“Ik ben mijn bedrijf begonnen met nul euro”

Maya van der Schuit
op 18 november 2019

Interview met Martijn van Spaak – Koffie en Koers

Martijn Meijer is fietsfan en werkt als accountmanager in de mode. Hij zit in de auto als er een reclame op de radio klinkt die hem aan het denken zet: “Ik kwam er door die reclame achter dat de ANWB, nu vooral bekend van de Wegenwacht, ooit is begonnen met het repareren van fietsen op locatie. Toen dacht ik: dat is ook iets voor deze tijd, dat ga ik ook doen.”

Het idee voor Martijns onderneming komt direct tot leven. “Tegenwoordig heeft iedereen een drukke baan en op je vrije zaterdag heb je geen zin om met je kapotte fiets naar de fietsenmaker te gaan.” Dezelfde dag dat hij de radioreclame hoort, voegt hij de daad bij het woord. “Ik dacht: ik ga dit gewoon doen en dan zie ik ‘t wel. Er moest een website komen met een simpel formuliertje, zodat klanten hun fietspech en pechlocatie konden doorgeven. Dus ik heb iemand gebeld die dat voor me kon bouwen.”

Nul euro

Zo snel kan het gaan. Martijn gaat tweewielers repareren, niet in een winkel, maar op locatie: zijn bedrijf Reparatie op Locatie is geboren. “Ik had nul euro en ben fietsen gaan repareren naast m’n baan als accountmanager. Elke euro die ik met Reparatie op Locatie verdiende, heb ik weer in het bedrijf gestopt. Zo gaf ik m’n onderneming de kans om verder te groeien.”

De reparatie-aanvragen stromen binnen

Dat groeien gaat sneller dan verwacht. Martijn gaat socialmedia-accounts bijhouden voor zijn bedrijf en het simpele webformulier blijkt op een gegeven moment niet meer te voldoen. “Best bizar, de reparatie-aanvragen stroomden binnen en er kwam steeds meer bij het ondernemen kijken. Je blijft bezig en je blijft investeren. Dus ik heb vrij snel mijn baan als accountmanager opgezegd zodat ik me volledig kon richten op mijn bedrijf.”

Gemiste kans

De zaken lopen goed en het is makkelijk geld verdienen voor Martijn. Tijd voor een volgende stap. “Ik klopte gewoon bij bedrijven op de deur. Daar stelde ik voor om een paar fietsen neer te zetten voor een x-bedrag per maand, ik zorgde ervoor dat die altijd ready to roll waren. En daar bleek best interesse voor te zijn.” Hij bedenkt dat het leenfietsplan ook zou kunnen werken op de particuliere markt, zoals een ander bedrijf daar nu erg succesvol mee is. Maar hij durft de gok niet te wagen. “Daar had ik niet de ballen voor. Straks zou ik al die fietsen terugvinden in de gracht, omdat mensen er niet zorgvuldig mee omgaan. En die app, zoals het nu werkt met die leenfietsen, had ik er niet bij bedacht. Dus die stap heb ik nooit gezet. Daar baal ik nu wel van, als ik zie wat het had kunnen worden.”

Balletjes opgooien

Als hij terugkijkt naar de begintijd van zijn onderneming merkt Martijn op dat hij vaak te snel wilde. “Soms moet ik gewoon accepteren dat niet alles snel hoeft te gaan, dan moet ik de dingen even accepteren zoals ze zijn. Ik ben echt een doener: ik doe eerder dan ik denk. Soms moet ik wat beter over het doel en grotere geheel nadenken.” Na een tussenstap van een fysieke fietsenwinkel en een webshop voor fietsonderdelen, is Martijn inmiddels één van de eigenaren van Spaak Koffie en Koers, een wielercafé in Groningen. “Bij Spaak spelen we in op de beleving van het wielrennen. We organiseren verschillende evenementen zoals fietsritten die hier starten en we zijn een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.” Repareren op locatie doet Martijn via Spaak en alleen nog voor bedrijven. “Ik werkte al een tijdje met Spaak samen toen ik de uitnodiging kreeg om in het bedrijf te stappen als één van de eigenaren. Als je iets wil, moet je gewoon een balletje opgooien. Als je maar vaak genoeg gooit, is er uiteindelijk wel iemand die vangt.”

 

Meer ondernemersverhalen lees je op voys.nl/ondernemen.

Tweet Deel Deel