Dit kun je verwachten van Freedom: nieuwe apps, slimme features

Profielfoto van Sanne
Sanne Bakker
12 september 2025
7 min

Begin 2025 schreef collega Mark over hoe Voys zich ontwikkelt van telecomprovider naar relatiebouwer op drie gebieden: Freedom, Ascend en door middel van internationalisatie. Vandaag geven we je een update over deze transformatie naar relatieprovider. In deze blog zoomen we in op het platform dat we zelf ontwikkelen: Freedom. Wat gaan we de komende tijd doen en waarom? Hoe staat het met de productontwikkelingen? En wat kun je van ons verwachten? 


Gloednieuwe desktop app en mobiele app: meer dan bellen

We werken aan een prachtige nieuwe desktop app en mobiele app voor zakelijke communicatie. Waarom we dit doen, terwijl we met Freedom al een goed functionerend platform hebben? Dat leg ik je hieronder uit.

Collega Ritske vertelde er eerder over: de manier waarop we met elkaar communiceren verandert. Er komen steeds meer kanalen bij en “Mij nie bellen” is voor Gen Z letterlijk de normaalste zaak van de wereld; chat wordt meer gewaardeerd. Onze huidige app en webphone zijn niet ingericht op het toevoegen van meerdere kanalen. En daarom zijn we aan het begin van dit jaar gestart met het bouwen van een nieuwe desktop app en mobiele app, waarin bellen en chatten via verschillende kanalen soepel samenwerken. 

Het bouwen van nieuwe apps biedt mogelijkheden, we kunnen namelijk slimme functionaliteiten toevoegen. Bijvoorbeeld het tonen van essentiële context op basis van voorgaande interacties met je klant, samenvattingen van gesprekken weergeven en eenvoudig binnenkomende chats verdelen onder collega’s. 

Qua mogelijkheden van de nieuwe apps kun je denken aan:

  • Eén overzichtelijk platform met alle communicatie van je contacten. Integratie van meerdere communicatiekanalen, te beginnen bij WhatsApp Business en telefonie, in één eenvoudig overzicht. 
    Een klant kan via verschillende kanalen contact met je opnemen. Om te voorkomen dat je allerlei tools daarvoor moet gebruiken (en in de gaten moet houden), werken we aan één overzicht met alle waardevolle communicatie van jouw klanten. Ongeacht het communicatiekanaal waarmee jouw klant contact met je opneemt. En daar blijft het niet bij, je hebt dit overzicht per contactpersoon in plaats van per kanaal. Eén tijdslijn per contactpersoon, alle context van die persoon op één plek.
  • Context van de klant. Eén tijdlijn is heel handig, maar als die tijdlijn erg lang wordt, kan het onoverzichtelijk worden. En over het algemeen hoef je maar weinig te weten om een klant goed te kunnen helpen. Door het toevoegen van contextuele klantinformatie, halen we de essentie van voorgaande interacties met je klant boven water. Zo kun jij je snel focussen op dat wat telt: goed contact met je klant, zonder te graven naar informatie over voorgaande interacties of afspraken.
  • Betere samenwerking. Makkelijker samenwerken met collega’s. Verdeel chats en voeg notities toe die zichtbaar zijn voor jezelf en je collega’s.
  • CRM-integratie. Eenvoudig je telefonie koppelen aan je CRM-systeem is iets wat we nu ook al aanbieden, maar straks mogelijk is vanuit die nieuwe desktop app. 
  • Automatisch gegenereerd contactboek. Automatisch een contactboek opbouwen van al je klanten en relaties in de desktop app en mobiele app.
  • Eenvoudig aanpassingen doorvoeren. Instellingen makkelijker aanpassen via je laptop, zodat inloggen in de Freedom portal niet meer nodig is. Bijvoorbeeld het toevoegen/aanpassen van Openingstijden of Gebruikers.

De TL;DR van dit verhaal: zakelijke communicatie verandert. We bouwen nieuwe Voys apps om zakelijke communicatie te bundelen, waardoor het slimmer en efficiënter wordt. Natuurlijk kun je met de nieuwe apps ook gewoon bellen en gebeld worden. Maar naast bellen voegen we allerlei handige functies en kanalen toe. Zo ben jij goed voorbereid op de toekomst en kunnen wij makkelijker en sneller nieuwe functionaliteiten toevoegen, zoals ook eerder helder uitgelegd door Mark en door collega Ritske. Alles om jou en je team te helpen focussen op wat écht telt: de relatie met je klant.

Hoe jij nu al gebruik maakt van nieuwe features

Je denkt misschien: Mooi, die nieuwe apps. Maar heb ik er nu ook al iets aan? Jazeker! De onderdelen die we ontwikkelen voor de nieuwe apps, voegen we nu al zoveel mogelijk toe aan ons huidige platform. Zo hebben we de afgelopen jaren al wat mooie functionaliteiten toegevoegd, je kunt hierbij denken aan Voys Reach en Voys Pulse. Hier vind je alle ontwikkelingen van de afgelopen jaren op een rijtje. 

Op deze manier kun jij direct gebruikmaken van de nieuwste tools, terwijl wij ook druk bezig zijn met het ontwikkelen van de nieuwe applicaties. Win-win.


De nieuwste ontwikkelingen

Alle nieuwste ontwikkelingen zetten we hieronder voor je op een rij:

Gesprekstranscripties (bèta): duidelijk en veilig door privacyvriendelijke AI  

Voicemailtranscriptie hebben we eind 2024 al toegevoegd aan ons portfolio, in de afgelopen maanden is daar Gesprekstranscripties aan toegevoegd. Heb je een telefoongesprek gehad en wil je achteraf checken wat er precies is gezegd? Met de feature Gesprekstranscripties worden je opgenomen gesprekken automatisch omgezet in tekst. Eenvoudig terug te lezen, te delen met collega’s en, via onze open API, direct te koppelen aan je andere business tools. Superhandig! Uiteraard worden deze transcripties ook onderdeel binnen de nieuwe apps.

Gesprekssamenvattingen (bèta)

Als vervolgstap op de transcripties van gesprekken, worden er ook samenvattingen gemaakt van die gesprekstranscripties. Zo kun je snel tot de kern komen. Je hebt direct inzicht in voorgaande gesprekken en welke afspraken er zijn gemaakt, zonder de gehele transcriptie door te hoeven nemen. Ook de Gesprekssamenvattingen wordt zowel aan het huidige Freedom platform toegevoegd als in de nieuwe apps.

Goed om te weten, alle AI-tools bouwen we zelf en draaien op onze eigen hardware. Zo weten we zeker dat jouw data niet wordt gebruikt om AI-modellen te trainen en dat we voldoen aan de privacywetgeving (hoef jij je daar geen zorgen om te maken). 

*Gesprekstranscripties en -samenvattingen zijn tijdens de bètaperiode gratis te gebruiken.

Andere handige verbeteringen in Freedom

Naast het werk aan de nieuwe desktop app en mobiele app en het toevoegen en verbeteren van de transcriptiefunctionaliteit, zijn er nog meer veranderingen doorgevoerd:

  • Versiebeheer van belplannen: je kunt eerdere versies van belplannen terughalen. Handig, zo kun je met een gerust hart aanpassingen maken!
  • Filters in belgroep: het is inzichtelijk gemaakt welke VoIP-Accounts of Gebruikers onderdeel zijn van welke belgroep(en).
  • De Wachtrij-module is verbeterd: de volgende stap in wachtrij gaat direct verder wanneer Gebruikers offline of niet beschikbaar zijn.
  • UUID-code makkelijker te vinden in Freedom: deze code heb je nodig om de Gesprekstranscriptie te koppelen aan je business tools. 


Dit staat er op de planning

Benieuwd waar we op dit moment en in de nabije toekomst aan werken? Dit staat er op onze planning de komende maanden:

Telefonie makkelijker integreren met je CRM-systeem

We weten hoe belangrijk het is om klantinformatie direct bij de hand te hebben als de telefoon gaat. Daarom zijn we bezig met het vereenvoudigen van CRM-integraties. Geen ingewikkelde handleidingen of tussenstappen meer, maar eenvoudig koppelen met de tools die jij al gebruikt.

Contactboek webphone en app integreren met bureautelefoon

Gebruik je vaste toestellen op kantoor? Dan hebben we goed nieuws voor je. De contacten die je hebt toegevoegd in de webphone of mobiele app, worden dan ook getoond op je bureautoestel wanneer een contactpersoon belt. Wel zo persoonlijk, wanneer je direct weet wie je aan de lijn hebt. 

Ontdek de toekomst van de Voys Freedom apps
Doorontwikkeling van de nieuwe desktop app en mobiele app

Uiteraard blijven we doorwerken aan de ontwikkeling van de nieuwe desktop app en mobiele app. Onze eerste focus ligt op het toevoegen van telefonie en de WhatsApp Business integratie. Daarna worden steeds meer communicatiekanalen toegevoegd. Je kunt hierbij denken aan e-mail, Instagram, Facebook Messenger, of andere sociale media. 


Exclusieve early-bird access: als eerste de nieuwe apps gebruiken

De nieuwe desktop app en mobiele app komen niet direct voor iedereen beschikbaar. Er komt eerst een Exclusieve Open Bèta, waarin we je uitnodigen om de nieuwe apps te gebruiken. Wil jij de Exclusieve Open Bèta niet missen en als eerste aan de slag wanneer onze nieuwe desktop app en mobiele app (inclusief WhatsApp Business) in bèta uitgebracht wordt? Schrijf je dan nu alvast in voor de early-bird toegang en wie weet ben jij straks de geluksvogel die als eerste gebruikmaakt van de gloednieuwe apps. 

Wil je liever nieuwe features testen in plaats van de nieuwe applicaties, dat kan ook! Schrijf je dan in voor de Voys Insights Community en geef je ongezouten mening.

Wil je meer weten over de komende productontwikkelingen of heb je vragen over de nieuwe desktop en mobiele apps? Neem gerust contact met ons op. We horen graag van je!

Benieuwd wat VoIP voor jouw bedrijf kan betekenen?

Voys geeft kleine en middelgrote bedrijven professionele telefonie-oplossingen die normaal alleen grote bedrijven hebben – denk aan slimme doorverbindingen, integraties met je CRM, en overal bereikbaar zijn – maar dan eenvoudig, betaalbaar en zonder gedoe.

Zo ben je met de Voys App bereikbaar waar en wanneer jij wilt. Handig wanneer je veel onderweg bent. Met onze webphone verandert elke computer in een telefoon, vooral erg geschikt wanneer je veel thuis werkt of onderweg bent.

Heb je een klantcontactcenter en wil je sturen op data? Ook daar hebben we een oplossing voor: Voys Ascend.

Meer verhalen lezen

Op onze blog posten we over van alles en nog wat, ga er gewoon voor en lees een paar posts voor je eigen plezier.

Ga naar de blog
Productoverzicht 2025: slimme Freedom functies voor de toekomst

van 3 december 2025

Productoverzicht 2025: slimme Freedom functies voor de toekomst

Meer lezen
Feestdagen & telefonie: zo regel je je bereikbaarheid in Freedom

van 19 november 2025

Feestdagen & telefonie: zo regel je je bereikbaarheid in Freedom

Meer lezen

Geen klant en advies nodig?

Of stuur een mail naar hallo@voys.nl

Al klant en hulp nodig?

Of controleer de helppagina's