Lees je onze verhalen graag? Meld je dan nu aan voor Marks nieuwsbrief vol verhalen die jou en je onderneming helpen groeien.
Mooi nieuws: Voys is CO2-neutraal. Dat hebben we voor elkaar gekregen door onze CO2-uitstoot in kaart te brengen en vervolgens te compenseren. Betekent dit dat we aan het greenwashen zijn? In dit stuk vertelt collega Maarten waarom we bij Voys niet zo’n probleem hebben met die soms omstreden term.
Mijn naam is Maarten en ik heb bij Voys onder andere de Captain Planet-rol. Samen met Marriël Edzes van Looped houd ik me bezig met duurzaamheid binnen ons bedrijf: hoe verkleinen we de impact op onze planeet? Dat doen we door onze CO2-uitstoot te reduceren én compenseren. Dat laatste zou je ook ‘greenwashing’ kunnen noemen.
De term greenwashing komt vaak negatief in het nieuws. Grote bedrijven compenseren hun CO2-uitstoot en claimen zo dat ze goed bezig zijn als het om duurzaamheid gaat. Bij Voys doen we niets anders: we hebben onze CO2-uitstoot in kaart gebracht om die vervolgens te compenseren. Quick and dirty, zoals sommigen zouden zeggen. En bij Voys zijn we van mening dat iedereen dat in ieder geval zou moeten doen. Waarom? Dat leg ik je in dit stuk graag uit.
In de wereld van CO2 weet iedereen ongeveer wel wat ‘verkeerd’ is, denk aan vliegen en autorijden. Maar er is te weinig informatie beschikbaar om te bepalen wat je CO2-uitstoot daadwerkelijk is. Vooral als je kijkt naar wat je als bedrijf allemaal koopt, en dat is nogal wat. De CO2-wereld staat in de kinderschoenen en is afhankelijk van de informatie van leveranciers, en die input is niet altijd (volledig) aanwezig. Daarom moet je vaak uit gaan van een gemiddelde. Dat maakt het als bedrijf lastig om in kaart te brengen wat je uitstoot is en hoeveel het kost om die te compenseren.
Omdat de benodigde informatie niet altijd voorhanden is, gebeurt het vaak dat de meeste tijd zit in het uitzoeken van de CO2-uitstoot en bepalen hoe hoog die is. Dat is zonde, want we zijn van mening dat de focus zou moeten liggen op het reduceren en compenseren ervan. Bij Voys stapten we in die uitzoek-valkuil en we hopen dat jij een andere weg kiest.
Goed, Voys is dus CO2-neutraal. Maar wat houdt dat eigenlijk in? Het betekent in ieder geval dat wij:
Eigenlijk vinden we de bovenstaande punten niet zo relevant. We vinden het belangrijker om in actie te komen en daarmee onze CO2-uitstoot te reduceren en compenseren. Hoe eerder we hiermee bezig gaan, hoe eerder we klimaatverandering de baas zijn. Ben je met duurzaamheid bezig? Zorg er voor dat je geen tunnelvisie ontwikkelt en je alleen maar focust op CO2-uitstoot. Want als het gaat om duurzaamheid, dan zijn andere elementen ook van belang. Denk aan luchtvervuiling, overconsumptie en materiaalschaarste.
In een wereld waar de ene na de andere crisis zich lijkt op te volgen, wordt het steeds belangrijker hoe je als bedrijf bijdraagt aan een betere wereld. Uit de economische crisis in 2008 bleek dat bedrijven die duurzaam georiënteerd waren, veel beter presteerden dan organisaties die zich daar niet mee bezig hielden. Ook kwam onlangs naar voren dat generatie Z graag wil werken voor bedrijven die een positieve impact maken en zo bijdragen aan een betere wereld. Een toekomstbestendig bedrijf is er tegenwoordig een dat niet alleen denkt aan winst, maar ook aan de toekomst van de volgende generaties, op financieel, maatschappelijk en ecologisch vlak. Tijd om in actie te komen dus.
Oké, even terug naar het nieuws dat Voys CO2-neutraal is. Naast de punten die we hierboven opsomden, betekent het ook dat we:
Als we zeggen dat we als bedrijf CO2-neutraal zijn vanaf 2021, dan kun je zeggen dat we aan het greenwashen zijn. Uitstoot reduceren is namelijk de enige échte manier om CO2-neutraal te zijn. Maar in de westerse wereld is het bijna onmogelijk om een bedrijf te runnen zonder uitstoot. Dat betekent niet dat we ons daarbij neerleggen. We gaan de discussie aan binnen het bedrijf en met leveranciers om onszelf te verbeteren en op duurzaamheid te focussen. Maar het betekent ook dat we er soms bewust voor hebben gekozen om niet te reduceren, dan is compenseren de enige andere optie.
Een voorbeeld: we kiezen er nog steeds voor om telefoons te verkopen aan klanten. Voor onze online applicaties is dat niet nodig, maar sommige klanten gebruiken graag een fysiek toestel. Dan hebben we liever dat ze die telefoons via ons kopen, dan dat ze die ergens anders kopen en we er geen impact op kunnen hebben.
Een ander voorbeeld: we bieden een gezonde lunch aan op kantoor. Maar als we de uitstoot van het bedrijf willen verlagen, dan zouden we ervoor kunnen kiezen om de lunch niet meer aan te bieden en daarmee de uitstoot te verplaatsen naar de privésfeer. Zulke concessies doen we liever niet.
Het is raar om te zeggen dat greenwashing nodig is, omdat het bewezen is dat dit het vertrouwen van consumenten, bedrijven en investeerders ondermijnt. En die gedachte kun je als lezer ook hebben bij onze ‘claim’. Al decennia roepen wetenschappers dat er sprake is van klimaatverandering en nog steeds is er niet genoeg tijd, geld en kennis om goed inzicht te hebben in de CO2-uitstoot. Daarnaast is het goed om te weten dat er veel vormen zijn van greenwashing: van compleet gefabriceerde berichten tot valide claims die niet helemaal tot uitvoer worden gebracht. Denk aan een 100 procent herbruikbaar product, dat niet voor de volle 100 procent wordt hergebruikt.
Greenwashing, hoe omstreden de term volgens sommigen ook is, zorgt ervoor dat we in actie komen. En die actie en beweging is goed.
Ook laat greenwashing zien dat er sociale druk is en het creëert de mogelijkheid om duurzaamheidsclaims te checken. Het zorgt er ook voor dat we onszelf steeds meer bijscholen over wat wel ‘groen’ is en wat niet. Want, om heel eerlijk te zijn, weten we met z’n allen nog te weinig af van het onderwerp duurzaamheid. Hoe meer we ermee bezig zijn, hoe meer het normaal wordt. En dát is de echte meerwaarde. Duurzaamheid moet onderdeel worden van bedrijfsstrategieën, beslissingsmatrixen, het design van producten en diensten en van het inkoopbeleid. Het moet een vanzelfsprekend onderdeel worden van het bedrijfsleven.
Het korte antwoord op die vraag is: nee. En het is een utopie om te denken dat we hier ooit klaar mee zijn, duurzaamheid is een ongoing onderwerp. Het belangrijkste punt waar we bij Voys nu mee bezig zijn, is onze historische uitstoot in kaart brengen om ook die te compenseren. Daarnaast werken we aan het implementeren van een sociaal en duurzaam inkoopbeleid. Ook proberen we collega’s, leveranciers en klanten steeds meer bewust te maken van hun eigen impact op de planeet. Dus ja, je zou kunnen zeggen dat we onze CO2-uitstoot greenwashen door die te compenseren, maar we komen ook in actie door dat ruim te doen en een stap extra te zetten.
Wil je meer weten over hoe we het bij Voys hebben aangepakt? Of heb je een tip voor ons? Neem gerust contact met me op via maarten.vanbrussel@voys.nl.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzichtVan 9 september 2024