Het Nederlandse Consulate General in San Francisco nodigde ons uit voor de Silicon Summit. Een jaarlijks terugkerend evenement, waarbij Nederlandse startups kennis maken met het werken, leven en ondernemen in Silicon Valley. Voor Inobe, Peperzaken en Voys een goede reden om samen met 13 collega-ondernemingen uit Delft en Enschede 10 dagen in het ICT-Mekka van de wereld te vertoeven.
Het programma bestond uit pitch-trainingen, pitchen voor VC’s en eigen en centraal ingeplande bedrijfsbezoeken. Voor de Groningse delegatie was het vooral snuffelen aan het entrepreneursklimaat in deze ICT hotspot.
Een onderneming in Silicon Valley start met een idee. Dit idee wordt uitgewerkt tot een prototype. Kun je zelf niet coden dan zoek je bij je concept een CTO die dit wel kan. Een prototype kent een minimum aantal functies die heel goed zijn uitgewerkt (minimal viable product). Een businessplan is absoluut niet relevant. Een businessmodel is wel heel relevant. Onder andere de keynote van Steve Blank, de uitvinder van het hedendaagse businessmodel was hierbij waardevol. Met het prototype en je businessmodel stap je naar een seed investor. Dit kan een incubator zijn die een klein geldbedrag ($25.000) en werkruimte (6 maanden) ter beschikking stelt in ruil voor aandelen (8% tot 20%). Heb je na deze 6 maanden een goed product met een groeiende klantbasis dan ga je naar een Venture Capitalist (VC). Deze investeert een relevant bedrag tegen een relevant deel van de aandelen. De eigenaren houden in dit stadium het grootste deel van het aandelenpakket. Vervolgens bouw je het bedrijf uit en zoek je een werkend businessmodel bij je product en je klanten. Deze zal veelal anders zijn dan het originele businessmodel maar dat is niet bezwaarlijk. Het uiteindelijke doel van de VC en de ondernemer zijn de exit. Een bedrijfsgroei van factor 10 is daarbij het minimum. De exit is een IPO (naar de beurs), of een verkoop van het bedrijf aan een andere, meestal veel grotere, organisatie.
In Nederland werkt het anders. We zijn gewend om onze eigen groei te bekostigen. Als we naar een bank of VC gaan dan wil deze een businessplan zien. Waanzin volgens Steve Blank, want dat kun je simpelweg nog niet weten, je bent aan het pionieren. Ook denken we in Nederland anders. Voor legio bedrijven is Nederland de markt en is een miljoen omzet genoeg. Ondernemers starten een bedrijf en blijven bij een bedrijf. Voor maar weinig Nederlandse ondernemingen is de wereld het afzetgebied.
Ik heb vooral veel gehaald uit ons bezoek aan Mozilla Labs. De Mozilla Foundation is de organisatie die de Firefox browser uitgeeft. De cultuur van de organisatie en de missie van het bedrijf passen het beste bij Voys. Mozilla wil het vrije internet geen speelveld laten zijn van louter commerciële bedrijven (Google met Chrome en Microsoft met Internet Explorer). Een vrij, open en innovatief internet en het behoud daarvan is een primaire motivator van het bedrijf. Hier wordt dus ook niet gesproken over een exit, en medewerkers – waar goed betaald – werken er met een waardevolle motivatie.
Voys is gestart omdat we bedrijven een passende telecomoplossing wilden bieden. Een echt alternatief voor de KPN’s van de wereld. Een bedrijf dat luistert naar haar klanten en producten ontwikkelt voor en met haar klanten. Producten die perfect passen bij de klanten die het afnemen en hen daarmee beter bereikbaar maakt. Dat is waarom Voys bestaat. Het doel van Voys is ook om een bedrijf te worden wat impact heeft en daarmee het telecomlandschap verandert. En daar ontstaat een bottleneck. Als we internationale impact willen hebben met onze telecom techniek, dan zullen we in de landen waar we actief zijn lokale presence moeten hebben. Om dit te vereenvoudigen is in 2010 VoIPGRID opgericht. Dit is de wholesale-tak van Voys die onze techniek ook aan biedt aan andere, Nederlandse en internationale partijen. We willen met deze tak nu echter een stap verder gaan.
Ten eerste komen er binnen Voys en VoIPGRID meer API’s ter beschikking waarmee andere organisaties onze techniek – of delen daarvan – kunnen implementeren binnen hun eigen omgeving. Ten tweede zal VoIPGRID de broncode van relevante onderdelen en componenten die we ontwikkelen publiek beschikbaar gaan maken onder een open source licentie. Hierbij wordt waarschijnlijk gekozen voor de GPL licentie. Dat betekent dat derden kunnen meewerken aan onze techniek, gebruik kunnen maken van onze broncode en deze vrij kunnen bewerken en inzetten. Dit is iets wat niet over één dag ijs gaat. Onze broncode staat al in GitHub, maar we willen een actieve community ontwikkelen die we verder kunnen helpen vanuit de VoIPGRID organisatie. Ook gaan we binnen Nederland en daarbuiten op zoek naar partijen die voordeel kunnen behalen met onze code en de reeds ontwikkelde componenten. In 2012 en 2013 zal dit een belangrijk ontwikkelpad van de wholesale tak worden. Op weg naar open source.
Komt dit nou allemaal uit één bezoekje aan Silicon Valley? Nee, het is al iets wat twee jaar borrelt bij Voys. Het bezoek aan Silicon Valley onderstreept alleen maar verder dat open source voor ons de meest passende manier is om impact te hebben. Het past in alle opzichten het best bij onze organisatie. De reden dat je dit nu ook op deze website vindt is dat we van klanten vaak de vraag krijgen wat er met Voys gaat gebeuren op de lange termijn. Deze vraag beantwoorden we hierbij.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Van 22 mei 2024