dat na een bezoekje aan de Kamer van Koophandel er weinig begeleiding voor je bedrijf meer valt te verwachten. In Antwerpen werden wij als nieuwkomer letterlijk aan de hand genomen. Ook Flanders Investment and Trade heeft ons fantastisch geholpen. Deze organisatie, ingesteld door de Vlaamse regering en onder andere in Den Haag gevestigd, begeleidt buitenlandse bedrijven om zich succesvol te vestigen in Vlaanderen.

België als testmarkt voor verdere internationalisering

De dienst van Voys leent zich goed voor de uitrol op de Belgische markt. Daarnaast valt België te kenmerken als een land met een echte testmarkt. Merken als Coca Cola proberen vaak de nieuwste smaakjes eerst uit in België. Men zegt wel eens: als het lukt in België dan lukt het overal!

De zakelijke telefoniemarkt is volop in beweging. Steeds vaker zie je dat zakelijke gebruikers cloud telefonie gaan gebruiken. Met onze prachtige Freedom telefooncentrale willen we naast Nederland ook België bevrijden; aansluitend bij onze missie om de telecomwereld mooier te maken. In België willen we nog een stapje groter denken en dat hebben we gedaan: we lanceerden als eerste in België onze 4G app en hebben hem daar ook uitvoerig getest.

Paving the road to Belgium

Om de juiste snaar te raken bij onze zuiderburen hebben we contact gezocht met de Belgische Vlerick business school. Via Vlerick kwamen we in contact met studenten William, Jeroen en Thomas die voor ons begin 2015 het laatste onderdeel van de lancering van Voys België onderzochten: Paving the road to Belgium… En zo werd 2015 het jaar van onze eerste echte Belgische collega’s en de oprichting van de BVBA! Collega’s die al gauw de bijnaam ‘BelGhamels’ kregen. Het gaf het geheel voor de collega’s intern een andere dimensie en meer smoel en zorgde voor de heerlijke Vlaamse en Nederlandse cultuurverschillen.

Zo kwamen we graag in contact met het spreekwoordelijke ‘cammionette-volk’ en moest de plaatselijke schrijnwerker toch ook bereikbaar worden via Voys? (een cammionette is in het Vlaams een bestelbusje en een schrijnwerker is een timmerman).

Na de uitwerking en samenwerking met onze drie Belgen (ze wonnen tussendoor ook nog even de Vlerick scriptie-prijs met hun onderzoek) is William nog even blijven plakken. Samen met William hebben we de onderzochte ideeën doorontwikkeld, zodat we begin 2016 de dienst naar de Belgische markt konden brengen.

Onze eerste stappen op de de Belgische markt

Ondertussen zijn we begonnen aan het échte Belgische avontuur. Begin 2016 zijn we gestart met een zogenaamde soft launch waarop we nog bijgestuurd hebben op verschillende gebieden. De planning is om in november ons officieel te lanceren als verfrissende telecomspeler.

Vacature Eva

Eva zocht en vond versterking!

Inmiddels is William afgezwaaid als tijdelijke Belg en heb je recentelijk al kennis kunnen maken met Eva, onze nieuwe Vlaamse belhamel! En heel binnenkort verwelkomen we alweer nummer twee: Nina. Ze stelt zichtzelf binnenkort even aan je voor.

Geïnspireerd geraakt door ons verhaal? Hieronder hebben we 10 vuistregels tot succes voor je opgenomen. Bij vragen mag je ons uiteraard ook altijd contacteren.

Do’s en don’ts voor een verhoogde kans op succes

Do’s

  1. Haal Belgische kennis in huis. Dit hoeft niet duur te zijn, ga bijvoorbeeld op zoek naar gemotiveerde afstudeer-studenten aan een Belgische Universiteit of Business school. Deze kunnen bijvoorbeeld een (strategisch) marktonderzoek uitvoeren. Als dit goed gaat, heb je meteen je nieuwe Belgische collega’s te pakken!
  2. Leg contact met Flanders Investment Trade (FIT) en/of Vlaamse agentschap ondernemen. Zij helpen niet alleen Vlaamse bedrijven exporteren, maar evenzeer Nederlandse bedrijven importeren. Zij zijn de de schakel tussen beide markten; spin in het web als het gaat om contacten, expertise en het zoeken naar de juiste personen.
  3. Zoek een Belgische sparring-partner voor de marketing. Marktsentiment en complete historie zijn onmogelijk allemaal te onderzoeken vanuit Nederland. Dubbelcheck daarom zeker dat je ‘nieuwe Belgische slogan’ wel zo goed klinkt als je zelf had gedacht.
  4. Zoek contacten in je Belgische vestigingsplaats. Gemeente, bedrijfsverzamelgebouwen, marketingpartijen, je potentieel aan klanten en andere klankborden. Breng bezoekjes aan de stad waar je wilt vestigen; je zult merken dat iedereen behulpzaam is en je graag verwijst binnen hun netwerk.
  5. Wees niet bang om ideeën die je hebt vormgegeven en al hebt geïmplementeerd weer volledig overboord te gooien en opnieuw te beginnen. Feedback en testen bij locals werkt vaak goed, maar kan soms ook even slikken zijn, omdat zij heel anders kunnen reageren dan jij hebt ingecalculeerd. Het eindresultaat wordt des te beter.

Don’ts

  1. Doe niet alles zelf, maar huur een Belgische partner in die je op weg helpt met het financiële gedeelte en je HRM. Je kunt zelf heel veel, maar volgens onze kosten/baten afweging ben je beter gediend met een goede lokale partij in deze.
  2. De Belgische ‘online aanwezigheid en affiniteit’ is beduidend minder dan in Nederland. Ga er niet van uit dat een Belg hoofdzakelijk online koopt, hoe mooi je het ook hebt ingericht. Zakelijk België is nog erg gehecht aan het persoonlijke zaken doen.
  3. Belgen zijn zakelijker en formeler dan Nederlanders. Met name in nieuwe zakelijke contacten verloopt de communicatie anders (en vooral minder direct) dan met Nederlanders. Houd daar rekening mee in je communicatie.
  4. Kopieer niet alles één op één uit Nederland en als het even kan, zorg dan dat je klanten geholpen worden door mede-Belgen en niet door je Nederlandse collega’s.
  5. Rome is niet in één dag gebouwd, dus probeer dat ook niet met je Belgische vestiging, zelfs niet in het geval van een digitaal service model. Neem er ruim de tijd voor en bouw een grote marge in je ‘release datum’.

Als jij je bedrijf ook wilt vestigen in België, dan wens ik je heel veel plezier met het project. En onthoud, als je daar een goede telefonieleverancier nodig hebt, kijk dan eens op voys.be! 😉

Tweet Deel Deel