Gister mochten we als één van de eerste in Europa de Tesla Model 3 in ontvangst nemen. Een review van deze opvolger van de Tesla Model S.
In 2006 schreef Elon Musk het geheime Tesla Motors Master Plan. Het plan was op papier eenvoudig.
1. Bouw een sportauto; de Tesla roadster
2. Gebruik het geld om een betaalbare auto te maken; de Model S
3. Gebruik dat geld om een nog beter betaalbare auto te maken; de Model 3.
En die nog beter betaalbare auto – de Tesla Model 3 – mochten wij gisteren, als één van de eersten in Europa, ophalen bij Tesla.
Toen ik het masterplan las, wist ik dat ik de Model S wilde kopen. Er was op dat moment nog niets bekend over de auto, maar een elektrische auto met veel bereik zou het autosysteem veranderen.
Deze Model S kwam in 2013 op de Nederlandse markt en deze iPad op wielen werd mijn nieuwe auto. Ik rijd inmiddels 5 jaar Tesla en legde ruim 100.000 kilometer af. Meer dan 150 andere mensen reden erin en leenden de auto voor een paar uur of een weekend. Iedereen werd enthousiast. De rest van de automarkt, die eigenlijk al jaren niet uitgedaagd was, reageerde op de gebruikelijke manier.
“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you” en inmiddels heeft ieder merk een elektrische auto op de weg of in ontwikkeling.
Artikel gaat verder onder de video
Met de Model S stopte het niet. Tesla legde een Supercharger laadnetwerk aan, dat het bereik van de auto van het aantal kilometers in de accu naar een groot deel van Europa bracht. Verder kwam er een Model X en nu is er eindelijk de Model 3.
‘Betaalbaar’ is voor de versie die nu in Nederland uitkomt een relatief begrip. De auto heeft een startprijs van net geen € 60.000,-, maar later dit jaar zullen goedkopere versies volgen en kruipt de auto naar een nog steeds fors bedrag van ruim € 40.000,-. Voor die € 60.000,- krijg je de long range versie van de auto met 530 kilometer bereik en vierwielaandrijving. Ook in de auto merk je dat dit de duurste uitvoering is die Tesla maakt. Betere stoelen voor, vijf zitplaatsen die allemaal verwarmd zijn, getint glas, meer USB-poorten en een geweldig audiosysteem zijn hier voorbeelden van. De slimme autopilot-functie heb je dan overigens niet. Die maakt de auto nog € 5300,- duurder.
Artikel gaat verder onder de foto
Als je van de eerste generatie Model S overgaat naar de Model 3 is deze auto een verademing. Hij rijdt sportiever, ligt beter op de weg en voelt nimble. Waar mijn achterwiel aangedreven Model S bij nat weer en sportief rijgedrag in de bocht gaat slippen en maar wat graag uit wil breken, krijg ik dat bij deze vier wiel aangedreven auto niet voor elkaar.
Het interieur is minimalistisch, waar ik persoonlijk heel erg van houd. Je stelt alles in op een 15″ touchscreen en aan het stuur zitten nog maar twee hendels. Het nieuwe touchscreen went -komend vanaf de Model S- verrassend snel. Dat je de knoppen op je stuur de ene keer gebruikt om de buitenspiegels af te stellen, daarna om het volume van je audio te wijzigen en vervolgens om de snelheid van de cruise controle aan te passen is intuïtief en bijzonder. Zelfs het openen van het dashboard-kastje doe je niet meer met een knop, maar via het 15″ tablet. Ook eenvoudige dingen als het veranderen van de blaasrichting van je airco doe je op een bijzondere manier op het touchscreen en voelt daarmee futuristisch.
Artikel gaat verder onder de foto
Dit voelt in alles als de toekomst van autorijden.
Het is ongelofelijk dat deze auto 5 jaar na de introductie van Model S 30% minder kost, meer bereik heeft en ook bouwtechnisch veel beter is. Je levert ten opzichte van die Model S met deze Model 3 eigenlijk alleen in op ruimte. En dat vind ik persoonlijk niet erg, want die Model S voelde wat dat betreft als een slagschip.
Er zijn een aantal dingen die opvallen aan de Model 3. Laten we beginnen met iets heel eenvoudigs: de nieuwe handvatten. Deze zijn net als bij de Model S verzonken in de deur, zodat de auto aerodynamischer is, maar het handvat van de Model 3 werkt mechanisch. Een verstandige keuze, want bij de Model S ging het systeem regelmatig stuk en mijn auto was daarbij geen uitzondering.
Om de aerodynamics nog beter te krijgen is ook het wiel aangepast. Mooi vind ik de wieldop niet, maar je krijgt er 4% meer bereik door. Onder de wieldop zit overigens een 18″ zwarte spaak velg die niet lelijk is.
Ook de achterbank is niet fraai. De hoofdruimte en beenruimte is goed, maar de bank is zo laag dat de zitpositie onnatuurlijk voelt. Daar begon zelfs mijn zoon van 10 over tijdens de proefrit, dus ik zie dit niet als een klein euvel. Een achterbank wordt in een gezinsauto namelijk nog al eens gebruikt. Je zult zien dat er after market producten komen die dit probleem enigszins tackelen, maar daarmee zal de hoofdruimte minder worden. Ik ben benieuwd hoe Tesla dit probleem op de lange termijn gaat oplossen. Je merkt voorin dat het gedeelte waar de rem en het versnellingspedaal zit dieper is. Wellicht introduceert Tesla dit ook achterin.
Een andere onhandigheid is het openen van de deuren. Dit kan met een knopje, of bij nood mechanisch. Dat wordt echter niet aangeraden want bij het mechanische openen gaat het raam niet naar beneden en kun je de rubbers van de buitenpost beschadigen. Dat mechanische knopje zit echter op de plek van een reguliere handgreep en wordt daarmee de standaard voor iedereen die nog niet eerder in de auto gezeten heeft.
Verder is het echt opvallend hoeveel stroom (kWh) de Model 3 verbruikt per kilometer. Na het ophalen van de auto mochten we vanuit Tilburg terug naar Groningen met de Model S en de Model 3. Na een hapje gegeten te hebben, zaten de accu’s goed vol en lagen de snelheden op weg naar huis hoger. Bij een Model S vliegt je verbruik dan al snel naar meer dan 300 Wh/km, maar de Model 3 komt met dezelfde snelheid rond de 230 Wh/km uit. Een exacte berekening was lastig, maar het is ruwweg 25% minder verbruik; een aanzienlijke besparing. Dat maakt het stroomverbruik dus goedkoper. Je merkt dit ook bij het laden thuis. Ik heb nog een oude Prius lader die de Model S per uur van 15 kilometer aan prik kon voorzien. De Model 3 krijgt er echter 20 kilometer per uur aan range bij van dezelfde lader. Je auto krijgt dus ook sneller meer bereik.
Het ophalen van de auto gaat overigens weer “op zijn Tesla’s”. Op zijn Tesla’s betekent dat alles wat digitaal loopt geweldig gaat. Je configureert en koopt de auto bijna eenvoudiger dan je bij Voys online klant wordt en je eigen online telefooncentrale inricht 😉
Maar zodra je overgaat naar de analoge wereld gaat het fout. Ik werd gebeld dat ik de auto eerder op kon halen, maar miste de oproep en stond daarna 45 minuten in de wacht. Vervolgens kreeg ik niet iemand aan de lijn, maar werd de verbinding verbroken, want Tesla ging dicht en ik kwam in een volle voicemail box.
Artikel gaat verder onder de foto
Bij het ophalen in Tilburg -nee, die auto was niet even naar het servicecenter in Groningen gebracht- hebben we een uur staan wachten omdat de papieren nog niet in orde waren. Dit is niets anders ten opzichte van het ophalen van de auto vijf jaar geleden. Maar Tesla komt komt ermee weg. Net als dat ze ermee weg zijn gekomen om eigenlijk een bèta versie van de Model S op de markt te brengen. En ja, dan heb ik het over de auto waarin ik vijf jaar gereden heb. Het was eigenlijk een 0.9 versie van de auto. Het onderhoudsrapport is dik, waar de kosten overigens bijna allemaal door Tesla gedragen zijn. Het is de prijs die je betaalt voor de innovatie en als ze hier niet voor hadden gekozen hadden ze het niet gered en hadden we nu niet allemaal geloofd in het elektrisch rijden.
Overall kunnen we na de eerste rijervaring zeggen dat het een geweldige auto is om te rijden en het echt voelt als de toekomst van vervoer. Zeker naarmate de voordelige uitvoeringen van de Model 3 op de markt gaan komen, zullen ze het de bestaande merken de komende periode erg lastig maken. Elektrische alternatieven komen er wel, maar het bereik is minder en ze zijn maar sporadisch beschikbaar. Ook hebben deze merken geen Supercharger netwerk en hebben ze geen goed alternatief snellader netwerk. Voor de internationale – en de vakantiereiziger een groot gemis. Maar wellicht belangrijker: de alternatieven missen het Tesla-gevoel. Het gevoel dat je rijdt in de toekomst.
De vraag die dan in mijn hoofd overblijft, is hoe lang de stekkerauto het gaat volhouden. Op dit moment is de elektrische auto well to wheel -energiebron naar beweging- beter dan een brandstofauto, maar de volgende innovatie staat klaar.
In Helmond wordt hard gewerkt aan de Lightyear One. Dit wordt de eerste zonnepaneelauto op wielen met een groot bereik en deze auto heeft een nog veel hogere well to wheel efficiëntie. Ook is de auto niet afhankelijk van een goede laadinfrastructuur, want de auto laadt zichzelf. Voys heeft reservering nummer 20 van deze auto, omdat het de voorbode is van een nieuwe systeemverandering. En die zou nog wel eens veel groter kunnen zijn dan de overstap van brandstof naar elektrisch.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzichtVan 6 december 2024
Van 6 december 2023