Sinds vanochtend wordt er in diverse media geschreven over de wijzigingen in de tarieven voor 0900-nummers. In een aantal gevallen is de berichtgeving onvolledig of zelfs onjuist. Daarom proberen wij hier een helder beeld te schetsen van de wijzigingen die per 1 juli 2013 doorgevoerd worden.
Er worden twee zaken gewijzigd:
Per 1 juli 2013 gaat het verkeerstarief voor het bellen naar een 0900-nummer omlaag. Een beller van een 0900-nummer krijgt altijd met twee tarieven te maken, namelijk met een verkeerstarief en met een informatietarief. Met het verkeerstarief worden de kosten voor het gebruik van je (mobiele) telefoon bedoeld. Het informatietarief dat je betaalt zijn de extra kosten per gesprek of per minuut. Dit zijn kosten die gerekend worden door het bedrijf voor het verlenen van service of informatie. Hierbij kan het gaan om een bedrag per gesprek of per minuut. Het informatietarief blijft (voorlopig) ongewijzigd. De veranderingen die per 13 juni 2013 worden doorgevoerd hebben betrekking op het verkeerstarief.
Voorheen was het zo dat de provider van je (mobiele) telefonie een hoger verkeerstarief rekende voor het bellen naar een informatienummer (bijvoorbeeld een 0900-nummer), dan voor het bellen naar een regulier nummer. Dit mag per 1 juli 2013 niet meer. Vanaf dan betaalt de klant even veel voor het bellen naar een 0900-nummer als voor het bellen naar een vast nummer aan de provider. Goed nieuws dus voor de beller!
Bedrijven zijn verplicht om een melding af te spelen als zij kosten rekenen voor het gesprek. De beller wordt vanaf 1 juli 2013 geïnformeerd over zowel het ‘verkeerstarief’ als het ‘informatietarief’. De tariefsmelding wordt altijd afgespeeld, ook als je een nummer hebt dat minder dan 15 cent per minuut kost.
Daarnaast moeten operators die gebruik maken van een starttarief bij het bellen naar een 0900-nummer, deze opnemen in het verkeerstarief. Voorbeelden van meldingen zijn:
De genoemde wijzigingen hebben geen invloed op je pay-out. Ze zijn bedoeld om de beller zo goed mogelijk te informeren over de kosten van een telefoongesprek. Op die manier komt de beller niet voor onverwacht hoge kosten te staan. Bovendien wordt het bellen naar een 0900-nummer dus alleen maar voordeliger.
Voor bedrijven die telefonische service verlenen aan klanten waar al een overeenkomst mee gesloten is, oftewel voor bestaande klanten, mag maximaal een bedrag van € 1,- per gesprek worden gerekend. 0900-nummers met een prijs per minuut mogen dan niet meer worden gebruikt voor de service aan bestaande klanten. Deze wijziging heeft een grote impact voor onze klanten, doordat veel bedrijven 0900-nummers met een prijs per minuut gebruiken om aan hun bestaande klanten service te verlenen.
Wij hebben ons in het verleden uitgesproken tegen deze nieuwe regeling. Dit neemt echter niet weg dat je je als bedrijf moet houden aan de wet en die zal dan ook door ons opgevolgd worden.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Van 9 september 2024