1 minuten leestijd

Crisis? Kap met zeuren en kijk over de grens!

Geplaatst op 21 augustus 2013

Als ik in de Playstore – de App Store van Android telefoons – zoek op ‘NS’ vind ik 54 resultaten. Nu is NS een vrij brede zoekterm, dus laten we zeggen dat er 40 apps voor 16 miloen mensen in de store staan. Als ik zoek op ‘Renfe’ – de Spaanse NS – dan vind ik 27 apps op 46 miljoen inwoners. De kwaliteit van deze apps is lager dan die van de Nederlandse.

RenfeDe mobiele website van Renfe (renfe.mobi) kent geen routeplanner. De Android app van Renfe kent enkele duizenden downloads en wordt gemiddeld beoordeeld met minder dan drie van de vijf sterren.

Nederlands versus Spaans en Engels

We ontwikkelen in Nederland online producten voor een doelgroep van 16 miljoen Nederlanders. Er zijn in de wereld pakweg 28 miljoen mensen die onze prachtige taal spreken. Enig idee hoeveel mensen Spaans spreken? 328 miljoen!

En Engels? 375 miljoen. Drie-honderd-vijf-en-zeventig miljoen mensen op de wereld beheersen de Engelse taal. De Spaans- en Engelstalige markt is dus 25 keer groter dan de Nederlandse.

Unieke positie voor testen internetproducten

We hebben in Nederland een unieke positie. Smartphone penetratie in ons land is de hoogste ter wereld; hetzelfde geldt voor internetpenetratie. Er is geen betere testmarkt voor digitale en internetproducten dan de Nederlandse, maar stop als ondernemer niet in dit land. Zodra iets werkt, breng het internationaal! Waarom komt Spotify of Skype niet uit Nederland? Waar is de Nederlandse Salesforce.com of Google?

Waarom brengen we onze prachtige OV-apps niet naar de Spaanse markt? Doen we er gelijk een Engelse vertaling bij, zodat alle toeristen een goede app hebben om met het OV te reizen. Hoeveel zou Renfe over hebben voor 1% meer reizigers?

Doen!

In Nederland hebben we ooit hele mooie deltawerken gebouwd. Les Pays-Bas heeft daarmee een internationale reputatie als bevechter van water. Hoeveel omzet denk je dat baggeraar Koninklijke Boskalis nog haalt uit de Nederlandse markt?

Het is tijd om onze digitale voorsprong te verzilveren. Booking.com heeft dit als één van de weinige Nederlandse spelers begrepen. Het is tijd voor de rest van de Nederlandse ondernemers om daar lering uit te trekken!



Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 2 december

Cloud telefonie versus VoIP telefonie

Van 29 november

48% van de wereldbevolking heeft geen toegang tot internet: dat gaan we veranderen