Waarom droomt Voys van een omzet van 1 miljard?

Mark Vletter
op 8 oktober 2013

De telecomwereld veranderen

Afgelopen vrijdag verscheen er een mooi artikel in de krant over Voys. De titel: “Voys droomt van omzet van 1 miljard”. Mensen die Voys goed kennen, weten dat ons bedrijf bestaat omdat we de telecomwereld willen veranderen. Om dingen te veranderen moet je zorgen dat mensen naar je luisteren. In de telecommarkt betekent dit dat je groot moet zijn en dat hebben wij gevat in een zeer hoge omzet.

Op dit moment zitten we midden in de stappen naar internationalisering. Van werkvakantie in Spanje, naar servers die naar datacentra in Zuid-Afrika worden gestuurd tot werkbezoeken in België. Hoe blijf je de juiste dingen doen als je grote groei ambieert?

Artikel DvhN

Financieren van je groei

We krijgen regelmatig de vraag hoe we de groei gaan financieren. Dat is een goede vraag, want Voys groeit snel en groei kost geld. Voys is altijd organisch gegroeid en dat willen we graag zo houden. Voor het eerst is wel de term ‘extern geld’ gevallen binnen het bedrijf.

Waar extern geld absoluut zijn voordelen heeft – zorgeloos schalen – zie ik vooral op de lange termijn nadelen. Wij zeggen namelijk altijd dat de Why, How en What van je bedrijf met elkaar in lijn moeten zijn. Het is onze interne toets die bepaalt of we met de goede dingen bezig zijn.

De Why, How en What van Voys

Telecom veranderen is onze ‘Why’, de reden waarom we bestaan. ‘How’, dus hoe we dat doen? Door een persoonlijke, open organisatie te zijn, die bedrijven ondersteunt. Onze ‘What’ is een altijd passende telecomoplossing, die bedrijven optimaal bereikbaar maakt. Daarom zijn onze contracten per dag opzegbaar en zijn onze diensten goed geprijsd. Daarom krijg je altijd iemand aan de lijn die met je meedenkt en verstand van zaken heeft.

The Golden CircleDe golden circle van Simon Sinek

Onze klanten zijn de bedrijven die onze diensten gebruiken, maar eigenlijk hekelen we het woord ‘klant’. Daar doen we onze relaties namelijk mee te kort. Het zijn mensen die met ons meedenken, meegroeien en mee-ontwikkelen, iets dat ik nog steeds heel bijzonder vind. Onze grootste waarde zit in deze mensen. Extern geld verstoort de balans tussen ons en de ‘klant’. Er komt een belangenpartij bij. Je ziet dit het sterkst bij Google.

De Why, How en What uit balans

Google heeft als ‘Why’: alle informatie vindbaar maken. Hun ‘How’: “Do no evil”. De ‘What’, dus waarmee Google dat doet, is onder andere een eenvoudige snelle zoekmachine bieden en legio andere diensten.

Je ziet in hun ‘What’ echter dat het fout gaat. Zo spanden ze een rechtszaak aan tegen de staat nadat de Prism schandalen waren uitgelekt. Waarom? Het schandaal reflecteerde slecht op het bedrijf en daarmee op de aandeelhouder. Als Google de gebruiker centraal had gesteld, dan hadden ze veel eerder transparantie afgedwongen.

Een tweede voorbeeld van Google waaruit blijkt dat de Why, How en What van dit bedrijf uit balans zijn, is dat het niet meer duidelijk is via welke zoekwoorden van Google een klant op je website komt. Hier is veel oproer over ontstaan in de marketingwereld. Google zegt dat ze dit doen om de privacy te waarborgen. Het ‘vreemde’ is dat je deze data wel krijgt als je Google betaalt. Is de bezoeker van Google hierbij gebaat? Nee, die maakt het niet uit. Is de andere klant, de adverteerder, hierbij gebaat? Nee, want de verwachting is dat die meer gaat betalen. En de aandeelhouder? Juist, die verdient meer.

Alternatieve manieren van financieren

Gelukkig komen er steeds meer alternatieve manieren van financieren. Crowdfunding neemt daarbij de grootste vlucht. Wat gebeurt er als je je klanten en de mensen die binnen je organisatie werken mede-eigenaar maakt van het bedrijf? Een vraag die mijn ogen laat glimmen…

Helaas worden er bij deze vormen van financiering nog geen hoge bedragen opgehaald. Daarom proberen we steeds slimmer te werken binnen ons bedrijf. Slimmer werken, waardoor de tijd die het duurt voordat een klant rendement oplevert, verkort wordt. Dit maakt je cashflow probleem automatisch kleiner.

Een passende financiering van hyper growth

Hoe we het ook gaan aanpakken: de Why, How & What van Voys moeten in balans blijven, óók en juist bij de financiering van Voys. Daarom houden we onze ogen en oren open voor nieuwe vormen van externe financiering. En uiteindelijk vinden we ongetwijfeld een passende financiering van hyper growth, die hoort bij een veranderende telecomwereld en die past bij onze Why, How & What.

Tweet Deel Deel