Kosten voor bellen naar 0900-nummers omlaag

author image
Mark Vletter 29 juli 2008 3 min
Image placeholder

Goedkoper bellen per 1 juli 2013

Sinds vanochtend wordt er in diverse media geschreven over de wijzigingen in de tarieven voor 0900-nummers. In een aantal gevallen is de berichtgeving onvolledig of zelfs onjuist. Daarom proberen wij hier een helder beeld te schetsen van de wijzigingen die per 1 juli 2013 doorgevoerd worden.

Servicenummers

Er worden twee zaken gewijzigd:

  • Het verkeerstarief van het bellen naar een 0900-nummer wordt gelijk gesteld aan het bellen naar een regulier vast nummer.
  • De melding die wordt afgespeeld wanneer je naar een 0900-nummer belt wordt uitgebreider. Zowel het starttarief, het verkeerstarief als het informatietarief moet genoemd worden.

Geen hoger verkeerstarief meer voor 0900-nummers

Per 1 juli 2013 gaat het verkeerstarief voor het bellen naar een 0900-nummer omlaag. Een beller van een 0900-nummer krijgt altijd met twee tarieven te maken, namelijk met een verkeerstarief en met een informatietarief. Met het verkeerstarief worden de kosten voor het gebruik van je (mobiele) telefoon bedoeld. Het informatietarief dat je betaalt zijn de extra kosten per gesprek of per minuut. Dit zijn kosten die gerekend worden door het bedrijf voor het verlenen van service of informatie. Hierbij kan het gaan om een bedrag per gesprek of per minuut. Het informatietarief blijft (voorlopig) ongewijzigd. De veranderingen die per 13 juni 2013 worden doorgevoerd hebben betrekking op het verkeerstarief.

Voorheen was het zo dat de provider van je (mobiele) telefonie een hoger verkeerstarief rekende voor het bellen naar een informatienummer (bijvoorbeeld een 0900-nummer), dan voor het bellen naar een regulier nummer. Dit mag per 1 juli 2013 niet meer. Vanaf dan betaalt de klant even veel voor het bellen naar een 0900-nummer als voor het bellen naar een vast nummer aan de provider. Goed nieuws dus voor de beller!

Melding

Bedrijven zijn verplicht om een melding af te spelen als zij kosten rekenen voor het gesprek. De beller wordt vanaf 1 juli 2013 geïnformeerd over zowel het ‘verkeerstarief’ als het ‘informatietarief’. De tariefsmelding wordt altijd afgespeeld, ook als je een nummer hebt dat minder dan 15 cent per minuut kost.

Daarnaast moeten operators die gebruik maken van een starttarief bij het bellen naar een 0900-nummer, deze opnemen in het verkeerstarief. Voorbeelden van meldingen zijn:

  • Geen informatietarief: “Voor dit informatienummer betaalt u de gebruikelijke belkosten.” ;
  • Informatietarief per minuut van 10 cent: “Dit informatienummer kost 10 cent per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten.” ;
  • Informatietarief per minuut van 80 cent: “Dit informatienummer kost 80 cent per minuut, met een maximum van € 40,- per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten.”;
  • Informatietarief per gesprek: “Dit informatienummer kost 70 cent per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten.”;
  • Informatietarief per minuut van 5 cent per minuut met een starttarief: “dit informatienummer kost 5 cent per minuut, met een starttik van 5 cent, plus uw gebruikelijke belkosten”;

Wat betekent dit voor mijn pay-out?

De genoemde wijzigingen hebben geen invloed op je pay-out. Ze zijn bedoeld om de beller zo goed mogelijk te informeren over de kosten van een telefoongesprek. Op die manier komt de beller niet voor onverwacht hoge kosten te staan. Bovendien wordt het bellen naar een 0900-nummer dus alleen maar voordeliger.

Klantenservice?

Maximaal € 1,- per gesprek (per 13 juni 2014)

Voor bedrijven die telefonische service verlenen aan klanten waar al een overeenkomst mee gesloten is, oftewel voor bestaande klanten, mag maximaal een bedrag van € 1,- per gesprek worden gerekend. 0900-nummers met een prijs per minuut mogen dan niet meer worden gebruikt voor de service aan bestaande klanten. Deze wijziging heeft een grote impact voor onze klanten, doordat veel bedrijven 0900-nummers met een prijs per minuut gebruiken om aan hun bestaande klanten service te verlenen.

Wij hebben ons in het verleden uitgesproken tegen deze nieuwe regeling. Dit neemt echter niet weg dat je je als bedrijf moet houden aan de wet en die zal dan ook door ons opgevolgd worden.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 25 maart 2022

Voys ontvangt voor de tiende keer een FD Gazelle

Van 28 oktober 2021

Voys voor tiende jaar op rij bij snelstgroeiende bedrijven van Nederland

Helaas...

De 15 minuten zijn verlopen. Dat betekent dat je nummer(s) niet meer is/zijn gereserveerd.

Als je het snel nogmaals probeert zou het kunnen dat je jouw gekozen nummer(s) nog kunt redden van andere kapers op de kust.  Maar hier geldt wel: weg = pech

We kunnen deze review zo niet vinden

Erg vervelend dat we deze specifieke review niet voor je kunnen vinden. Bekijk al onze reviews om erachter te komen wat klanten van ons vinden!

Kiyoh pagina!