4 minuten leestijd

Hulp bij hackers: Eva en Joris geven advies over cybersecurity

Geplaatst op 17 december 2020

Een gesprek met Eva Leenen en Joris Willemsen, van ALICE & BOB

Het onderwerp is door al het thuiswerken in coronatijd actueler dan ooit: cybersecurity. ‘Nu is het moment om te beginnen’, dachten Eva en Joris. Midden in de coronacrisis startten ze hun bedrijf ALICE & BOB. Hoe ervaren ze de eerste maanden als ondernemers?

Vanuit het Brabantse Vught biedt ALICE & BOB hulp bij persoonlijke cybersecurity. Zo helpen Eva en Joris klanten om ze te beschermen tegen online risico’s en bieden ze hulp wanneer iemand toch gehackt is. ALICE & BOB is het eerste bedrijf in Nederland dat beide diensten aanbiedt aan consumenten. De naam ALICE & BOB is afgeleid van twee bekenden namen in de cyberwereld: Alice en Bob, die gebruikt worden als persona’s in casussen. 

Ethisch hacker

Joris werkt al jaren als gecertificeerd ethisch hacker voor een groot, internationaal technologiebedrijf. Met toestemming van eigenaren – vaak grote bedrijven – probeert bij digitaal in te breken op websites en in computersystemen om zwakheden bloot te leggen. Die kwetsbaarheden worden dan gerepareerd, zodat kwaadwillenden er niet ineens met allerlei informatie vandoor gaan. Of veel geld vragen om informatie weer vrij te geven. Dat het plan om daar ook voor consumenten iets mee te doen uit de koker van Joris kwam, mag dus geen verrassing heten. 

“Het was niet meer dan een plan”, vertelt Eva. “Toen door corona mijn contract bij een marketingbureau niet werd verlengd en ik niet snel een andere baan verwachtte, besloten we er voor te gaan.” Eva richtte zich de afgelopen maanden op de doorontwikkeling van hun concept. “En marketing, de website maken, telefonie regelen. Ik heb best wat voorbereiding gehad. Het moment dat we live gingen en konden delen met de wereld, was het mooiste moment van afgelopen jaar.” 

Niets te verliezen

De rolverdeling is duidelijk: Joris is expert en Eva doet marketing en account- en projectmanagement. “We zijn al elf jaar samen, dus we kennen elkaar een beetje”, grapt Eva lachend. Het gaat best soepel, vertellen ze. “Ook wij werken al maanden thuis, dus aan de hele dag bij elkaar in de buurt zijn we inmiddels wel gewend.” En natuurlijk is het beginnen van een bedrijf ook spannend, vertellen de twee. Hoe werf je klanten en zorg je voor groei, bijvoorbeeld? “We staan er heel open in, ook als het niets wordt. We hebben niets te verliezen.” 

Corona brengt ook een extra uitdaging met zich mee voor ALICE & BOB. “Sommige mensen zijn misschien huiverig om onze dienst af te nemen, want we komen echt bij mensen thuis”, vertelt Eva. “Al merken we daar eigenlijk nog niets van.” Want tegelijkertijd stijgt de vraag naar hulp bij cybersecurity, weet Joris. “Ook al werk je thuis voor een bedrijf, dan ben je als particulier nog steeds kwetsbaar. Maar ik kan natuurlijk voor ons geen vergelijking maken met vorig jaar. Op dit moment is de vraag groot. Iedereen wil het.” 

Bereikbaar bij spoed

Je kunt natuurlijk nooit voorspellen wanneer een hacker inbreekt in je digitale eigendommen. Daarom zijn Eva en Joris vrijwel altijd bereikbaar, zeker voor noodgevallen. “Omdat we eerste hulp bij hacking aanbieden, zijn we dus ook ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend bereikbaar”, legt Eva uit. Persoonlijk contact is bovendien alles in de branche waarin Joris en Eva actief zijn. “Je hebt echt vertrouwen nodig van de klant, dus persoonlijke communicatie is een must. Alles op afstand, zonder stem en gezicht, vinden klanten niet prettig. Rechtstreeks kunnen bellen met Joris met een vraag zorgt voor vertrouwen.” 

De VoiP-telefonieoplossing van Voys bleek een goede match. Hoewel Joris een baan heeft, is hij bereikbaar voor vragen omdat het 085-nummer staat doorgeschakeld naar zijn mobiele telefoon. “Ik had al eerder goede ervaring met Voys en wist dat het heel makkelijk werkt. Bijvoorbeeld met het bellen vanuit de app. En Voys heeft een oplossing voor ieder budget, dus het was voor ons laagdrempelig om in te stappen.” 

De pizzeria

En de toekomst? Die gaan de kersverse ondernemers met open vizier en vertrouwen in hun product tegemoet. “We gaan er nu echt nog vrij open in”, vertelt Joris. “Als je een pizzeria opent, dan weet je wat je voor een pizza moet vragen en welke soorten pizza er op de menukaart moeten. Dat maakt het makkelijk om de koers uit te stippelen. Wij zijn de eersten die ons in deze branche alleen op consumenten richten, dus we weten het nog niet zo goed. Het is spannend, maar we zien de toekomst positief tegemoet. De signalen zijn er.” 

Net als Eva en Joris zakelijk bereikbaar zijn op een manier die past bij jouw situatie? Ontdek de mogelijkheden van Voys en neem de tour of sluit je direct aan. Liever persoonlijk contact? Je bereikt ons via 050 7009900 of info@voys.nl.


Geschreven door Voys schrijverscollectief

Nieuwste: 48percent.org: van idee naar werkelijkheid Van 4 maart


Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 4 november

Een bedrijf starten tijdens een pandemie: Dide en Gijs doen het

Van 10 februari

“Ik ben fan van de 9-tot-5-mentaliteit”