Belasting en internationalisering: deze fout maakten wij (en zo voorkom jij hem)

auteursafbeelding
Mark Vletter
22 mei 2024
Clock 5 min

Internationaal zakendoen betekent internationaal belasting betalen. De regels daarvoor zijn best complex. Net iets complexer dan wij doorhadden. Bij Voys kregen we de belastinginspecteur op bezoek. Zo ontdekten we dat we, met alle goede bedoelingen, een flinke fout hadden gemaakt. Daarvoor wil ik jou behoeden en dus vertel ik je precies wat er misging en waar jij op moet letten.

In deze blogserie bespreken we welke uitdagingen je tegenkomt als je grote groeiplannen hebt met je bedrijf. Van internationaal zakendoen tot belastingen en privacy: ontdek de belangrijkste valkuilen én hoe je deze voorkomt. Dit is het tweede deel van de serie, in het eerste artikel lees je alles over internationaal ondernemen en voldoen aan de AVG.

De belastinginspecteur nam een slok van zijn koffie en zei: ‘Je voldoet niet aan de wet vennootschapsbelasting (VPB).’ Ik keek mijn collega Maarten aan en allebei dachten we hetzelfde: hoe kan dit?! Ons financiële team streeft ernaar om de beste van de klas te zijn. We deden het zo goed dat we zelfs te veel belasting betaalden. Echter, op dit ene punt ging het mis: het verdelen van de winst volgens de transfer pricing principes, een belangrijk onderdeel voor de (inter)nationale belastingen.

In meerdere landen belasting betalen is complex

Voys is een multinational. Dat klinkt groots, maar iedere ondernemer weet hoe eenvoudig het is om naar de KvK te gaan en je bedrijf in te schrijven. Als je in het buitenland wilt ondernemen, is het wel iets complexer dan dat. Echter, trek er een dag voor uit en je hebt ook een bedrijf in België of Duitsland.

Als je eenmaal een multinational bent en in meerdere landen diensten levert of iets verkoopt, dan heb je met meerdere belastingdiensten te maken. Dat is niet erg, belastingen zijn nodig om onze samenleving draaiende te houden. Maar niet alles wat nodig is, is eenvoudig. Ook met goede bedoelingen kun je de plank misslaan.

Dat is precies wat er bij de belastinginspectie gebeurde en waar ik jou voor wil waarschuwen als jij (inter)nationale groeiambities hebt met jouw bedrijf.

Transfer pricing: afspraken over onderlinge transacties

Als je entiteiten hebt in Nederland of meerdere landen, krijg je te maken met transfer pricing, ook wel bekend als interne verrekenprijzen en winstallocatie. Dit zijn wereldwijde richtlijnen voor het bepalen van de zakelijkheid van transacties tussen gelieerde ondernemingen. Dus: ondernemingen onder dezelfde zeggenschap of eigendom.

Heb je meerdere bedrijven binnen een groep – nationaal en internationaal – dan moeten die bedrijven afspraken maken over onderlinge transacties, maar ook waar de winsten van die verschillende bedrijven vallen. Het doel van transfer pricing is dat je onderling tarieven afspreekt die gelijk zijn aan afspraken die je met andere zakelijke partners of onafhankelijke derden zou maken. Dit kan complex en duur zijn, maar het voorkomt naheffingen en boetes.

We zijn transparant, ook naar de belastingdienst

We hebben onze boekhouding goed op orde, dus ook voor deze controle maakten we ons geen zorgen. Als ondernemer krijg je vaak het advies om alleen te antwoorden op de vragen die de belastingdienst stelt. Wij hebben ervoor gekozen om volledig open te zijn en zelfs meer informatie te geven dan nodig was, want we geloven in transparantie. Toen de belastinginspecteur ons aansprak op onze fout, waren we ons van geen kwaad bewust.

Wij dachten: winst of verlies in Nederland wordt belast in Nederland, winst of verlies in België wordt belast in België. De onderlinge transacties waren namelijk marktconform. En eerlijk gezegd hebben onze adviseurs ons hier ook niet op gewezen. Maar daar ging het mis, want dat ligt een stuk complexer.

Dit is wat er misging: doorbelasting van en naar België

Die complexiteit komt vooral doordat collega’s uit Nederland voor onze Belgische onderneming werken. De marketing voor België doen we in Nederland bijvoorbeeld. En de collega’s die de marketing doen, gebruiken een laptop, een bureau, maken soms gebruik van kantoor en drinken koffie.

Wij waren in de veronderstelling dat het de bedoeling is om al die kosten door te belasten naar onze onderneming in België. Zo ontstaat er een helder overzicht van welke kosten er gemaakt zijn voor welk bedrijf.

Daardoor maakte onze onderneming in België best wel wat kosten. Want niet alleen de marketing doen we in Nederland, dat geldt ook voor de financiële administratie, productontwikkeling en HR. Onze collega’s in België houden zich vooral bezig met de verkoop van ons product en ook de support voor onze Belgische klanten.

Je betaalt belasting in het land waar het risico ligt

Belangrijk om te weten: het gaat er voor de belastingdienst niet alleen om waar of voor wie de kosten zijn gemaakt, maar ook welk bedrijf daarbij het risico draagt. Het is daarnaast belangrijk om te weten waar de grote beslissingen worden gemaakt en in welk land het merkrecht van het bedrijf is vastgelegd. Want ook dit intellectuele eigendom zegt iets over waar de belangrijkste besluiten worden genomen.

Met deze kijk op de administratie liggen de risico’s, de functies en de activa overduidelijk grotendeels in Nederland. De belastingdienst heeft onze Belgische onderneming daarom als een verkoopkantoor gelabeld.

Dit betekent dat onze onderneming in België maar minimaal winst of verlies mag maken, omdat je een onafhankelijke derde dat ook niet zou geven of gunnen. De kosten die we maakten voor onze Belgische onderneming, hadden dus in de Nederlandse onderneming moeten vallen.

Daardoor hebben we in Nederland meer belasting betaald dan nodig was en in België te weinig.

Het grootste risico ligt bij middelgrote ondernemingen

Heb jij meerdere ondernemingen in binnenland en/of buitenland? Dan heb je te maken met enige vorm van transfer pricing.

Het grootste risico op naheffingen en boetes ligt bij middelgrote ondernemingen. Bij kleine bedrijven heeft transfer pricing weinig impact. In de praktijk gaat de belastingdienst dan ook coulant om met deze groep. Grote bedrijven hebben veel expertise in huis in de vorm van gespecialiseerde consultants. Hierdoor is het voor hen makkelijker om door het woud aan regelgeving te navigeren.

En voor de zekerheid: wij zijn geen experts op het gebied van transfer pricing, maar gezien onze fout had je dat waarschijnlijk al door. Onderzoek daarom wat ik hier schrijf en check of dit ook opgaat voor jouw organisatie voordat je het voor waar aanneemt. Op dit moment zijn we zelf met een fiscaal specialist aan het onderzoeken hoe we in de toekomst omgaan met transfer pricing. Zo hebben we alles in de toekomst alles perfect geregeld en zijn we gewoon weer de beste van de klas.

Pas jij transfer pricing goed toe?

De regels voor transfer pricing zijn complex, maar belastingdiensten krijgen hier steeds meer kennis van en worden er ook alerter op. Daarom is het belangrijk om je goed te laten informeren door een specialist als je te maken hebt met transfer pricing.

Ik hoop dat je iets van onze fout geleerd hebt, wij in ieder geval wel.

Dank aan Maarten voor de research en het helpen tot stand komen van dit artikel.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 21 juni 2024

Informatie delen met collega’s: 5 tips voor ijzersterke interne communicatie

Van 29 mei 2024

Strategisch samenwerken als impactorganisatie: zo pak je dat aan