Lees je onze verhalen graag? Meld je dan nu aan voor Marks nieuwsbrief vol verhalen die jou en je onderneming helpen groeien.
Het is maandagochtend 8.00 uur. Je hebt net een kop koffie ingeschonken en hebt de (digitale) krant opengeslagen. Je schrikt en denkt: ‘Waarom staat mijn concurrent nu alwéér in de krant met zijn toffe, nieuwe dienst of product? Waarom overkomt mij dat niet? Wat doe ik verkeerd?’ Het is de hoogste tijd dat je met PR start en de wereld jouw bedrijf en expertise laat zien! Maar waar moet je beginnen om als bedrijf of persoon in de media te komen en een publicatie te bemachtigen? Wij helpen je verder om jouw activiteiten op het gebied van public relations een boost te geven! Ook vertelt collega Mark hoe hij zijn relatie met de media heeft opgebouwd. Ben jij er klaar voor om je bedrijf zichtbaar te maken?
De letterlijke vertaling van PR is ‘Public Relations’. Je kunt onderscheid maken tussen interne PR en externe PR. Interne PR richt zich op medewerkers of aandeelhouders van een organisatie. Bijvoorbeeld door middel van een personeelsblad of een berichten op intranet. Externe PR valt te omschrijven als ‘de communicatie buiten je bedrijf’. Dit houdt dus in: alles wat je als organisatie zelf naar buiten communiceert (zoals in ons geval bijvoorbeeld onze blogs, onze uitingen op social media of nieuwsbrieven) en alles wat er van buitenaf (extern) over jouw onderneming wordt geschreven.
Je hebt zelf de controle over de zogeheten ‘owned media’. Dit is het type PR waarbij je zelf communiceert door middel van een bericht op je eigen social media, blog of website. Tegenwoordig wordt er niet zomaar over je geschreven. Het aanbod bij magazines of nieuwswebsites is groot. Alle communicatie die buiten jouw bedrijf om wordt gepubliceerd, wordt ‘earned media’ genoemd De ‘earned media’, een vorm van PR waarover je geen controle over hebt, is veel krachtiger en geloofwaardiger. Dit zijn bijvoorbeeld de publicaties in tijdschriften, nieuwssites, kranten of op blogs. En ja, dit is ook meteen een stuk spannender! Je hebt namelijk geen controle wat die ene journalist of redacteur over jouw bedrijf, product en/of dienst(en) schrijft. Realiseer je echter ook dat deze vorm van PR een stuk indrukwekkender, krachtiger en geloofwaardiger is voor jouw (potentiële) doelgroep. Het maakt meer indruk om door een ander als ‘expert’ te worden neergezet dan jezelf een expert te noemen op je eigen platformen.
Als ondernemer is het belangrijk om zichtbaar te zijn en daar elke dag mee bezig te blijven. Op je ‘owned media’ volgen fans, (potentiële) klanten of andere bedrijven je al en blijven dus op de hoogte van alles wat er binnen je bedrijf gebeurt. Echter wil je ook graag dat mensen die jou nog niet kennen je gaan volgen. Dit zodat je nieuwe klanten of opdrachtgevers kunt werven. Met ‘earned media’ kun je dit beginnen te realiseren.
Als je start met PR moet je vooraf vaststellen welke doelen je wilt bereiken. Voor welk probleem zoek je momenteel een oplossing? Waarom wil je beginnen met PR? Probeer dit zo goed en uitgebreid mogelijk in kaart te brengen. Je kunt doelen voor jezelf of het bedrijf stellen. Probeer dit dan ook zo SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) mogelijk te doen. Voorbeelden van PR-doelen kunnen zijn: ‘Ik wil minimaal drie keer per maand een publicatie op ‘earned media’ realiseren.’ En ander doel zou kunnen zijn: ‘Ik wil deze maand minimaal één nieuwe klant werven via earned media.’ Denk voor jezelf na welke doelen jij belangrijk vindt en hoe je dit wilt gaan behalen en zet dit op papier!
Bepaal voor jezelf hoe jouw bedrijf bekend moet staan. Welk imago vind je belangrijk? Als mensen denken aan een bepaalde dienst of product, denken mensen dan meteen aan jouw bedrijf? Probeer op papier te zetten wat jij belangrijk vindt. Hoe wil je dat mensen denken als ze jouw bedrijfsnaam, dienst of product horen vallen? Breng je ambities in beeld en probeer je hier op te blijven focussen voor een bepaalde periode.
Bepaal wie je doelgroep is. Hierdoor weet je op welke PR-verzoeken je wel of niet in moet ingaan. Of welke media je wel of niet moet benaderen. Niet elke publicatie levert namelijk een mooie positieve, gewenste opbrengst op. Als het magazine waarvoor je een artikel hebt geschreven niet past bij jouw (potentiële) klanten, dan heeft een publicatie niet zo heel veel zin en kan dit jouw imago juist beschadigen. Houd daarin goed in je achterhoofd voor wie je schrijft (en voor wie vooral niet). Het is verleidelijk om op elk verzoek in te gaan, maar durf ook ‘nee’ te verkopen. Een publicatie kost soms (veel) tijd en dat kun je beter stoppen in een publicatie die bij jouw bedrijf, werkwijze, product of dienst past. Dit levert je uiteindelijk ook meer op!
Ontdek welke mediums het beste bij jou passen qua onderwerpen en doelgroep. Of ze nou groot of klein zijn; deze platformen zijn voor jouw bedrijf het belangrijkste. Stel een lijstje op met diverse media waar jij minimaal één publicatie wilt behalen in een bepaalde periode. Probeer ook te netwerken; welke contactpersoon of redacteur moet ik bij dit medium benaderen? En wat zijn of haar contactgegevens? Breng gerust eens een bezoek aan je nieuwe connectie binnen je netwerk. Hierdoor ontdek je samen hoe je de beste win-win situatie kunt creëren. Op deze manier bouw je een goede relatie op met partners
Collega Mark merkt dat Twitter voor hem heel goed werkt om een waardevol netwerk op te bouwen: “Een mooie manier om een relatie met de media op te bouwen is Twitter. Veel journalisten zijn op Twitter aanwezig en iemand aanspreken is heel laagdrempelig. Dat geeft de ruimte voor informeel contact. Door zelf actief interessante verhalen te delen blijft de relatie met de media gelijkwaardig én waardevol. Ik help beide partijen zonder dat ik daar zelf profijt van heb. Veel journalisten ken ik nog vanaf het begin van hun loopbaan, toen ik net begon met ondernemen. Met die relaties ben ik nooit heel bewust bezig, uiteindelijk wil ik authentieke relaties met mensen aangaan om wie ze zijn en niet om welke positie ze hebben.”
In jouw medialijstje moeten vooral mediums staan waarmee je je als bedrijf kunt identificeren en die zich ook richten op dezelfde type doel- en klantgroepen als jij. Een grote publicatie in een tijdschrift of klant klinkt bijvoorbeeld verleidelijk, juist omdat ze veel mensen bereiken. Maar voor je die op medialijstje zet, moet je je afvragen of zij wel schrijven over topics die voor jou belangrijk zijn en of zij wel schrijven voor de gewenste leeftijdsgroepen. Trekt een medium het juiste publiek niet? Bespaar dan je moeite en kies een medium die goed aansluit. Je kunt je beter focussen op een kleiner medium met een passende doelgroep, dan een groter medium met een doelgroep die toch niet geïnteresseerd zijn.
Het verschil tussen PR en adverteren is groot. Advertenties kosten geld. Daarnaast bepaal je bij advertenties zelf welke informatie je over je bedrijf op welke manier deelt. Het is degene die met een advertentie geconfronteerd wordt meteen duidelijk dat het om een advertentie gaat waarvoor het bedrijf betaald heeft. PR is gratis en efficient; dit zijn publicaties in bijvoorbeeld tijdschriften, kranten, blogs, enzovoort. Maar ook als jouw naam wordt genoemd in een podcasts, of als iemand een goede review achterlaat. Dit wordt ook wel ‘free publicity’ genoemd.
De enige manier om geen geld uit te geven aan publicaties, is dat je een situatie creëert die gunstig is voor jezelf als voor de media. Je moet je altijd afvragen: ‘What’s in it for them?’ Het is daarom van heel groot belang dat je hoogwaardige, goede content aanlevert bij het medium waarop je met een publicatie genoemd wilt worden. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken. Zo maakte collega Wouter onlangs een podcast met Wendy van Wijngaarden over werkgeluk en schreef Mark een gastblog voor MT/Sprout over hoe je je bedrijf een vliegende start geeft of door middel van het schrijven een persbericht die overgenomen wordt door verschillende nieuwsmedia.
Daarnaast is het volgens collega Mark belangrijk om te beseffen dat journalisten ook gewoon mensen zijn. Mark: “Journalisten zijn op zoek naar mooie verhalen. Die verhalen hoeven niet altijd over onszelf te gaan. Soms zie ik tof nieuws of goede informatie waarvan ik weet dat een bepaalde journalist er echt iets moois van kan maken, die tip ik dan zeker even. Ik zorg dat journalisten op me kunnen rekenen, ben kritisch en lever alleen echt goede verhalen aan.’
Je doet een redacteur of journalist veel plezier als je een mediakit kunt aanleveren. In een mediakit staan bijvoorbeeld foto’s die mediums rechtenvrij mogen gebruiken. Hierbij is het belangrijk dat bijgevoegde foto’s aansluiten bij de aangeleverde content. Hierdoor lever je een in één keer een volledig pakket aan met alle benodigde content. Dit scheelt weer onnodig heen en weer mailen en dit scheelt vooral veel tijd voor de redacteur of journalist die met jouw content aan de slag gaat.
Vergeet alleen niet dat je zelf ook nog diverse kanalen hebt. Als je zelf toffe content hebt gemaakt, dan wil je die uiteraard ook graag kenbaar maken aan de wereld. Je hebt vast een eigen blog opgericht. Of één of verschillende accounts aangemaakt op sociale media. Op deze manier kun je zelf ook mensen bereiken op een manier die bij je past. En wat misschien ook wel fijn is: over deze uitingen heb je zelf de volledige controle.
Een persoonlijke benadering is vaak de beste benadering. Indien je bijvoorbeeld een blog of een persbericht deelt, schrijf je contactpersoon dan altijd persoonlijk aan en leg uit waarom dit persbericht of deze blogpost voor hen zo relevant is. Op deze manier kun je een medium proberen te overtuigen over jou te publiceren (en ja, dit werkt!). Houd altijd scherp voor jezelf waarom je wilt dat potentiële klanten bij jou moeten komen en waar je precies voor staat. Hierdoor zorg je ervoor dat externe publicaties zoveel mogelijk bij jouw bedrijf zullen passen.
Zorg ervoor dat je alle belangrijke PR-momenten noteert en welke mediums en contactpersonen je hiervoor wilt benaderen. Op deze manier heb je overzichtelijk welke momenten voor jou belangrijk zijn en zorg je er voor dat je op tijd bij bent. Als je tijdsgebonden bent, doe je er goed aan om een artikel, blog of persevenement tijdig aan te kondigen. Sommige tijdschriften of vakbladen werken weken (soms zelf enkele maanden) vooruit en zijn afhankelijk van redactionele planningen. Zijn er momenten waarop je wilt inhaken? Spreek je bijvoorbeeld op een congres? Ga je een samenwerking aan? Is er een deadline op de inschrijving voor die ene ondernemersprijs? Of zijn er momenten waarop je wilt inhaken? Dit zijn de momenten die je moet opnemen in je PR-kalender.
Hopelijk heeft dit artikel over PR je verder geholpen en kun je starten met je eigen PR-strategie! Heb je toch nog vragen? Neem dan contact op met onze PR Officer.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzichtVan 21 juni 2024