Maandagavond 15 april heeft er een DNS wijziging plaatsgevonden voor sip.voys.nl. Doel hiervan is om alle klanten die gebruik maken van dit domein automatisch over te zetten op de nieuwe proxyservers van Voys.
Precies om 22.00 uur is de DNS wijziging doorgevoerd. Direct daarna hebben we er voor gezorgd dat alle accounts zich ook konden aanmelden op de proxy servers.
Hoewel we van te voren goed hebben nagedacht over de mogelijke problemen die we zouden kunnen verwachten, bleef het een spannende operatie. We hebben dan ook nauwlettend gemonitord wat de gevolgen waren van de DNS wijziging.
In onderstaande grafiek is het moment van de DNS wijziging goed te zien. Veel toestellen probeerden zich te registreren op de oude servers maar kregen daar geen gehoor meer. Het wachten was dus op het moment waarop de toestellen de DNS zouden gaan verversen.
De meeste telefoontoestellen hebben de wijziging in de DNS goed overgenomen. Toch heeft het uiteindelijk tot dinsdag 7.15 uur geduurd voordat alle toestellen weer voorzien waren van de juiste DNS gegevens. In onderstaande grafiek zie je duidelijk de daling van ‘foutieve registraties’.
Het Voys Support team was vanaf 7.30 telefonisch stand-by om mogelijke problemen op te lossen. Uiteindelijk heeft een handvol klanten melding gemaakt van problemen met de telefonie. Een reboot bleek vaak voldoende om de telefoon weer te laten werken. Al met al een succesvolle migratie die zonder al te veel problemen is verlopen.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzichtVan 9 september 2024