Voys groeit! Als gevolg daarvan heb ik lang gezocht naar een passende en toekomst vaste organisatiestructuur. Het boek van Eckart Wintzen gaf een goede richting, maar het bleef knagen. Nog nooit heb ik mensen enthousiast horen zijn over het managementteam, maar het leek erop dat dit vanaf een man of 20 de meest waarschijnlijke weg was.
Mijn zoektocht zorgde ervoor dat ik in maart van 2012 een stap terug deed om iedereen binnen de organisatie de ruimte te geven om hun individueel leiderschap te ontwikkelen. Op de dinsdag en donderdag was ik operationeel aanwezig, de overige dagen was ik niet bereikbaar voor vragen. In het begin even wennen, vooral voor mezelf, maar de resultaten waren geweldig.
Collega’s werden besluitvaardiger en daarmee werden eventuele problemen met klanten nog sneller opgelost. Dingen die vroeger bleven liggen werden direct opgepakt. Men voelde zich meer dan ooit verantwoordelijk voor hun werk, voor de klant en daarmee ook voor Voys.
Inmiddels was ik ook fan geworden van Zappos en hun boek “Delivering Happiness”. Samen met Andrei Westerink ben ik op zoek gegaan naar een aanpassing van het Valve model. Een aanpassing die zou passen bij onze manier van werken en die veel meer dan bij Valve het geval is, rond gestandaardiseerde processen draait. Een aanpassing waarin de persoonlijke ontwikkeling van de mensen die bij Voys werken veel centraler zou staan: het “Voys Model”. We werken nu hard aan dit “Voys model” en op die weg zijn we zojuist een belangrijk station gepasseerd. Dit station heet het “Voys Handboek”. Het boek dat iedere nieuwe collega bij Voys krijgt op het moment dat hij of zij bij Voys aan de slag gaat.
Zoals dat Voys betaamt hebben we besloten dit boek niet voor onszelf te houden, maar deze digitaal te publiceren. Een stuk van het gedachtegoed is al in het weblog verschenen en ging over de waarden van Voys. Dit hebben we gepubliceerd omdat we graag uitleggen wat je van Voys kunt verwachten. Op deze manier kunnen klanten en relaties ons scherp houden, omdat ze weten wat onze waarden zijn. Het boek publiceren we voor de bekenden van Voys en haar collega’s zodat zij snappen hoe Voys is en waarom het een leuk bedrijf is om te werken. Ik hoop echter ook dat meer bedrijven de “geen management” gedachte gaan volgen. Dit artikel is de eerste van een reeks artikelen over de organisatieverandering bij Voys en meer dan bij ieder ander blogartikel zie ik graag reacties en input. Dus denk vooral mee en veel leesplezier gewenst!
Download hier het Voys Handboek. Hij wordt gepubliceerd in PDF formaat en de prachtige opmaak danken we aan Joost Drijver. We hopen het boek binnenkort ook in EPUB en IBOOK format uit te brengen, maar dat spannende verhaal is voer voor twee andere weblogartikelen.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Van 9 september 2021
Erg vervelend dat we deze specifieke review niet voor je kunnen vinden. Bekijk al onze reviews om erachter te komen wat klanten van ons vinden!
Kiyoh pagina!