Messengerdienst WhatsApp biedt sinds afgelopen week een belfunctie aan. Deze functie is nu nog alleen beschikbaar voor Android gebruikers. Als aanbieder van zakelijke (VoIP) telefonie zijn we er natuurlijk als de kippen bij om een dergelijke nieuwe functionaliteit uit te proberen: hoe werkt het, wat is de kwaliteit van de gesprekken, maar bovenal: is ‘t wat?
Op het moment dat je een gesprek via WhatsApp start, bel je via VoIP. Dat houdt in dat je via je WiFi-, 3G- of 4G-verbinding belt. Je verbruikt dus geen belminuten, maar (in het geval van 3G en 4G) MB’s uit je databundel. Bel je via je WiFi-verbinding, dan kost het niets.
Uiteraard hebben we een aantal keren getest of het goed werkt. We hebben gebeld van 4G naar 4G, van WiFi naar WiFi en van 4G naar WiFi. In alle gevallen leverde dat bijzonder slechte gesprekskwaliteit op. Als je tijdens het bellen met elkaar tot tien telt, kun je mooi testen hoe hoog de latency (vertraging) is in de gesprekken. In het geval van WhatsApp is deze zeer hoog en daardoor praat je continu door elkaar heen. Bovendien komt de audio soms ‘dubbel’ door. Wat wel heel snel gaat is het opzetten van de verbinding. Omdat je rechtstreeks via internet belt, heb je geen ‘verbindingstijd’.
Je kunt er mee bellen… en daar is ook alles mee gezegd. De vertraging in de gesprekken levert een dusdanige irritatie op, dat je bijna smeekt om je mobiele telefonienetwerk. Dat het er een keer van gaat komen weten we zeker, maar WhatsApp zal met dit product hoogstwaarschijnlijk niet de partij zijn die ervoor zorgt dat het mobiele GSM-netwerk verdwijnt.
Voys is al bijna tien jaar bezig met de ontwikkeling van een stabiel VoIP platform. Als een van de eerste providers maakten wij het bellen via internet mogelijk. Gesprekskwaliteit heeft bij ons altijd de hoogste prioriteit gekregen en daardoor kunnen we nu dan ook een een deskundig oordeel vellen over de nieuwe functionaliteit van WhatsApp. Het is een prachtige en logische stap voor de berichten app om het bellen toe te voegen. De belfunctie is mooi geïntegreerd en werkt ook over 3G, wat knap is. De geluidskwaliteit – ja, we zijn kritische zakelijke belhamels – laat nog erg te wensen over. WhatsApp is echter altijd bezig met het verbeteren van haar diensten, dus dit zal in de toekomst zeker beter worden. Slotconclusie? Mooie eerste stap, nog een hoop werk te verzetten.
Lees het nieuwsbericht over WhatsApp op de site van de NOS.
Heb jij bellen met WhatsApp al geprobeerd en wat vond je ervan?
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzicht