5 minuten leestijd

Van een Renault Twizy, via de Toyota Prius naar de Tesla model S

Geplaatst op 25 juni 2013

Het elektrisch wagenpark van Voys

Elektrisch rijden; ik ben er compleet fan van. Voor het eerst een auto waarvan ik snap hoe het werkt. Het begon voor mij met een proefrit in de Twizy, een elektrische motorfiets met vier wielen en een dak. Het zag er niet uit, lag waardeloos op de weg, maar ik was verkocht! Eindelijk een radicale verandering: 100% elektrisch in een wereld die verslaafd is aan benzine.

Twizy

Nu, een aantal jaar later, is de Tesla model S geïntroduceerd. De eerste normale elektrische auto met een goed bereik, die voor $62.500,- in Amerika werd aangekondigd. Dat zouden 47.000 Europese euro’s zijn. Was het dan eindelijk zo ver?

Het lange wachten begon en het wagenpark van Voys vroeg in de tussentijd om uitbreiding. Daarom kwam er in oktober 2012 een Toyota Prius Plugin en kreeg ik een laadpaal, een zogenaamde ‘lolo’ (load location), thuis.

Hoe werkt dat elektrisch rijden?

Nu bestaat er nogal wat verwarring over elektrisch rijden. Ik leg daarom graag uit hoe de aanschaf van een elektrische auto en het rijden ervan in de praktijk werkt. Als je een elektrische auto aanschaft, krijg je bij de auto meestal een pasje en een vergoeding om een zogenaamde ‘lolo’ te laten plaatsen. Deze lolo en dat pasje worden door verschillende partijen geleverd, maar zowel Toyota als Opel – die de Ampera introduceerde – hebben The New Motion als zogeheten ‘preferred supplier’ aangewezen.

Deze partij komt bij je thuis, kijkt in je meterkast, kijkt in je tuin of onder je carport en deelt je mede dat de vergoeding van Toyota niet voldoende is en dat je bij moet betalen. Graafwerk + kabel + meterkast kostte mij zo’n € 500,- extra en dat schijnt iets bovengemiddeld te zijn.

Load Location, ook wel: lolo

Om de auto op te kunnen laden, plug je de stekker in de auto en het andere eind in je lolo. Je houdt je pasje voor de lolo en laadpaal geeft een klik. De kabel gaat ‘op slot’ en het laden begint. De laadsnelheid hangt af van de auto en de lolo. De gemiddelde Nederlandse lolo doet 11 kWh. De accu van de Toyota Prius plugin is 4,4 kWh en de laadtijd 90 minuten. De laadtijd van auto en lolo komen dus niet altijd overeen. Met de Prius rijd je vervolgens 25 km elektrisch, zegt Toyota. De ervaring leert, dat je daar ruim een kwart af kunt halen om het realistisch te maken. Zet je de airco aan, dan is het elektrische bereik nog weer enkele kilometers lager.

Je laadpaal kun je openstellen voor derden. Ik heb dat niet gedaan, omdat dat maandelijkse kosten met zich meebrengt, ook als er geen derden parkeren. Verder kun je de laadkosten van je pas laten doorberekenen aan ‘de zaak’, waar ik ook nog niet voor gekozen heb. Het lolo concept werkt ook bij de publieke palen, die je in veel steden tegen komt. Amsterdam heeft uitzonderlijk veel elektrische parkeerplaatsen, waarvoor kudos. Ook Enschede krijgt een bijzondere vermelding, want daar betaal je namelijk niets voor het parkeren op een elektrische parkeerplaats, mits je auto aan de lader ligt natuurlijk.

laadpaal

Terug naar de Tesla: een (te) dure auto?

De Tesla model S werd in Nederland geïntroduceerd en de basisprijs was… € 72.000,-. Auw! Dat was ik niet van plan om uit te geven aan een auto. Vervolgens kwam ik er ook nog achter dat dit de prijs is van de auto met het basispakket en dat de leuke versie van de auto – lees: grote accu, techpakket, glazen dakraam, parkeersensoren en hoedenplank (nee, die is niet standaard) – het bedrag nog eens aanzienlijk verhoogde naar zo’n € 92.000,-. Kortom: het idee voor de aanschaf van een Tesla model S ging terug in de dromenbak. Totdat Hamelwerth met een berekening kwam voor de Twizy en de fiscale voordelen ervan. Met een aanschafprijs van €11.120,- zou de auto voor een eenmanszaak slechts €3.330,- aan liquiditeit kosten.

Fiscale voordelen van de Tesla

. Regelingen die het nog weer een stuk aantrekkelijker maken om een elektrische auto aan te schaffen. Bovendien zijn de afschrijvingsregels in Nederland aangepast. Rekening houdend met deze regelingen, zou de auto ineens nog €48.215 excl. btw kosten. De restwaarde en het gebrek aan privé bijtelling zorgen er daarmee voor, dat de auto met 5 jaar rijden en 25.000 km per jaar, zonder onderhoud, 14,4 cent per kilometer kost!

Wikken en wegen

De Tesla-droom was weer volop terug en het grote wikken en wegen begon. De voordelen waren duidelijk: deze auto is een game changer. Door de auto te kopen, support Voys Tesla; een merk dat autorijden wezenlijk verandert. Onze investering zou het voor Tesla mogelijk maken om kleinere, voordeligere auto’s te produceren en het 100% elektrisch rijden naar de wereld te brengen. Iets dat al sinds 2006 de droom is van Elon Musk, één van de oprichters. Zonnepanelen en andere schone energiebronnen zouden de wereld Shell-onafhankelijk maken.

De toenemende efficiëntie van zonnecellen, de razendsnelle ontwikkeling van accu- en laadtechniek: het werd allemaal onderdeel van de afweging. Aan de ene kant staan het bijdragen aan verandering, sustainability, financieel voordeel en het rijden van een auto waarvan je snapt hoe hij werkt.

Aan de keerzijde staan de zaken als productiefouten, bereik en publieke opinie. Een product kopen dat nog geen jaar in ontwikkeling is heeft nu eenmaal een grote kans op productiefouten en de Tesla heeft daarnaast ‘maar’ een realistisch bereik van zo’n 360 km. Maar met name de publieke opinie van onze klanten speelt mee in de afweging. Zien onze klanten ‘een baasje dat een dikke auto koopt’ of het bedrijf dat achter een grote technologische en maatschappelijke verandering gaat staan?

tesla

De proefrit

Bij een goede afweging hoort een proefrit. En zo geschiedde. Op naar Eindhoven, waar de Tesla model S te vinden is. Bij me in de auto zitten twee kritische mannen die niet van ‘té’ houden. Na bijna drie uur rijden staan we in de kleinste showroom waar ik tot nu toe ben geweest. In de showroom staan een chassis van de auto, een statafel, twee werkplekken, een vergadertafeltje met vier kleine stoelen en de verkoper; een jongeman in spijkerbroek. Buiten een prachtige witte sedan, die wat weg heeft van een kruising tussen Jaguar XF, een Mazda 6 en een Audi A7. De proefrit was in één woord: heerlijk. Een rustige auto om mee het verkeer in te gaan. Stil (72 dB op de snelweg), goede stoelen, prima wegligging en van alle gemakken voorzien. En als je het gaspedaal intrapt, is het een rappe wagen die goed op de weg ligt.

Het kritische oordeel

Het kritische oordeel was uiteindelijk aan de mannen naast mij: ‘te veel’ of een prachtige sedan? We waren éénduidig in ons oordeel: het is dat laatste.

Komt er een Tesla model S voor Voys?

Ja. Die komt er. Voys heeft een Tesla model S gekocht. Eind oktober, begin november is de verwachte leverdatum. Deze documentaire vertelt het verhaal achter Tesla en haar CEO. De reden dat ik onderneem wordt hier op een mooie manier weergegeven. En daarnaast is deze weblog direct een open uitnodiging: kom in november vooral langs en bewonder! De Tesla model S is een prachtig staaltje technologie en markeert een nieuw begin!


Geschreven door Mark Vletter

Nieuwste: 7 keuzes die we maakten bij de start van ons bedrijf en die ons later succesvol maakten Van 15 september


Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 2 december

Cloud telefonie versus VoIP telefonie

Van 29 november

48% van de wereldbevolking heeft geen toegang tot internet: dat gaan we veranderen