4 minuten leestijd

VoIP & het bedrijfsnetwerk

Geplaatst op 3 oktober 2012

VoIP en Techiek – Deel 2

In mijn vorige artikel heb je kunnen lezen dat de kwaliteit van het netwerk erg belangrijk is bij het gebruik van VoIP. Elke storing op het netwerk kan er voor zorgen dat de geluidskwaliteit minder wordt. Met een paar simpele punten kun je er voor zorgen dat VoIP telefonie (nog) beter zal werken.

Router

Veel internetproviders leveren bij een internetverbinding een standaard modem/router. Veel van de problemen zijn te herleiden naar deze modems/routers. Voor SDSL/ADSL/VDSL lijnen adviseren we bijvoorbeeld om gebruik te maken van een Cisco 8xx modem/router. Deze router is ook geschikt voor kabelinternet en glasvezel. Indien deze routers juist geconfigureerd zijn, werken ze prima samen met VoIP telefonie. Daarnaast zijn ze erg stabiel: wanneer je ze eenmaal goed ingesteld hebt, heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.

NAT

Wanneer de router één enkel IP adres aanmaakt, zorgt Network Address Translation (NAT) ervoor dat er voor elke computer een verschillend IP adres wordt aangemaakt. Veel storingen van VoIP zijn terug te voeren op een slechte implementatie van NAT in een router. Vaak zul je hier weinig tot geen hinder van ondervinden. Wil je echter een perfect werkende VoIP oplossing, dan is het verstandig om te investeren in een goede router. Een veelgemaakte fout die ik tegenkom in vooral kleinere netwerken, is dat er achter de modem/router van de Internetprovider een tweede NAT router geplaatst. Bij normaal internetgebruik zul je hooguit wat performance verlies kunnen opmerken. Twee NAT routers achter elkaar is voor VoIP telefonie echter zeer onwenselijk. Er bestaat een kans dat het goed werkt, maar er kunnen evengoed na verloop van tijd zeer vreemde problemen ontstaan. In zo’n situatie is het het best om de NAT routerfunctie van het modem uit te zetten.

SIP_ALG

Veel NAT routers beschikken over een ‘SIP ALG’, wat een afkorting is voor SIP Application-layer Gateway. De SIP techniek probeert problemen op te lossen die door NAT worden veroorzaakt. Helaas zien we vaak dat SIP ALG meer problemen creëert dan de het oplost. Het netwerk van Voys Telecom gaat goed om met NAT routers aan de zijde van de klant. Zorg er dus voor dat de dienst SIP ALG is uitgeschakeld in je NAT router. Bij een router waarbij je deze functie niet uit kunt schakelen, kun je SIP ALG omzeilen door gebruik te maken van poort 6060. Dit kan eventueel in combinatie met het TCP protocol.

QoS

Quality of Service (QoS) is een verzamelnaam voor technieken die ervoor zorgen dat telefonieverkeer gegarandeerde bandbreedte op een netwerk krijgt toegewezen. Het inrichten van QoS is niet altijd even makkelijk omdat er meerdere technieken voor zijn. Normaal gesproken is er op een netwerk voldoende bandbreedte aanwezig voor telefonie en overige data. Het is mogelijk dat er al veel dataverkeer wordt gegenereerd binnen het interne netwerk. Dit gebeurt veel bij bijvoorbeeld bedrijven in de grafische sector of bij bedrijven met meer dan 20 werkplekken. In zo’n geval is het zeker aan te raden om telefonieverkeer voorrang te gaan geven binnen het bedrijfsnetwerk. Professionele (managed) netwerkswitches en routers kunnen zo ingesteld worden dat de telefoniepakketjes gegarandeerd bandbreedte krijgen.

VLAN

QoS wordt vaak gecombineerd met een Virtual LAN (VLAN). Een VLAN een virtueel lokaal netwerk. Door de VoIP telefoontoestellen in een separate VLAN te plaatsen wordt het makkelijker om Quality of Service toe te passen. Je kunt immers simpelweg het hele voice VLAN prioriteit geven. Hierdoor krijgen andere VLAN’s, met daarop de werkstations, servers en printers, minder prioriteit. Een virtueel netwerk voor telefonie vermindert ook de kans op storingen, veroorzaakt door andere netwerkapparatuur in het netwerk. Het werkt volledig geïsoleerd van het reguliere netwerk. Moderne switches van bijvoorbeeld HP en Cisco herkennen een telefoontoestel en plaatsen deze zelf in het Voice VLAN door het gebruik van LLDP en CDP. Het is mogelijk om een aparte switch op te hangen die alleen wordt gebruikt voor telefonie. Het nadeel hiervan is dat er per werkplek twee netwerkpoorten beschikbaar moeten zijn!

Dedicated Internetverbinding

Vanaf vijf VoIP telefoons is het zeker aan te raden om gebruik te maken van een dedicated internetverbinding voor telefonie. Dit kan een reguliere internetverbinding zijn, maar ook bijvoorbeeld een SDSL lijn. Voordeel van een tweede verbinding is dat, ongeacht de belasting van internet (downloads, e-mailbijlages, streaming radio/video), de kwaliteit van de telefoongesprekken niet wordt beïnvloed. Vaak wordt een dedicated internetverbinding gecombineerd met een tweede router of een dual-wan router. Ook wordt er vaak gewerkt met een VLAN of een aparte telefonieswitch.

PVC

Zakelijke internetverbindingen kunnen vaak worden geleverd met een tweede PVC. PVC staat in dit geval voor een Private Virtual Channel. Je kunt het zien als een tweede internetverbinding over een ADSL-, kabel- of glasvezelverbinding die naast de eerste verbinding loopt. De tweede PVC heeft geen last van de originele verbinding. Deze tweede PVC wordt vaak gebruikt voor VoIP telefonie en heeft om die reden minder bandbreedte. Ook is het mogelijk om de tweede PVC te laten leveren zonder overboeking: hierdoor kan de bandbreedte nog verder gegarandeerd worden.

Vragen

Bij het overstappen naar VoIP komt dus iets meer kijken dan enkel de goede werking van de router. Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met mij of een van mijn collega’s op!


Geschreven door Joris Beltman

Nieuwste: Een eerlijk verhaal over de Voys App Van 27 juli


Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 21 juni

Telefoonspam, robot-calling en nummer-spoofing: wat is het en hoe kom je ervanaf?

Van 28 mei

Voys wint rechtszaak van Agentschap Telecom en eerste eindklanten maken melding van schending privacy bij Autoriteit Persoonsgegevens