Het bedrijfspand oogt onopvallend: slechts de vlaggen aan de buitenkant geven aan dat er binnen wordt gewerkt aan de bouw van de meest innovatieve bank van Nederland. De ontvangst is hartelijk, de kantine open; net als de werkplekken en het gesprek met de CEO. Welkom bij internetbank Knab.
We – Frederieke, Lykle en ikzelf – hebben een afspraak met de oprichter van Knab; Rene Frijters. Rene liep al een aantal jaren rond met het plan om een klantgerichte bank op te zetten, die klanten helpt om inzicht te krijgen in hun financiële wereld. Na de wisseling aan de top bij Aegon vond Rene medestanders en sinds 2011 mag hij zich CEO van Knab noemen. Een bank waar Aegon voor 100% eigenaar van is.
Ik stap met een gezonde dosis wantrouwen het gesprek in. Is een 100% Aegon dochter de club die de bankenwereld op zijn kop gaat zetten? “Ja”, zegt Rene met overtuiging. “Alleen het feit al dat we bestaan en dat de nieuwe top van Aegon ons dit vertrouwen heeft gegeven zegt alles. We hebben geen oude systemen, niet in techniek en niet in organisatie en daarmee kunnen wij ons richten op de klantwens. En dat is wat Knab wil zijn, een bank voor en met haar klanten.”
Na een introductie in de kantine, lopen we naar de open kantoortuin een verdieping erboven. In een door glas van de kantoortuin gescheiden ruimte laat Rene ons de online Knab omgeving zien. Die is indrukwekkend. Zo wordt je betaalrekening automatisch aangevuld van je spaarrekening op het moment dat deze in het rood schiet. Ook krijg je een alert als je pint in het buitenland (ben je op vakantie of mis je misschien een betaalpas?) en heb je een heel duidelijk inzicht in je inkomsten en uitgaven door de pie charts met categorieën als huishouden, auto en loterijen. Wat ook opvalt is de rente op de lopende rekening: die is er namelijk wel.
Het is slechts het begin. Rene laat trots het gebruiksvriendelijke beleggingsproduct zien en dat wordt gevolgd door een demo van de eerste versie van de financiële planning tool. De tool moet inzicht geven in je financiële huishouding van morgen en zit sterk in elkaar.
Rene sluit af met een demo van het communicatie onderdeel van Knab.nl. In dit gedeelte van de beveiligde omgeving kan een klant alle communicatie met de bank terugvinden. E-mail wisselingen die er geweest zijn, brieven die de bank je gestuurd heeft, videochatgesprekken en zelfs de audio van de telefoongesprekken die je gevoerd hebt met Knab kun je terugluisteren. Een relatiemanagementpakket dat niet alleen door de bank, maar ook door de klant eenvoudig te gebruiken is binnen één eenvoudige omgeving. De nerd in mij maakt een diepe buiging.
De organisatie is open, dat is niet alleen op de site zo, maar ook binnen de organisatie is het voelbaar. De bankproducten zijn transparant en in alles klinkt het credo ‘voor en met de klant’ door. De webomgeving zit niet alleen gelikt in elkaar, maar kan ook heel veel. Toch heeft Knab het eenvoudig en gebruiksvriendelijk weten te houden. Dit is zonder twijfel een product van de bankmarkt van morgen. Dan blijft er nog één vraag over. Stapt de klant over naar een transparante bank die bestaat voor en met haar klanten? Dat moet de toekomst ons leren. Als er nog iets meer Triodos in Knab komt te zitten, dan ben ik als persoon over. De nerd in mij is namelijk al overgestapt.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzichtVan 4 november 2024