3 minuten leestijd

VoIP moeilijk? Wij vinden van niet!

Geplaatst op 26 september 2012

VoIP en techniek: Deel 1

VoIP is de afkorting voor Voice over IP. In het Nederlands is dit het beste te vertalen als ‘spraak over internet’. Deze techniek maakt het mogelijk telefoongesprekken te voeren over internet met veel meer kwaliteit en mogelijkheden dan de traditionele analoge telefoonlijn en ISDN-telefoons.

VoIP is logisch

VoIP is een relatief nieuwe ontwikkeling, maar zeker ook een hele logische. Waarom immers gescheiden netwerken naast elkaar gebruiken voor telefonie en data, als het ook allemaal via dezelfde kabel kan?

Wat heb je nodig?

Om met een VoIP telefoon te kunnen bellen is er minimaal een werkende netwerkverbinding nodig, met toegang tot het internet. Daarnaast is het noodzakelijk om het VoIP toestel te voorzien van een virtuele telefoonlijn, het zogenaamde VoIP account. Door een telefoonnummer te koppelen aan dit account kun je inkomende telefoongesprekken te ontvangen op het telefoontoestel. Ook is het mogelijk om elk telefoontoestel ter wereld te bellen met je VoIP toestel.

Hoe gaat de verbinding?

De communicatie tussen de telefoon en Voys Telecom vindt plaats via het internet. Wanneer de VoIP telefoon aan staat en is gekoppeld aan het internet, zal deze zich registreren op het telefonieplatform van Voys. Komt er een gesprek binnen, dan laten wij aan de telefoon weten dat deze moet gaan ‘rinkelen’. Wanneer het gesprek wordt aangenomen, stuurt de telefoon een bericht terug dat de hoorn is opgenomen en dat de audioverbinding voor het daadwerkelijke gesprek kan beginnen. Dit alles verloopt zonder merkbare vertraging. De communicatie tussen de telefoon en het hosted telefonieplatform vindt plaats door middel van het zogenaamde Session Initiation Protocol, kortweg SIP. Het daadwerkelijke gesprek wordt gevoerd via het Realtime Time Protocol, ook wel RTP.

Er verandert niks!

In feite verandert er voor jou als gebruiker van het telefoontoestel helemaal niets. Enkel de techniek om het gesprek tot stand te brengen is anders vergeleken met analoge- of ISDN-telefoons. Noot: ISDN stopt per september 2017!

Benodigdheden

In het verleden had VoIP een tijd lang een ‘slechte’ naam. Het zou niet betrouwbaar werken en de geluidskwaliteit zou veel slechter zijn dan van de traditionele telefonie. Al in 1973 werden de eerste stempakketjes verstuurd via internet. Sinds 1996 is er een serieuze ontwikkeling rondom VoIP. Kijkend naar de ontwikkeling van VoIP over een periode van 16 jaar, kan gesteld worden dat VoIP inmiddels volwassen geworden is. Ook de internetverbindingen en netwerkapparatuur zijn steeds beter geworden. Er zijn geen redenen meer om VoIP niet te willen gebruiken.

Kritisch kijken

Om de overstap naar VoIP succesvol te maken, is het belangrijk om kritisch te kijken naar de gebruikte netwerkapparatuur en de internetverbinding. Het is belangrijk om ervan bewust te zijn dat de kwaliteit van de telefoongesprekken wordt bepaald door de kwaliteit van het netwerk.

Geluidskwaliteit

Tijdens een VoIP gesprek wordt de spraak aan beide zijden opgesplitst in kleine pakketjes. Aan de andere zijden worden deze pakketjes weer samengevoegd. Het totaal van de pakketjes vormt het telefoongesprek. Het is belangrijk dat de pakketjes met spraak in de goede volgorde aankomen. Als er te veel pakketjes te laat of helemaal niet aankomen, dan merk je dat aan de geluidskwaliteit.

Geluid niet goed

Een slechte geluidskwaliteit kan erop duiden dat de netwerk- of internetverbinding te zwaar wordt belast. Ook kan het zijn dat er zich problemen voordoen in netwerkapparatuur of dat de internetprovider problemen ondervindt. Een netwerkverbinding die ogenschijnlijk goed lijkt te zijn (‘al mijn websites doen het gewoon’) kan wel degelijk problemen opleveren. Bij problemen is het dus noodzakelijk om verder te testen.

VoIP werkt bijna ‘altijd’ direct

Dankzij de capaciteit en de kwaliteit van de internetverbindingen in Nederland werkt VoIP telefonie bij de meeste van onze klanten, meer dan 85%, vrijwel meteen. Wanneer er zich problemen zouden voordoen, dan zijn deze meestal eenvoudig te verhelpen. Tot dusver is het bij al onze klanten gelukt om de VoIP oplossing werkend te krijgen, daar zijn we trots op!

Vragen over je netwerk?

Het technische team van Voys staat voor je klaar voor advies en ondersteuning. Ze zijn te bereiken op 050-7009920 of support@voys.nl


Geschreven door Joris

Nieuwste: Conference-module voor alle Voys-klanten gratis Van 1 november


Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 27 oktober

5 redenen waarom cloud telefonie een must is voor ondernemers

Van 25 augustus

Uit welke regio komt een 088- netnummer of 085-nummer?

Helaas...

De tijd van je nummerreservering is afgelopen.

Het is mogelijk dat één of meerdere van je gekozen nummer(s) inmiddels niet meer beschikbaar zijn, maak een nieuwe selectie.