“Voys model” of “Semco stijl”?

author image
Mark Vletter 4 februari 2013 1 min
Image placeholder

De dag nadat ik de buurman heb uitgelegd waar we bij Voys mee bezig zijn, staat hij bij me op de stoep met een boek in zijn hand. “Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen, maar dit móet je lezen”. Ik neem het blauw-rode boek aan en lees ‘Semco Stijl’ van Ricardo Semler. “Ik ben geen held met lezen”, zeg ik tegen de buurman, “maar ik zal een poging wagen.” Twee dagen later heb ik het boek uit. Ricardo Semler brengt de kern van het Voys Model al dik 20 jaar in de praktijk en is daar bijzonder succesvol mee! Gisteren zond het VPRO-programma Tegenlicht een prachtige documentaire uit over het bedrijf Semco en zijn voorman Ricardo Semler. Lezers, kijk die uitzending!
Bekijk de video in andere formaten.

In aanloop naar deze uitzending besprak ik het Voys model met Steven en Andrei. Al pratend kwamen we tot de conclusie dat de kern van het Semco en Voys model (gelukkig) niet nieuw is. In het filmpje wordt duidelijk dat bedrijven over de hele wereld de gedachte overnemen en toepassen. Nu is het niet zo dat je als organisatie moet kiezen voor het Voys Model of voor de ‘Semco stijl trucjes’. Wat je wel kan doen is kijken welke aspecten van deze manieren van werken passen bij jouw bedrijf. Wat is het doel ervan? Welke verschillen merk je op? Breng liefde, verantwoordelijkheid, openheid en vertrouwen (terug) in je organisatie. Want gelukkige mensen binnen je bedrijf zorgen voor gelukkige mensen buiten je bedrijf. En wie weet… wie weet word je er zelf ook een gelukkiger mens van ;).

Hieronder het hele interview dat hoort bij bovenstaande aflevering ‘De kapitale kracht van gelukt’.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 13 september 2021

‘Starten met zelfsturing’: de meeschrijvers aan het woord

Van 9 september 2021

Geert Booster over meeschrijven aan ons e-book over zelfsturing: “Anderen inspireren, daar doe ik het voor!”

Helaas...

De 15 minuten zijn verlopen. Dat betekent dat je nummer(s) niet meer zijn gereserveerd.

Als je het snel nogmaals probeert zou het kunnen dat je jouw gekozen nummer(s) nog kunt redden van andere kapers op de kust.  Maar hier geldt wel: weg = pech

We kunnen deze review zo niet vinden

Erg vervelend dat we deze specifieke review niet voor je kunnen vinden. Bekijk al onze reviews om erachter te komen wat klanten van ons vinden!

Kiyoh pagina!