Persoonlijk groeien doe je op je werk

auteursafbeelding

Henriëtte Klijnstra

29 maart 2023 Clock 11 min

Zelfontplooiing, werken aan jezelf of persoonlijke groei. Het maakt niet uit hoe je het noemt, zolang je het maar doet. Hoe we dit bij Voys doen en waarom, leggen we uit in deze blog. We kijken onder andere naar het belang van feedback en het maken van fouten. Ook geven we je handvatten om jezelf verder te ontwikkelen en beschrijven we de voorwaarden die ervoor nodig zijn binnen een bedrijf of organisatie.

Henriëtte is vriend van Voys. Ze tovert met woorden en kijkt met een frisse blik naar de onderwerpen waarover we graag vertellen. In een zesdelige serie duikt ze in de wondere wereld die Voys heet. Ze belicht verschillende thema’s die aan bod komen in het Voys Handboek en ons boek Alleen maar bazen. Superhandig, zo ontdek je snel of de boeken of onze manier van werken iets voor jou zijn.

Wat motiveert mensen het allermeeste op hun werk? Nee, het is niet een bonus of een salarisverhoging. Persoonlijke groei, authentieke relaties met collega’s en je veilig en vertrouwd voelen werken beter. Groei ontstaat door uitdagend werk te kiezen op de grens van je kunnen en door heldere doelen te stellen. Door te leren en feedback te verzamelen van je collega’s over hoe je je werk doet en waar je kunt verbeteren.

Doe het lekker in je eigen tijd

Moet zelfontplooiing echt op de werkvloer? Je bent er om je werk te doen en klaar. Toch? Nee, niet iedereen vindt zelfontwikkeling en persoonlijke groei even belangrijk. We ontdekten dat binnen Voys zo’n 20 procent van de collega’s de relevantie er niet van inziet. Ook staat die ene cursus of masterclass volgen vaak onderaan op het to-do-lijstje. Klanten helpen of collega’s ondersteunen gaat vaak voor. Dat is hartstikke nobel, maar het aanleren of zelfs forceren van een beetje egoïsme kan het verschil maken. En het is op termijn zelfs beter voor die klant of die collega’s. Want lerende mensen zijn blije en gemotiveerde mensen.

Hoe dan?

Oké, jezelf ontwikkelen, let’s go! Maar hoe pak je dat aan? Kijk allereerst naar je strengths, je sterke punten. Je strengths zijn niet per se die dingen waar je goed in bent. Je werkelijke strengths zitten daar waar je energie van krijgt als je het doet, in plaats van dat het energie kost. Het gaat om de flow die je ervaart, dat je het gevoel hebt dat het allemaal lekker loopt. Die flow ontstaat als drie zaken samenkomen: je strengths, je waardesysteem en je interessegebieden.

Dit schema is gebaseerd op het Japanse concept Ikigai, je ‘reden om te zijn’. Het gaat wat te ver om die hier ook uit te leggen. Check daarom pagina 113 van ons boek ‘Alleen maar bazen’ voor meer info over Ikigai.

Vind jouw strengths

Om te ontdekken waar je sterke punten liggen, kan je een persoonlijkheidstest doen. Voys-oprichter Mark Vletter (ben jij trouwens al geabonneerd op zijn nieuwsbrief? Is best leuk) had zelf het meeste aan de Gallup StrengthsFinder. Die geeft je een top vijf van de zaken waar je uitzonderlijk goed in bent. Maar je kan ook een DISC-test doen of de Big Five. Mark keek na het doen van de test naar welke rollen goed bij hem pasten. Het resultaat? Hij werd beter in zijn werk, maar ook beter in ‘nee’ zeggen. Kwam er namelijk een verzoek op hem af dat niet paste bij zijn strengths? Dan was het antwoord automatisch ‘nee’.

Ga je dus vooral verder ontwikkelen op de vlakken waar je strengths liggen en waar je energie van krijgt. Dat is de enige goede manier om het maximale uit jezelf te halen. Het ontwikkelen van dingen waar iemand van nature al goed in is, zorgt voor zo veel meer focus en energie en daarmee plezier op de werkvloer. (En tuurlijk, advocaat van de duivel, moet je ook weleens beter worden in dingen die je niet zo goed liggen, maar waar je wel een beter mens van wordt.)

Kom je er zelf niet uit met het vinden van de strengths en welke punten je verder wilt ontwikkelen, dan hebben we bij Voys een collega met de rol Study stimulator. Niet alleen helpt deze rol bij het vinden van de juiste cursus voor jouw sterke punten, ook interne trainingen worden door deze rol georganiseerd. Sommige mensen praten liever over hun toekomst met iemand van buitenaf, zoals een externe coach. Daarom bieden we ook zulke (vertrouwelijke) gesprekken aan. Dit kan drempelverlagend zijn voor collega’s om na te denken over hun toekomst en eerlijk te zijn over wat ze wel en niet willen.

Maak een reflectie- en ambitieplan

Om je ideeën en plannen voor jouw groei goed vorm te geven, kan je ze uitwerken in een reflectie- en ambitieplan. Maar liefst 85 procent van al onze collega’s vindt dit een handige tool om te leren en doelen te stellen. Noteer waar je focus ligt het komende jaar en wat je wilt leren of bereiken. Ook kan je opschrijven wie je om feedback wilt vragen in de loop van het jaar. Door je plan te bespreken met je directe collega’s krijg je voor jezelf een goed inzicht in alle mogelijkheden en uitdagingen. Halverwege het jaar kan je je plannen eventueel bijstellen en uiteraard reflecteer je aan het einde van de periode.

Terugkijken op je werk en je groei van het afgelopen jaar klinkt goed, maar je kan zelfreflectie nog een stapje verder trekken door het dagelijks te doen. Begin met een dagstart:

  • Wat staat er in mijn agenda?
  • Wat staat er op mijn to-do-lijst?
  • Aan welk project wil ik vandaag werken?

Aan het eind van de dag doe je je eigen dagstop:

  • Welke dingen heb ik vandaag gedaan?
  • Hoelang ben ik ermee bezig geweest?
  • Waar kreeg ik energie van en waarvan niet?

Sommige vragen klinken wat voor de hand liggend, want natuurlijk kijk je in je agenda wat de planning is voor die dag. Maar door bewust terug te kijken en te noteren waar je energie van kreeg – of juist niet – ben je veel actiever bezig met ontdekken wat je leuk vindt en wat je strengths zijn. Door er een wekelijkse en maandelijkse evaluatie bij te doen, heb je een stimulans om dingen die je absoluut niet leuk vindt, niet meer te doen. Dit klinkt misschien als veel en nogal zakelijk voor jezelf. Maar dit inchecken zou je eigenlijk altijd voor jezelf moeten doen, net als in elke gezonde relatie. Zodat je sneller kan stoppen met dingen die niet werken. Dat is geen falen, dat is gewoon soms nodig.

Een handig hulpmiddel is een zelfreflectieboekje. We schreven er vorig jaar al over in deze blog.

To do: zelfcompassie

We zijn niet van de firma open deuren, maar we benadrukken het hier nog even extra. Wees lief voor jezelf! Je hoeft niet alles te kunnen, je hoeft niet alles te willen, ergens mee stoppen is niet hetzelfde als falen. Soms helpt het al door een moeilijke situatie even om te draaien in je hoofd. Wat zou je tegen een vriend zeggen als die een fout had gemaakt? Was je dan ook zo hard geweest? Eis je ook van een vriendin dat ze alles altijd perfect doet?

Nu we onszelf beter kennen en beter weten wat we willen, kunnen we de volgende stap maken: een betere versie van onszelf worden. En dat kan onder meer met behulp van feedback.

Het belang van feedback

In ‘Alleen maar bazen’ eindigen we het hoofdstuk over feedback met met een zin waar we beter mee kunnen beginnen:

“Feedback is superbelangrijk om te kunnen groeien en om succesvol samen te kunnen werken.”

Voor dat stukje zelfontplooiing is dus feedback nodig. Bij Voys hebben we verschillende vormen van feedback geïntegreerd in onze bedrijfscultuur. Een daarvan is rolfeedback. (Lees vooral bovengenoemd boek voor meer over de verschillende vormen van feedback die we gebruiken.) Het zorgt dat je jezelf goed leert kennen, het helpt je ontdekken wat je wilt en niet wilt, of te kijken naar je eigen strengths. Door de vragen te beantwoorden kan je ook ontdekken hoe je verder kunt groeien. Superbelangrijk, dat zeiden we al.

Vraag om feedback

Feedback geven over jezelf en je eigen rol is een manier. Maar vraag ook anderen om feedback te geven. Zo dragen anderen bij aan jouw groei. Vraag bijvoorbeeld je naaste collega’s of iemand die meer senior is in de rol die je hebt. Zorg dat je je vraag om feedback zo specifiek mogelijk maakt, zodat je ook het meeste hebt aan het antwoord. Denk bijvoorbeeld aan feedback na afronding van een project of koppel het aan een vaardigheid die je verder wilt ontwikkelen.

Hoe geef je het beste feedback? Kijk snel op pagina 134 van ‘Alleen maar bazen’!

Fouten maken moet

Het was een paar jaar geleden opeens heel hip: praten over fouten die je hebt gemaakt. Vaak werden de verhalen verteld door heel erg succesvolle mensen, die er dus duidelijk geen last meer van hadden dat ze ooit een fout hadden gemaakt. Maar als jij nú een fout maakt, dan kan dat gewoon heel rot voelen en helemaal niet als een geweldige levenservaring. Toch moet je het maken van fouten omarmen. Stop je met fouten maken, dan stop je namelijk met leren.

Zorg dus dat fouten nooit onder de pet worden gehouden, maar deel ze met elkaar. Dat is de enige manier waarop ervan geleerd kan worden. Bij Voys hebben we speciaal daarvoor het interne chat-kanaal humble brags plus epic failures. En die epische fouten hebben we gemaakt, zoals toen we 200 offerte-aanvragen misliepen door een fout in het systeem. Collega Wouter rakelt het in deze blog even op, ter lering ende vermaeck. Ook Mark doet nog even een (wel heel dure) duit in het zakje. In z’n verhaal ‘Mijn mislukte start-up‘ vertelt hij welke fouten hij maakte én welke lessen hij er drie miljoen euro later van leerde.

Maar, maar, maar

Geen gemaar! Leren hoeft helemaal niet moeilijk en ingewikkeld te zijn als je het voor jezelf wat makkelijker maakt. Deze vier dingen maken leren een stuk eenvoudiger:

1. Motivatie
Als je echt wilt, werkt alles beter.

2. Tijd
Je moet er tijd voor (kunnen) vrijmaken.

3. Repetitie
Leren op een vast moment werkt altijd goed. Maak er een gewoonte van om bijvoorbeeld altijd in de trein huiswerk te doen voor je cursus of elke ochtend als de wekker gaat meteen drie lesjes Duolingo erdoor te rammen.

4. Drempelmanipulatie
Verlaag de drempel voor jezelf om het goede te doen. Andersom werkt het ook: als je geen koek en chips koopt, kan je het thuis ook niet tot de laatste kruimel opeten.

Kijk dus goed naar de context. Heb je alles zo optimaal mogelijk ingericht voor jezelf?

Put your money where your mouth is

Leuk dat gepraat over het belang van zelfontplooiing en blijven leren. Maar dan moet dat wel gefaciliteerd worden door je werkgever. Bij Voys geven we iedereen vijf dagen per jaar (op basis van een fulltime contract) om te besteden aan een opleiding of cursus. Ook is er een studiebudget van 1.500 euro per persoon per jaar. Natuurlijk zijn er wel wat regeltjes en moet je van tevoren aangeven hoe dat geld ten goede komt aan jouw ontwikkeling en die van je rollen. Een cursus breien mag je natuurlijk doen, maar komt niet in aanmerking voor dit studiebudget.

Naast tijd en geld is er nog een andere belangrijke randvoorwaarde: aandacht. Want zonder die aandacht, wordt er niet altijd gebruik gemaakt van het beschikbare budget. Wij ontdekten dat er het meest behoefte is aan een training als collega’s zaken niet begrijpen of wanneer zij nieuwe rollen oppakken binnen de organisatie. Hoe je een externe presentatie geeft, kan je leren van je eigen collega’s die het vaker hebben gedaan. Zorg dus voor een overzicht van wie welke kennis heeft en maak een kennisbank met handige uitlegpagina’s.

Actief kennis delen

Heb je dan eindelijk een cursus gevolgd, dan moet je (jazeker, het is een verplichte voorwaarde van het studiebudget) een presentatie geven over wat je geleerd hebt en een verslag schrijven voor in de training database. De presentaties zijn voor andere collega’s een goede stimulans om ook te ontdekken hoe ze zelf verder kunnen groeien.

Ook tijdens onze Pizzasessies en Snacktalks delen we actief kennis met elkaar. Het maakt niet uit hoe jullie het (gaan) noemen binnen jouw bedrijf of organisatie, zolang je maar samenkomt en kennis deelt. Het kan bijvoorbeeld gaan over projecten waar jullie mee bezig zijn, nieuwe technische snufjes of over een interessant gesprek dat iemand heeft gehad met een externe coach. Kennis delen helpt leren normaal te maken.

Reset-knop

En ja, al dit groeien kan er ook voor zorgen dat iemand de “verkeerde” kant op groeit. Helemaal verkeerd is dat natuurlijk niet, maar het is in ieder geval niet meer de kant die past bij iemands rol of functie. Daarom is er bij Voys de reset-knop. En je raadt het al: we hebben iemand met de rol van Reset Button. Samen met die collega ga je kijken naar het probleem en waarom je niet meer zo blij bent in je rol. Dat kan dus ook betekenen dat we daarna uit elkaar gaan. Maar dat is altijd in goed overleg. Het kan ook zijn dat je binnen het bedrijf een andere rol krijgt en hiervoor eerst een cursus gaat doen. Inderdaad, om je verder te ontwikkelen. Want uiteindelijk is alles en iedereen gebaat bij jouw groei.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 23 april 2024

Voldoen aan de AVG: dit zijn de valkuilen bij internationaal ondernemen

Van 18 maart 2024

De voordelen van automatische gesprekssamenvatting voor jouw klantenservice