5 redenen waarom cloud telefonie een must is voor ondernemers

Joris Beltman
op 23 juni 2016

Werken in de cloud wordt door steeds meer Nederlandse bedrijven geïntegreerd. We gebruiken allemaal wel een vorm van deze digitale wolk om bestanden op te slaan en te verzenden. Bellen via de cloud is nog niet de standaard in Nederland, maar door de voordelen zal dit in de nabije toekomst veranderen. Wat de voordelen precies zijn? Voys geeft je vijf redenen waarom cloud telefonie een must is voor jou als ondernemer.

1. Overal bereikbaar

Cloud telefonie, ook wel Voice over IP, betekent bellen via het internet: in plaats van een gewone telefoonkabel stop je een internetkabel in je toestel. Deze vorm van bellen wordt steeds meer de norm, ook dankzij het feit dat het internet sneller en betrouwbaarder is ten opzichte van vijf jaar geleden.

Het grootste voordeel van bellen via het internet is dat je niet meer afhankelijk bent van een vaste werkplek. Zo werk je bijvoorbeeld gemakkelijker thuis, doordat je alle gesprekken automatisch kunt doorschakelen naar je mobiele telefoon of je toestel kunt meenemen naar huis – waar je direct weer bereikbaar bent zodra je de internetkabel in je toestel steekt. De beller belt gewoon je vaste zakelijke nummer, waardoor je geen 06-nummer aan klanten hoeft te geven. Op die manier ben je altijd bereikbaar zoals jij het wilt. Zelfs wanneer je internet het niet doet, doordat je eenvoudig kunt instellen dat de telefoon bij een storing doorschakelt naar jouw mobiel.

Ben je in gesprek als er een tweede telefoontje binnenkomt? Neem dan een wisselgesprek aan of laat het telefoontje gaan. Je kunt je telefonie zo instellen dat na enkele keren overgaan het gesprek automatisch overgaat naar een collega die wel beschikbaar is. Flexibiliteit en locatie-onafhankelijkheid zorgen niet alleen voor meer vrijheid en professionaliteit, maar ook voor een betere bereikbaarheid.

2. Multitasken wordt een eitje

Een ander voordeel is dat je met cloud telefonie allerlei handige koppelingen kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld een koppeling maken met je agenda, waardoor het systeem automatisch actie onderneemt als jij in een meeting zit. Denk aan een binnenkomend gesprek dat doorgeschakeld wordt naar een collega of een voicemail. Daar hoef jij niets voor te doen, behalve dan een afspraak in je agenda inplannen. Zo kun je allerlei handige koppelingen maken: de opties zijn oneindig, je kunt het zo gek niet bedenken. Zo zijn er klanten die een koppeling hebben gemaakt waarmee hun muziek op kantoor automatisch stopt als de telefoon gaat. Met behulp van cloud telefonie worden jouw werkzaamheden een stuk overzichtelijker en hoef je geen tijd meer te verspillen aan taken die automatisch uitgevoerd kunnen worden.

3. Schaalbaarheid en flexibiliteit

Je organisatie verandert continu; soms komt er een medewerker bij, soms gaat er iemand weg. Met cloud telefonie kun je gemakkelijk inspelen op die ontwikkelingen. Op basis van jouw wensen, kun je altijd gebruikers, functies en lijnen toevoegen of verwijderen. Schaalbaarheid is daarmee een belangrijk pluspunt van cloud telefonie, omdat je direct kunt inspelen op een nieuwe situatie. Het telefonieplatform beweegt met je organisatie mee, zodat je altijd de benodigde functies binnen handbereik hebt. Bijkomend voordeel is dat je zo nooit betaalt voor functionaliteiten, lijnen of nummers die je niet gebruikt.

Schermafbeelding 2016-06-23 om 14.15.24

4. Lage kosten

Een ander groot voordeel van cloud telefonie is dat je geen fysieke, dure telefooncentrale meer hoeft aan te schaffen. Met behulp van een online beheersysteem kun je diensten gemakkelijk aanschaffen en afstoten op dagelijkse basis. Dat is vele malen goedkoper dan een telefooncentrale op locatie waarbij je vastzit aan een vast aantal lijnen en bijvoorbeeld monteurs moet inhuren voor het onderhoud van die telefooncentrale. Het onderhoud en de beveiliging bij cloud telefonie worden namelijk automatisch gedaan door je telecomprovider. Ook zijn de maandelijkse abonnementskosten en beltarieven van cloud telefonie flink lager dan de abonnementskosten en beltarieven bij traditionele telefonie.

5. Gebruiksvriendelijkheid ten top

Een ander pluspunt van cloud telefonie is dat het veel gebruiksvriendelijker is dan de ouderwetse manier van bellen via een fysieke centrale. Voorkeursinstellingen kunnen allemaal op gebruikersniveau worden ingesteld. Zo krijgen collega’s de mogelijkheid om hun eigen bereikbaarheid in te stellen en daarmee hun eigen communicatiestromen eenvoudig te beheren. Ook komen voicemails niet meer binnen op je telefoon. In plaats daarvan worden ze als geluidsbestand direct naar je mailbox verzonden. De tijdrovende klus om alle berichten één voor één af te luisteren behoort daarmee tot het verleden. Zo vergeet je minder snel dat ene belangrijke telefoontje te beantwoorden.

Enthousiast over VoIP?

Hebben we je enthousiast gemaakt over VoIP-telefonie en wil je weten wat Voys voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. We helpen je graag!

Tweet Deel Deel