5 minuten leestijd

Telecombedrijven moeten samenwerken om overeind te blijven

Geplaatst op 10 april 2012

Gastbijdrage door Milande Busquet, ze is tweedejaars student Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de RUG (Rijksuniversiteit Groningen), met de minor Journalistiek.

Telecombedrijven moeten samenwerken

Gratis bellen en sms’en rukt razendsnel op. Telecombedrijven moeten daarom snel op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen. Onderzoeksbureau The METISfiles gelooft dat telecombedrijven moeten gaan samenwerken met aanbieders van gratis bel en sms-diensten, om zo het hoofd boven water te houden.

‘Wie belt er nou nog?’ aldus de nieuwe campagne van Hi. Deze uitspraak sluit aan bij de recente ontwikkelingen van het mobiel bellen en sms’en. Nederland loopt hierbij voor op de rest van Europa. Afgelopen jaar is gebleken dat Nederlanders steeds meer online te vinden zijn en steeds minder bellen en sms’en. In het vierde kwartaal van 2011 heeft al ruim de helft (52%) van de Nederlanders een smartphone. Consumenten zijn hiermee massaal online op mobiele varianten (applicaties) van Facebook en Twitter. Vooral het gebruik van WhatsApp is niet meer weg te denken uit het leven van de smartphone gebruikers: driekwart van de Nederlanders gebruikt de messagingdienst dagelijks. Dit blijkt uit de gegevens van onderzoeksbureau Telecompaper.

Sms-verkeer daarentegen is afgelopen jaar met tien procent gedaald. Dit lijkt een link te hebben met het toegenomen WhatsApp gebruik. De toekomst voor de sms-dienst is dan ook onzeker. Mark Kuiken, directeur van telecom adviesbureau Cloud Seven denkt dat de sms een langzame dood zal sterven. “Het zal waarschijnlijk nog lang duren, maar uiteindelijk zal het sms’en verdwijnen en worden opgenomen in het internet gebruik.” T-mobile is hier niet zo bang voor. “ Er wordt gewoon steeds meer gecommuniceerd. Sms is naast WhatsApp erg betrouwbaar en heeft een sterke positie, mede omdat het voor zowel oude als nieuwe telefoons geschikt is.” Toch hebben telecombedrijven hun inkomsten afgelopen jaar zien dalen met bijna 4 procent.

Nieuwe verdienmodellen

Telecombedrijven moeten dus snel op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Onderzoeksbureau The METISfiles noemt een aantal mogelijkheden. Een van die mogelijkheden is het verhogen en limiteren van mobiel internet. Afgelopen weken zijn Hi en T-mobile met nieuwe abonnementen gekomen, waarbij vooral de prijs voor het dataverkeer omhoog gaat. Telecombedrijven moeten daarbij wel grote investeringen doen in hun netwerk om aan de nieuwste wensen van de consument te voldoen. Deze willen sneller en beter internet. Zo heeft T-mobile in 2011 alleen al 170 miljoen geïnvesteerd in onder andere netwerkcapaciteit. Het omhoog gooien van de prijs voor dataverkeer zal op langere termijn te weinig geld opleveren.

Een andere optie die The METISfiles noemt is het blokkeren of tariferen van VoIP (Voice over Internet Protocol) en mobiele chat. Dit zijn technieken waarmee je kan bellen en berichten kan sturen via internet. KPN heeft afgelopen jaar geprobeerd deze diensten te blokkeren. In Nederland is dit echter geen optie meer. Het parlement stemde afgelopen najaar in met de telecomwet netneutraliteit. Dit houdt in dat providers geen voorrang mogen geven aan bepaald internet verkeer. Ook mogen zij bepaalde internetdiensten niet blokkeren of extra belasten. Het aanpassen van de prijzen van abonnementen mag dan weer wel.

Volgens de VVD is de consument nu de dupe van prijsstijgingen van mobiel internet. Er zijn namelijk maar drie grote telecomaanbieders met weinig concurrentie onderling. Ze volgen elkaar dus in prijsstijgingen. Dit is geen gunstige ontwikkeling voor de consument. Als alle telecombedrijven de prijzen voor mobiel internet omhoog gooien, heeft de consument geen alternatief en zal dus meer moeten betalen. De consument wil immers online zijn. Mark Kuiken: “Consumenten moeten wel meer betalen, want een andere keuze is er niet.”

Volgens de nieuwe telecomwet komt er dit jaar een veiling van mobiele frequenties. Zowel huidige telecomaanbieders als nieuwe spelers in de markt zullen hun best doen een goede frequentie te bemachtigen. De concurrentie zal hierdoor waarschijnlijk toenemen van drie naar vijf telecomaanbieders. Mark Kuiken: “Meer concurrentie is gunstig voor de consument. Prijzen van data-abonnement zullen hierdoor wellicht weer dalen.”

Nu is het de vraag of netneutraliteit de Nederlandse telecomaanbieders op een achterstand zet vergeleken bij buitenlandse concurrentie? Volgens The METISfiles zal dit meevallen. Als buitenlandse telecomaanbieders wel bepaalde internetdiensten gaan tariferen of blokkeren, ontstaat de mogelijkheid voor concurrenten om dit juist niet te doen. Het gevolg hiervan is dat klanten massaal van aanbieder veranderen. Het blokkeren en tariferen van deze diensten is dan geen optie meer, omdat je te veel klanten verliest. In Nederland ontstaat er door netneutraliteit een eerlijke concurrentie positie van telecomaanbieders ten opzichte van elkaar.

Een meer toekomstgerichte mogelijkheid die The METISfiles noemt is een mogelijke samenwerking tussen telecombedrijven en aanbieders van Internetbellen (VoIP) en mobiele chat diensten. Ook zien ze mogelijkheden waarbij telecombedrijven zelf VoIP technieken integreren. The METISfiles denkt wel dat de concurrentiestrijd tussen telecombedrijven en aanbieders van VoIP en mobiele chat dit jaar heviger zal worden. Ook Bouke Majoor, marketingmedewerker bij VoIP aanbieder Voys, denkt dat deze strijd zal toenemen in 2012: “Zeker in de zakelijke markt zal de komende jaren veel concurrentie ontstaan tussen kleine gespecialiseerde VoIP aanbieders en grote telecombedrijven.”

Hij voorspelt dat de concurrentie enorm toeneemt tussen Telecom via de analoge lijn en VoIP. “Over vijf jaar staat de telecombranche volledig op zijn kop. Door de nieuwe betere technieken van VoIP zal de analoge lijn uiteindelijk verdwijnen. Een stabiele internetverbinding is hierbij wel essentieel. Vooral op dit gebied zal er veel samenwerking ontstaan tussen telecomaanbieders en VoIP aanbieders. Landen met een goede internetverbinding zullen deze ontwikkeling sneller maken dan landen waar de verbinding nog iets te wensen overlaat, zoals in Oost-Europa.” Maar ook op het gebied van mobiele netwerken zal de concurrentiestrijd zich voorlopig blijven ontwikkelen. Er zijn steeds meer VoIP aanbieders die met gebruik van de internetverbinding van mobiele netwerken de concurrentie aangaan met de belminuten van providers. Een voorbeeld hiervan is Nimbuzz ‘de Skype voor mobieltjes’ met gratis communicatiesoftware voor de mobiele telefoon.

Samenwerking en Integratie

The METISfiles gelooft dat samenwerking tussen telecombedrijven en aanbieders van Internetbellen en chatten een oplossing kan zijn voor de lange termijn. Ze zien vooral kansen tussen aanbieders met grote gebruikersaantallen. Op deze manier leveren ze elkaar gebruikers. Ze voorspellen dat een grote telecomaanbieder zoals Vodafone een grote VoIP aanbieder zoals Nimbuzz overneemt. Ook zie je dat Telecombedrijven zelf aanbieder worden van VoIP technieken. Zo heeft T-mobile Bobsled geïntroduceerd, een applicatie waarmee binnen Facebook gebeld kan worden naar Facebook vrienden en in de toekomst ook naar andere vaste en mobiele nummers in Amerika. Vooral met dit laatste hopen ze in de toekomst geld te verdienen. De applicatie is beschikbaar op mobiele telefoons en werkt via mobiel internet. T-mobile zegt wel bezig te zijn met een verdienmodel voor de lange termijn, maar wil hier geen precieze uitspraken over doen. De ideeën voor nieuwe manieren om geld te verdienen zijn er. Nu is het nog afwachten of het ook echt geld oplevert.

Op de hoogte blijven? Volg Voys via @Twitter of @Facebook


Geschreven door Mark Vletter

Nieuwste: 7 keuzes die we maakten bij de start van ons bedrijf en die ons later succesvol maakten Van 15 september


Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 24 november

Zo werkt zelforganisatie #3: Doorgroeien zonder carrièrepad, hoe dan?

Van 16 september

Zo werkt zelforganisatie #2: Werkgeluk, kom maar op met die frustraties