Al jaren geleden werd het goed geregeld voor particulieren op het gebied van contracten, maar zakelijk Nederland bleef maar die vervelende voorwaarden houden. Nu is er eindelijk goed nieuws voor de bedrijven. Per 1 oktober 2016 gaat namelijk de vernieuwde telecomwet in. In deze wet staat dat:
Hoewel dit een mooie stap is, mogen voorwaarden van contracttermijnen nog wel radicaler veranderen. Van een kortere opzegtermijn, naar een kortere of zelfs geen contracttermijn.
Of je nou een nieuwe mobiele telefoon met abonnement koopt, een verzekering afsluit, een huurcontract ondertekent of een softwarepakket aanschaft, overal zit je meerdere jaren vast aan een contract. Bedrijven bieden contracten voor langere tijd omdat ze verzekerd willen zijn van jouw inkomsten de komende jaren. En geef ze eens ongelijk. Het is heel prettig voor een bedrijf om die zekerheid te hebben (en natuurlijk ook voor eventuele aandeelhouders).
Uit ondernemersoogpunt is het dus heel logisch om klanten aan je te binden, maar hoe zit dat eigenlijk met de afnemer / de klant? Je zit willens en wetens langere tijd vast aan een leverancier. Groot voordeel hiervan is:
Eigenlijk dus helemaal niet zo gek, die contracttermijnen en heel begrijpelijk dat bedrijven ze aanbieden aan klanten. Toch heeft deze logica een keerzijde.
Op het moment dat de inkt nog niet eens droog is, heeft de leverancier niet veel redenen meer om jou gelukkig te maken. Hij heeft zijn geld voor de komende jaren binnen en hoeft zich enkel nog te houden aan de overeengekomen verkoopvoorwaarden. Verder hoeft hij geen stap meer voor je te zetten. De enige reden om extra zijn best te doen, kan zijn dat hij wil dat jij enthousiaste verhalen over zijn bedrijf vertelt, maar dat is vaak van secundair belang. Ongetwijfeld dat jij in het begin heel tevreden bent met je weloverwogen keuze, maar is dat een jaar later nog steeds zo?
Onze wereld verandert razendsnel en daarom moeten bedrijven net zo snel mee veranderen. Om lekker te ondernemen moet je als bedrijf flexibel zijn, je kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden en snel kunnen schakelen. Heb jij in deze tijd een lang contract, dan ben je afhankelijk. Jij moet maar hopen dat dit bedrijf net zo snel innoveert als jij en zo kan meekomen met de wensen van jouw organisatie. Is dit niet het geval, dan heb jij pech.
Vaak zie je dat een klant om zich heen gaat kijken na het uitzitten van het contract. Na een paar jaar is hij weer vrij en heeft dan de mogelijkheid om te onderzoeken welke dienst nu het beste past bij zijn situatie. Dat voelt als zijn kans om over te stappen en die kans wordt ook vaak gepakt.
Ga je in zee met een bedrijf dat werkt zonder contracttermijnen, dan verplicht dit bedrijf zichzelf om kwaliteit te bieden, om te luisteren naar jou en zijn andere klanten en om te innoveren. Dit bedrijf moet in hetzelfde of hoger tempo ontwikkelen dan zijn klanten. Er ontstaat daardoor meer een partnerschap dan een klant-leverancierverhouding. Dit bedrijf heeft jou nodig en vice versa. Kan je leverancier niet meekomen met de wensen van jouw bedrijf? Dan is het heel simpel. Dan zwaai je hem uit en zoek je een partij op die wel met je mee kan komen. Jouw leverancier zonder contracttermijn weet dit natuurlijk ook en zal zijn hele bedrijf zo inrichten om te voorkomen dat jij vertrekt.
Toen wij begonnen met Voys hebben wij ervoor gekozen om al onze diensten per dag opzegbaar te maken. Wij hadden het vermoeden dat klanten juist langer zouden blijven als je ze niet bindt voor een langere tijd. En na tien jaar kunnen we met zekerheid zeggen dat dit ook echt het geval is. Klanten zeggen bij ons voornamelijk de diensten op bij faillissementen, bedrijfsovernames of wanneer ze stoppen met de bedrijfsvoering. Zelden komt het voor dat ze opzeggen om andere redenen.
Ben jij een leverancier van een dienst, wacht dan niet op de volgende wetswijziging, maar kies er nu al voor om je klanten niet te binden, maar ze juist vrij te laten. Zo houd je jullie relatie spannend en spannende relaties gaan zelden kapot. Doe het niet alleen voor je klanten, maar doe het ook voor jezelf. Het risico dat je klanten op elk gewenst moment weg kunnen lopen, houdt je hele bedrijf superscherp. Je bent verplicht je klant centraal te stellen, waardoor je je dienst precies afstemt op de wensen van je klanten. Zo ontwikkel je een dienst die past bij je markt en zorg je voor gelukkige klanten die ambassadeurs worden van jouw organisatie.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzicht