Interview met Kasper van Baxbier
Vlak voordat Baxbier het proeflokaal in Groningen opent, komt Kasper Hiddema bij het bedrijf aan boord. Je kunt hem ook wel ondernemer binnen Baxbier noemen. Hij is verantwoordelijk voor onder andere de inkoop, marketing en evenementen van de bierbrouwerij. “Samen met mijn collega’s ben ik heel ondernemend bezig om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen”, vertelt Kasper.
Het verhaal van Baxbier begint in een gewone keuken. “Het is dan 2013 en oprichters Jeroen en Sepp zijn hobbybrouwers, maar die hobby loopt al gauw uit de hand. De twee worden vrij snel behoorlijk goed in het brouwen van bier.” De volgende stap lonkt, maar er is op dat moment geen handboek of opleiding om het brouwersvak te leren. “Je leert daarom vooral van anderen en door het gewoon te doen.”
Dat leren kun je doen als huurbrouwer: je gaat met je recept naar een grotere brouwerij waar je jouw bier maakt. Zo pakken Jeroen en Sepp het de eerste twee jaren ook aan. “De hoeveelheden bier die je in een gewone keuken en in een echte brouwerij brouwt, verschillen nogal. De stap van 20 naar 2.000 liter is enorm. En zo’n eigen brouwinstallatie kost honderdduizenden euro’s, dat heeft de gemiddelde startende ondernemer niet op de plank liggen.” Het huurbrouwen biedt Baxbier de mogelijkheid om plannen te smeden voor een eigen brouwerij terwijl het merk verder groeit.
Om je merk groter te maken heb je supporters nodig, mensen die je idee steunen. Baxbier heeft een groep fans van het eerste uur omdat de stap naar een eigen brouwerij en proeflokaal mede mogelijk is gemaakt door crowdfunding. “Ik ben natuurlijk geen financieel adviseur, maar ik denk dat het goed is voor startende ondernemers om crowdfunding als optie te onderzoeken. Dat heeft voor Baxbier heel goed gewerkt. We hebben dankzij de crowdfunding een paar honderd ambassadeurs voor het leven.” Die fanbase is dus belangrijk, maar dat is volgens Kasper niet alles. “Zorg dat je doorontwikkelt met de juiste mensen om je heen. En doe toffe dingen die verschillen van wat je concurrent doet, zodat je echt opvalt.”
“Ondernemen is vallen en opstaan, proberen en doen. En dat is hartstikke leuk, maar het brengt wel risico’s met zich mee, omdat je als beginnende brouwer nog niet echt weet waar je precies mee bezig bent.” Zo zijn bij Baxbier niet alle ideeën gelukt. “Neem ons dropbier: op papier een fantastisch idee, maar het smaakte nergens naar. Daar is niets subjectiefs aan, dat bier was echt niet lekker. Dat is jammer, maar helemaal niet erg. Iedere ondernemer heeft dat weleens, dat je iets probeert wat niet werkt. Ik denk dat de eerste ondernemer die alleen maar voltreffers maakt nog geboren moet worden. Als mensen nooit fouten mogen maken, dan ontstaan er ook nooit goede ideeën.”
Voor beginnende ondernemers met een goed idee heeft Kasper het volgende advies: “Begin gewoon. Er zijn zoveel dingen waar je aan moet denken, dus misschien moet je juist niet aan te veel denken. Verzamel de juiste mensen om je heen en begin. Versie 1.0 is nooit perfect, dus als je daarnaar streeft voordat je iets lanceert, loop je meteen achter de feiten aan. Ben je bij wijze van spreken bij versie 0.7? Dan is dat wellicht het juiste moment om gewoon de sprong te wagen en te beginnen. Verbeteren moet je toch altijd.”
Meer ondernemersverhalen lees je op voys.nl/ondernemen.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzichtVan 4 november 2024