Wat is een 0900 nummer?

Een 0900 nummer voor jouw klantenservice

Een 0900-nummer is bedoeld als inkomstenbron voor telefonische dienstverlening, zoals het aanbieden van algemene informatie, voor een helpdesk of voor specifieke acties. Bij een 0900 nummer verleg je de gesprekskosten, plus een vergoeding voor de geboden telefonische service, naar de beller. Vaak wordt dit type telefoonnummer gebruikt voor klantenservices, waarbij de beller de belkosten betaalt. 

 

Hoe werkt een 0900 nummer?

Bij een 0900 nummer brengt de organisatie een bedrag per gesprek of per minuut in rekening bij de beller. De klant betaalt via zijn of haar telefoonrekening de belkosten en een vergoeding voor de geboden service. De provider keert de prijs per gesprek of per minuut uit aan de organisatie (payout).

 

Wat kost een 0900 nummer voor de beller?

De kosten van een 0900 nummer zijn aan regels gebonden. Gebruikt een organisatie het 0900 nummer als helpdesk voor bestaande klanten, dan mag je hiervoor geen tarief rekenen. Gebruik je het nummer voor nieuwe klanten, dan geldt een maximum tarief van € 1,40 per gesprek of € 0,90 per minuut. Een bedrijf mag altijd een lager tarief hanteren voor het 0900 nummer. Het bedrijf bepaalt zelf of het kiest voor een tarief per gesprek of een tarief per minuut.

 

Wat kost een 0900 nummer voor het bedrijf?

Wil je als bedrijf een 0900 gaan gebruiken? Dan bestaan de kosten voor jou uit drie onderdelen. Ten eerste betaal je een bedrag per maand voor de hosting van het nummer. Daarbij komen de reguliere telefonie kosten per gebruiker per maand. Tot slot betaal je verkeerskosten voor het afleveren van het 0900 nummer. Daar tegenover staat de payout: de opbrengst per minuut of per gesprek van de binnengekomen telefoontjes.

Lees verder over de gesprekskosten

Gelijk een 0900 nummer aanvragen

Offerte aanvragen?

Wil je meer informatie over servicenummers? Vraag vrijblijvend een offerte aan of bel ons op 050 700 9900 en laat je adviseren.